Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først av alt, jeg er en av de som slet på barneskolen med matte og videre på ungdomsskolen og gav vel mer eller mindre helt opp på vgs. Så mine mattekunnskaper er sinnsykt dårlige.

For å ta den utdannelsen jeg har lyst til så må jeg ha litt mattekunnskaper og tenkte å ta R1 til våren som privatist. Jeg er ferdig med vgs og går på universitetet(humaniora, så har ikke hatt matte på noen år)

Spørsmålet mitt er, er det håp for meg? Jeg ser på Khan academy videoer og han forklarer jo igrunn. Er det noen der ute som har noen oppmuntrende ord til meg?

Guuud så lav selvtilliten min er nå når jeg ser at jeg sliter med brøk som er 8(!) klasse pensum.. :trist::sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Been there, done that ;)

Det skal være sagt at jeg har klart meg forholdsvis bra i matte t.o.m. 8. klasse, men så sluttet jeg å følge med. Hadde flaks med eksamensoppgaven i vg1 (som privatist), og fikk grei karakter. Men så ville jeg ta R1, noen år etterpå...og innså at jeg ikke hadde det minste grunnlag...

Det gikk ikke like greit. Men jeg har stått på, løst oppgaver, løst oppgaver og løst oppgaver. Og sett på videoer. Du får det til til slutt!

Skrevet

På den vgs'en som jeg gikk på var det slik at lærerne krevde en 5 (eller var det 4?) i matematikk 1T for at man skulle få fortsette med matematikk R1 neste år. Nå er det vel ikke SÅ vanskelig med R1, men likevel bør man ha et godt grunnlag fra før. Har man ikke det, blir det mye ekstra jobb!

Men: hvis studiet krever at man har R1 fra før, så er det sikkert en del matematikk i studiet også? Er dette da riktig studium for deg? Det er det jo selvsagt bare du som kan si noe om, da jeg og alle andre her ikke aner om du faktisk har prøvd å jobbe mye med matematikken, eller om du bare har gitt litt faen og i tillegg har hatt litt dårlige lærere og derfor har slitt så mye med det.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg å ta matten på Sonans. Da kan du ta 1t og r1 på et år. Det koster vel rundt 17 000 kr.

Vil ikke anbefale å tenke på å ta r1 til privatist alene. Synd å si det, men du kommer ALDRI til å klare det..

Skrevet

Når det gjelder matte så er oppgaveløsning alfa og omega. Gjør absolutt alle oppgavene. Slit deg igjennom ved hjelp av bøker og lærer. Gjør de samme oppgavene en gang til. Det har vært løsningen for meg når jeg har strevd.

Skrevet

Anbefaler deg å ta matten på Sonans. Da kan du ta 1t og r1 på et år. Det koster vel rundt 17 000 kr.

Vil ikke anbefale å tenke på å ta r1 til privatist alene. Synd å si det, men du kommer ALDRI til å klare det..

Selvfølgelig kan man klare det alene! Det har jeg, og flere andre jeg kjenner gjort.

TS, begynn nå med å se over T-matten, merk deg det du ikke klarer (som f.eks. brøk) og begynn helt på scratch med dette. Om du ikke har T-matte fra før av, er det mulig du må ta denne, men ikke helt sikker. Sjekk det ut! Når du har fått et godt overblikk på denne og vet litt hvor utfordringene dine ligger, gå videre med R-matten.

Bruk tid på å sette deg innn i ting, kjøp en eller to av R-bøkene, og lån flere bøker på biblioteket (2MX og 3 MX etter gammel reform). Da får du det forklart på flere forskjellige måter, og har mye flere oppgaver å løse. Oppgaveløsning er alfa omega, som andre over her har skrevet!

Om du skal gå et fag som er lite mattetungt, hvor man bare behøver å ta et innføringsfag i matte på høyere nivå, er det ikke nødvendig med super matteforståelse. Mattefaget jeg tok på universitetet var veldig greit selv om jeg hadde relativt dårlige mattekunnskaper fra før av.

Om du da bruker Khan aktivt ved siden av, skal det nok gå helt fint, bare du jobber nok. :)

• Liker 1
Skrevet

Man kan så absolutt klare det alene! Men da må du jobbe med oppgaver og forståelse.

Trenger du noen spesifikk karakter, eller holder det å stå? Jeg skal ta R1 igjen og R2 til våren, kanskje vi kan hjelpe hverandre?

Skrevet

I stedetfor å bruke 17000 kroner på Sonans kan du jo spandere på deg noen privattimer hos en student i matematikk for eksempel. Vet ikke om du bor i en by med tilgang på slike.. Hvis du treffer på rette vedkommende kan du lære utrolig mye på noen timer, hvis du har konkrete ting du lurer på og er godt forberedt. Jeg hjalp datteren til en venn av foreldrene mine da jeg studerte realfag, det var ganske vellykket. Da jeg tok pedagogikk for noen år siden fikk vi noen henvendelser fra vgs-elever om noen kunne ta privattimer i matematikk. Hvis du spør ppu-studenter er det forhåpentligvis større sjanse for å finne noen med pedagogiske evner..

Skrevet

Man kan så absolutt klare det alene! Men da må du jobbe med oppgaver og forståelse.

Trenger du noen spesifikk karakter, eller holder det å stå? Jeg skal ta R1 igjen og R2 til våren, kanskje vi kan hjelpe hverandre?

TS her

Jeg har ikke hatt tid å kikke innom her.

Jeg kom over noen matematikkvideoer på youtube: matematikk R1 her går en lærer igjennom pensum til R1 og forklarer elevene det. Det er et forsøk i omvendt klasserom, hvis du ikke har hørt om det så er det kort sagt: Lærer forklarer elevene pensum på youtube videoer som de har i lekser å se på hjemme og så er det oppgaveløsing på skolen. Kjempegreit for sånne som oss som ikke går på vgs :)

Jeg er faktisk så bortskjemt at jeg har en kjæreste som liker matte og har veldig lyst å hjelpe meg men jeg får dårlig samvittighet over at han bruker tid på meg og mine dårlige mattekunnskaper når han egentlig burde jobbet med sine fag(fysikkstudent).

Godt å høre at det muligens er et lite håp for meg. Jeg sliter meg gjennom brøkregning nå, det har endelig(!) begynt å løsne litt! Matematikk.net er også en grei side, brøkmaskinen der hjelper på :P

Skrevet

R1 er ganske vanskelig. Men du kan jo eventuelt gå S1+S2 da får du R1 kompetanse.

Skrevet

R1 er ganske vanskelig. Men du kan jo eventuelt gå S1+S2 da får du R1 kompetanse.

Hva er forskjellen på å ta R1 og S1+S2? Er det ikke det sammen siden man får samme kompetanse? Man går vel igjennom samme pensum da?

Skrevet

Til TS: Håpet er der, men det er dessverre ikke veldig stort.

Brøk er så grunnleggende at det knapt kan kalles matematikk. Spranget fra åttendeklassematte til trigonometriske uttrykk, vektorer, integraler og logaritmer er himmelhøyt.

Skrevet

Hva er forskjellen på å ta R1 og S1+S2? Er det ikke det sammen siden man får samme kompetanse? Man går vel igjennom samme pensum da?

Det er ikke samme pensum og gir ikke samme kompetanse. S har mer fokus på praktisk økonomi, modellering, statistikk og slikt. Hvis man synes det er greiere enn vektorer, trigonometri og slikt (som man ikke har i det hele tatt i S) kan det være enklere å komme seg gjennom.

Det er dog noe av pensumet som går igjen i begge, og det er dette man har satt seg som minstekrav for å ha kompetanse nok til en del studier. Totalt sett kan en som har tatt S1+S2 altså ikke det samme som en som har tatt R1, og motsatt.

Gjest BabyBlue
Skrevet

R matte er ganske vanskelig, og om du falt av lasset på ungdomsskolen må du sette deg inn i helt ekstremt mye for å få en brukbar karakter. Er selv en av de som kan finne på å grine over mattebøkene, og hadde ikke i min villeste fantasi tatt R1. Men om du er en av de som egentlig forstår matte og liker tall, men som sliter pga. dårlige lærere eller noe, kan det funke. Hard jobbing og stor vilje skal ikke undervurderes =)

Skrevet

Ikke hør på dem som sier at du ikke får det til. Prøv!

Det virker som om du er motivert nok til å klare det. Klart er brøk langt fra hva du må kunne i R1, men det er en forutsetning for å forstå pensum. Så bare jobb deg oppover!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...