Momseguri Skrevet 18. november 2011 #1 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Jeg holder altså på og skrive bacheloroppgaven min, og har ett problem med word som jeg bare ikke blir klok på Jeg kan nemlig ikke skrive " tegnet! I stedet får jeg automatisk opp dette tegnet «. Hva skjer? Hvordan kan jeg fikse dette? Hvis det er mulig vil jeg gjerne beholde anførselstegnet slik at jeg kan skrive sitater korrekt, men jeg trenger " også, siden jeg skriver ting som "primitive samfunn"...da fungerer det liksom ikke med «primitive samfunn» for det blir jo ett sitat! Jeg har prøvd å google det, men det ser ut som om alle andre har det omvendte problemet Noen her som kan hjelpe? Endret 18. november 2011 av Momseguri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tante fiolett Skrevet 18. november 2011 #2 Del Skrevet 18. november 2011 Det anbefales å bruke « og » i norsk tekst. Jeg forsto ikke det du skriver om anførselstegn ved sitater, men « og » brukes både ved direkte replikk, sitater og annet. Men det stemmer ikke at om du setter tekst mellom « og », så blir det automatisk til et sitat, hvis det er det du mener (?). http://www.korrekturavdelingen.no/K4Anforselstegn.htm Når det er snakk om en bachelor-oppgave, ville jeg nok brukt de anførselstegnene som anbefales. Men, dersom du likevel insisterer på å bruke ", kan du i Word gå inn på Sett inn, og så Symbol. og der finner du dette tegnet. (Du finner også hurtigtasten for tegnet der, eller du kan tilordne egen hurtigtast.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottiplott Skrevet 18. november 2011 #3 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg har det omvendte problemet, jeg får bare opp ". Men ei venninne som skriver i OpenOffice (sikker på at du ikke har det, og ikke microsoft office?) sier at hun må skrive << og >>, og heller vise at det er sitater ved å bruke kursiv. Jeg studerte norsk på høgskolenivå i fjor, og fikk beskjed om å skrive "såkalt begrep" og "sitat". Vi hørte aldri noe om << og >>. Jeg har ikke << og >> på tastaturet engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 18. november 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg skriver kanskje ikke så forklarende når jeg er litt opphisset Problemet er ikke i forhold til sitater, da er det jo anbefalt med anførselstegn. Problemet er når jeg vil skrive ting som "primitive samfunn" "barbarer" "usiviliserte folkeraser", altså uttrykk som overhodet ikke brukes lengre, og som derfor må stå i hermetegn, slik at jeg viser at jeg vet at dette er utdaterte, usanne påstander. Det funket ihvertfall å få autokorrektur til å erstatte # med " så tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 18. november 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg har det omvendte problemet, jeg får bare opp ". Men ei venninne som skriver i OpenOffice (sikker på at du ikke har det, og ikke microsoft office?) sier at hun må skrive << og >>, og heller vise at det er sitater ved å bruke kursiv. Jeg studerte norsk på høgskolenivå i fjor, og fikk beskjed om å skrive "såkalt begrep" og "sitat". Vi hørte aldri noe om << og >>. Jeg har ikke << og >> på tastaturet engang. Ikke jeg heller! Jeg aner ikke hvorfor, men « kommer alså opp automatisk når jeg trykker på " knappen. Jeg er ganske sikker på at jeg har vanlig word, men ikke helt Det er ihvertfall bare der det skjer, for å få opp tegnet her må jeg kopiere det fra teksten i word Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottiplott Skrevet 18. november 2011 #6 Del Skrevet 18. november 2011 Men er du sikker på at du ikke bruker OpenOffice Word og ikke Mocrosoft Office Word? Det kan ha noe å si på hvordan det kommer opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 18. november 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 18. november 2011 Altså, i start menyen står det Microsoft Word Starter 2010, så da er det vel word? Men jeg klarte altså å få autokorrekt til å rette # til ", så nå går det greit selv om problemet fremdeles er rart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottiplott Skrevet 18. november 2011 #8 Del Skrevet 18. november 2011 Bah, jeg så jo nå at du skrev det i innlegget over - sorry! Ja, det var snålt at det ikke gikk an å endre, siden jeg har motsatt problem Bra du får det til likevel da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 18. november 2011 #9 Del Skrevet 18. november 2011 Er dette til hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ost84 Skrevet 6. januar 2013 #10 Del Skrevet 6. januar 2013 Her er løsningen på engelsk: http://news.cnet.com/8301-13880_3-9835631-68.html Bare å hake av øverste haken å skifte straight quotes til straight quotes, og en har hermetegn på shift+2 knappen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #11 Del Skrevet 6. januar 2013 Jeg skriver kanskje ikke så forklarende når jeg er litt opphisset Problemet er ikke i forhold til sitater, da er det jo anbefalt med anførselstegn. Problemet er når jeg vil skrive ting som "primitive samfunn" "barbarer" "usiviliserte folkeraser", altså uttrykk som overhodet ikke brukes lengre, og som derfor må stå i hermetegn, slik at jeg viser at jeg vet at dette er utdaterte, usanne påstander. Det funket ihvertfall å få autokorrektur til å erstatte # med " så tusen takk for hjelpen Det er ingen forskjell på anførselstegn og hermetegn. Begge typer tegn du sikter til, er anførselstegn/hermetegn. De bør ikke blandes i én og samme tekst. Anonym poster: 9dbe7ab8806d6c6d676f240f8572d693 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockPaperScissor Skrevet 7. januar 2013 #12 Del Skrevet 7. januar 2013 Hadde samme problemet, og løsningen var å avinstallere en og en oppdatering på word til hermetegnet kom tilbake. kontrollpanel - avinstallere program - oppdateringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 7. januar 2013 #13 Del Skrevet 7. januar 2013 << kommer som regel istedet for " i enkelte skrift-typer i Word. Prøv å bytte skrift-type, så kan det hende du slipper hakene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 7. januar 2013 #14 Del Skrevet 7. januar 2013 Det byttes også automatisk hvis du har stilt språket til et annet enn norsk. (Ikke alle andre språk, selvfølgelig. Men i noen språk er << anbefalt anførselstegn.) Hvis ikke, kan du stille inn manuelt som nevnt over her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå