Gossip-Girl Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 En god venninne har vært skilt fra sin man i noen år nå. Hun har ny partner og nå har han også fått ny partner. Min venninne er nå rasende. Den nye damen til x-mannen hadde i helgen gidd barnet hennes en smekk over hånden så hun hadde begynt å gråte. Min venninne er ikke for å gi klapps av noe slag og ble sint. Barnet er 6 år, de praktiserer 50-50 deling. Hva mener dere? Er det akseptabelt for en nye å straffe barnet på den måten? Faren pleier ikke straffe på denne måten. Kan en mamma si noe på dette? Har hun noe med hvordan barnet blir oppdratt når det er hos far?
LedigNavn Skrevet 18. november 2011 #2 Skrevet 18. november 2011 Nei, det er ikke akseptabelt og selvfølgelig kan hun si noe. Oppdragelsen skal være lik både hos mor og far. Mor har følgelig noe med hvordan barnet blir oppdratt hos far og far har noe med hvordan barnet blir oppdratt hos mor. Mor og far må samarbeide og stemor må rette seg etter hva mor og far har bestemt. 12
skruf Skrevet 18. november 2011 #3 Skrevet 18. november 2011 Jeg ville tatt det opp med far! I mitt hode er det ikke greit å smekke barn, hverken på hånda, munnen eller baken! Mor og far er de som uansett legger lista for oppdragelse og konsekvenser, stefar og stemor har ingenting med å overkjøre. Iallefall ikke fysiske avstraffelser! Tror jeg ville blitt passe rasende selv...... 3
Soul Skrevet 18. november 2011 #4 Skrevet 18. november 2011 Klart hun må si ifra! Det er forbudt med fysisk avstraffelse av barn i Norge. Hadde aldri godtatt t noen behandlet barnet mitt slik. 6
Gullskje Skrevet 18. november 2011 #5 Skrevet 18. november 2011 Nei, det er ikke akseptabelt og jeg ville sagt klart og tydelig ifra om dette. Når jeg leser sånne historier så setter jeg mer og mer pris på mine egne egenskaper som fars kjæreste. 2
Gjest regine Skrevet 18. november 2011 #6 Skrevet 18. november 2011 og FAR - hvordan reagerate han???? Syns det er helt utrolig at en far kan godta noe sånt - det er jo mishandling. Jeg ville sagt klart og tydelig til far at dersom han IKKE er i stand til å beskytte barnet sitt mot denne typen handlinger fra stemor - ja da kan ikke barnet være hos dem. Barn skal ikke slås/klapses el. dette er nedfelt i loven. Mor har selvsagt full rett til å beskytte sitt barn mot denne typen handlinger. 2
Mamma1 Skrevet 18. november 2011 #7 Skrevet 18. november 2011 Nei, det er ikke greit. Det hun gjorde var faktisk ulovlig. Jeg syns hun skal oppsøke denne damen og snakke med henne. Hvorfor skal hun gå gjennom far?
Chiyo Skrevet 18. november 2011 #8 Skrevet 18. november 2011 Jeg hadde anmeldt en person som hadde klasket mitt barn, selv om det er pappas kjæreste. Det er ikke lov å gjøre slik mot et barn i dette landet, og hvis det hadde vært det hadde hun likevel ikke hatt rett til å gjøre det mot et barn som ikke var hennes.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2011 #9 Skrevet 19. november 2011 Hun trenger å lære seg å kommunisere og ikke drive med fysisk makt mot unger for å få viljen sin. Nei, hun skal ikke "klaske" noen noe sted. Dessuten heter det å slå. Det er ikke ungens feil at hun ikke greier å si med ord hva hun ønsker så de kan forstå det.Da skal hun heller ikke slå dem fordi de ikke vet hva hun vil. Det er hennes ansvar å lære seg å si til barn hva hun ønsker uten å drive med fysisk straff, og tåle at hun ikke kan diktere unger på øyeblikket.Det er hennes ansvar som voksen hvis hun skal ha kontakt med barn. Dette kan du si til din mann. Du kan også melde fra til barnevernet, dersom situasjonen ikke bedrer seg.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2011 #10 Skrevet 19. november 2011 Jeg synes ikke at en klaps over hånden er verdens undergang, og å kalle det for fysisk avstraffing og snakke om å anmelde noe sånt, synes jeg er å dra det vel langt. Men jeg kan skjønne at man reagerer sterkt på at en annen gjør sånt mot dine barn, når man selv er strengt imot det. Om noen gjør sånt med sine egne barn, ville ikke jeg reagert så kraftig på det, så lenge vi bare snakker om en klaps over hånden. Det får da være måte på hysteri! 4
Gjest Mor til 2 Skrevet 19. november 2011 #11 Skrevet 19. november 2011 Totalt uakseptabelt! Jeg hadde tiltet i vinkel om jeg fikk vite at stemor klapset ungene mine. Til de som mener klaps er greit; regner med du synes det er ok å bli klapset selv også, om noen skal irettesette deg? 1
Gjest Fest Skrevet 25. november 2011 #12 Skrevet 25. november 2011 Men hallo?! Hvordan vet hun at det var dette som faktisk skjedde og ikke et uhell hvor datteren fikk vondt? Hvis barnet ikke liker kjæresten er det lett å la fantasien løpe litt løpsk for å få oppmerksomhet. Min venn skylte på vaskehjelpen da han var liten og hadde tisset på seg ved å si til mamman sin at det var hun som hadde tisset på han.... På samme måte er det lett å få noe til å høres ut som slag eller klask hvis et barn oppfatter det slik. At oppdragelsen skal være lik hos mor og far er selvfølgelig helt umulig!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #13 Skrevet 25. november 2011 Jeg hadde bedt om en prat når jeg leverte barnet - og spurt med både far og stemor i rommet(uten barnet selvsagt) om dette stemte. Jeg ville bestemt meg for hvordan jeg skulle respondere - og jeg tror at å tilte i vinkel vil bare virke som opverdreven oppførsel - noe å "ta" henne på. Istedet hadde jeg forsøkt å forholde meg rolig ved å fortelle at dette er fullstendig uaktuelt, at det ikke er noe hverken jeg eller barnefar bruker som oppdragelse - og at det aldri skal gjenta seg. OM hun så hadde forsvart det hadde jeg nok gitt klar beskjed om at en steforeldre har å innrette seg etter de metoder foreldrene har valgt, og at hennes metode faktisk ikke er allment akseptert lengre i dagens samfunn.
