Gå til innhold

Har dere gynekolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en spontanabort, gikk jeg til min nye fastlege. Han spurte meg: "Har du ikke gynekolog du kan gå til?". Det hadde jeg ikke, så han ble nødt til å hjelpe meg.

Men nå lurer jeg fælt: Er det vanlig å ha gynekolog, i tillegg til fastlege? Hvordan fungerer det, er det noe alle kan få (kan man søke opp på nettet, og ringe og spørre om å få bli fast pasient der?) Og blir det dekt av staten, slik at man kun betaler egenandel, slik man gjør hos fastlegen?

Er det ikke meningen at fastleger skal ta seg av forhold som angår "det under beltestedet" på kvinner?

Håper noe kan svare! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke fast gynekolog. Hvis fastlegen henviser meg videre, søker jeg opp en på nettet som har offentlig avtale og sender henvisningen dit eller ringer. Da betaler jeg bare egenandel. Uten henvisning tror jeg man må betale full pris, men dette er jeg ikke sikker på.

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Til ordinære undersøkelser, celleprøver etc benyttes fastlegen. Dersom det er spesielle problemstillinger skal henvisning sendes til gynekolog. Dersom man over tid behøver gyenkolog for samme problemstillingen er det vanlig å gå til den samme, men for hver ny problemstilling må ny henvisning sendes fra fastlege for at du skal slippe å betale fullpris.

Skrevet

OK, da holder jeg meg til fastlegen.

Er bare så mange på graviditetsforumet som snakker om at de går til gynekolog, og gynekologen sier ditt og datt, men det er mulig de har spesielle grunner for å gå der. Har ikke hørt at det skal være spesielt vanlig her i byen (Trondheim) i allefall. Ingen jeg kjenner som har gjort det.

:)

Skrevet

OK, da holder jeg meg til fastlegen.

Er bare så mange på graviditetsforumet som snakker om at de går til gynekolog, og gynekologen sier ditt og datt, men det er mulig de har spesielle grunner for å gå der. Har ikke hørt at det skal være spesielt vanlig her i byen (Trondheim) i allefall. Ingen jeg kjenner som har gjort det.

:)

Jeg har hatt fast gynekolog de siste to årene, men kun for utredning for barnløshet. Det er vel også vanlig ved graviditet ved enkelte tilfeller. Men etter henvisning fra lege. Jeg kan altså ikke ringe gynekologen for en celleprøve eller SA (jeg kan, men da må jeg betale fullpris).

Dersom du trenger oppfølging av spesialist ifm aborten er det fastlegen din sitt ansvar å henvise deg dit. Så jeg synes også kommentaren hans var rar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...