Carrot Skrevet 25. november 2011 #14 Skrevet 25. november 2011 Tror ikke jeg ville spurt, jeg ville gitt beskjed til far med kjæresten tilstede, med et smil men alvorlig - litt ala; forresten, JEG er ikke for fysisk avstraffelse og om VÅRT barn straffes på en måte som gjør fysisk eller psykisk vondt kommer jeg til å bli veldig skuffet og ikke rent lite forbannet...
Sol79 Skrevet 26. november 2011 #15 Skrevet 26. november 2011 Jeg lurer på hvordan mamma vet dette. Har hun sett det selv? Eller er det barnet som har fortalt det? Syns for øvrig at det er altfor mange her som krisemaksimeree og prater om anmeldelse, barnevern og mishandling. Mamma trenger selvfølgelig ikke finne seg i dette, men ærlig talt: skjerp dere!
Gjest Madelene1 Skrevet 26. november 2011 #16 Skrevet 26. november 2011 Jeg hadde blitt fly forbanna om noen, uansett hvem, hadde gjort dette med min datter!
Gjest gjest Skrevet 26. november 2011 #17 Skrevet 26. november 2011 Selv om det virker som noen her syns det er greit er det faktisk ikke lov ifølge barneloven. Hadde noen gjort dette med mine barn hadde det blitt månelyst og jeg hadde verken smilt når jeg ga beskjed eller sagt" jeg blir skuffet om det skjer". Hadde en mor skrevet inn her at mannen gjorde dette med barna hadde det blitt flere støtteerklæringer og jeg tør vedde på at samtaleterapi, barnevern, skilsmisse og nekt av samvær hadde vært stikkord. Når det derimot er en stemor som gjør feilen, må mor roe seg ned. Det er IKKE under noen omstendigheter lov å slå barn. Å et klaps er i den kategorien. Ingen vet hvor hardt stemoren utfører et klaps. Antagelig vil også klapset øke i styrke for hver gang det "må" gis. Om mor har omsorgen og går til barnevernet er nok sjansen stor for at hun får beskjed om at dette må hun ordne opp i selv. I verste/beste fall hindre samvær så lenge det ikke bedrer seg. Sender hun med overlegg på samvær om barnevernet vet det foregår noe der kan de gå på henne. Hun blir stående mellom barken og veden slik en ofte gjør mellom barnevernloven og barneloven. Et hån mot veldig mange skilsmissebarn, som i realiteten har dårligere rettsvern enn barn som bor med begge foreldre. Skulle de bli utsatt for noe er det lettere gripe inn.
Gjest ajja Skrevet 26. november 2011 #18 Skrevet 26. november 2011 Jeg synes ikke at en klaps over hånden er verdens undergang, og å kalle det for fysisk avstraffing og snakke om å anmelde noe sånt, synes jeg er å dra det vel langt. Men jeg kan skjønne at man reagerer sterkt på at en annen gjør sånt mot dine barn, når man selv er strengt imot det. Om noen gjør sånt med sine egne barn, ville ikke jeg reagert så kraftig på det, så lenge vi bare snakker om en klaps over hånden. Det får da være måte på hysteri!
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #19 Skrevet 26. november 2011 Jeg koseklapser bikkja mi hele tiden, men dere mener altså at det er akkurat det samme som at jeg slår han?!?!? Sjokkert.
skruf Skrevet 26. november 2011 #20 Skrevet 26. november 2011 Jeg koseklapser bikkja mi hele tiden, men dere mener altså at det er akkurat det samme som at jeg slår han?!?!? Sjokkert. Klapser du bikkja du hvis den er ulydig eller gjør noe galt og da? Sjokkert....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå