AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Hva gjør jeg? Hvilke rettigheter har jeg? Skal jeg si at de skal trekke det fra feriepengene? Eller skal jeg bare betale de gledelig tilbake? Noen tips? Sjefen sendte melding på facebook: Hei, det har skjedd en kjempe feil, du har fått full lønn. Ring meg. Jeg er nervøs..
Veronica W Skrevet 18. november 2011 #2 Skrevet 18. november 2011 Har du allerede brukt opp pengene du fikk utbetalt? Du burde vel ha skjønt at du fikk for mye utbetalt selv, da du så hvor mye penger du hadde fått inn? Ofte trekkes det fra f.eks neste lønning, eller tilbakeføres. Ser ikke helt problemet, siden dette er mer penger enn du skulle fått, og du (vel) må ha innsett dette selv da du fikk de? 1
Skina Skrevet 18. november 2011 #3 Skrevet 18. november 2011 Det er da ingenting å være nervøs for. Bare betal tilbake det du har fått for mye så er alt i orden. 2
Gjest Consensio Skrevet 18. november 2011 #4 Skrevet 18. november 2011 Du betaler tilbake det du ikke skulle hatt. Ser ingen grunn til å være nervøs...du har jo ikke gjort noe galt Ring han så løser det seg 1
Gjest ullsokk1 Skrevet 18. november 2011 #5 Skrevet 18. november 2011 Jeg fikk en gang for mye i lønn, da bare sa jeg ifra til lønnskontoret og de ga meg betalingsinformasjon så jeg kunne betale tilbake det som ikke var rettmessig mitt. Ville nok gjort det igjen hvis det skjedde nå, da er alt i orden med en gang og du gir et positivt uttrykk til arbeidsgiver. Uansett er det ikke lov å bruke penger som du ikke vet skal være til deg.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #6 Skrevet 18. november 2011 Okei. Så man har ingen rettigheter i det hele tatt? Ja, da får jeg bare betale tilbake.
daemonia Skrevet 18. november 2011 #7 Skrevet 18. november 2011 Da ringer du ham og tilbyr deg å betale tilbake det som er for mye, så slipper du trekk i neste lønn (eller ikke lønn i det hele tatt i desember!), og du slipper å få mindre feriepenger som jo også kommer godt med. 1
Veronica W Skrevet 18. november 2011 #8 Skrevet 18. november 2011 Rettigheter som i hva da? At du får beholde de dersom de har gjort en feil? Ikke noe å stresse med, ring sjefen din du:) 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #9 Skrevet 18. november 2011 Ts her. Tingen er den at jeg ikke jobber der lenger, så det er ingen neste lønn. Men, det får bli sånn.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #10 Skrevet 18. november 2011 Ts her. Tingen er den at jeg ikke jobber der lenger, så det er ingen neste lønn. Men, det får bli sånn. De vil alltid finne en måte å få det tilbake på, så jeg ville betalt for å slippe ubehageligheter i så måte... 2
Cho Kon It Skrevet 18. november 2011 #11 Skrevet 18. november 2011 Trodde du virkelig du skulle få beholde de? 10
Bachata Skrevet 18. november 2011 #12 Skrevet 18. november 2011 Jeg skjønner ikke helt problemet her jeg.. Du har fått 15.000 kroner feil satt inn på din konto, som altså ikke er dine, noe både du og de vet. Hvilke rettigheter er det du skulle ønske du hadde? At siden de hadde gjort en feil, så fikk du beholde penger som ikke er dine? Hvilken god grunn skulle det vært for at så skulle skjedd? Tenk deg selv at det er DU som gjør en feil da! Du skal betale en regning på 1500 kroner, på grunn av ett eller annet gjør du en liten feil, og før du oppdager det, betaler du heller 15.000,-!!! Ville du virkelig da også at det skulle vært rettigheter som gjorde at "gjort er gjort" og at firmaet som skulle hatt 1500 fra deg bare fikk beholde dine 13.500,-? Og ikke trengt å betale dem tilbake til deg? Eller vil du helst at det bare skal gjelde en vei, altså at om ett firma gjør feil til en privatperson, så skal det være rettigheter for at privatpersonen skal sitte igjen med de feilbetalte pengene. Mens dersom en privatperson betaler feil til ett firma, så skal selvfølgelig firmaet betale tilbake de feilbetalte pengene til privatpersonen? Nei, jeg tror du vet at du må betale tilbake penger som ikke er dine, så det er vel like greit å gjøre det først som sist. 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #14 Skrevet 18. november 2011 Min mann har opplevd dette, men siden det ikke var innlysende for han at det var feil beløp (han var i god tro og antok det var riktig) så måtte han ikke betale tilbake. Har du mottatt pengene i god tro og feilen ligger hos arbeidsgiver så kan de ikke tvinge deg til å betale tilbake eller trekke deg i lønn. Burde du skjønt at beløpet var feil eller var du i god tro?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #15 Skrevet 18. november 2011 Ts her. Tingen er den at jeg ikke jobber der lenger, så det er ingen neste lønn. Men, det får bli sånn. Selvfølgelig må det blir sånn! Du skal da ikke ha penger som ikke er dine. Herregud! 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #16 Skrevet 18. november 2011 Ts her. Nei jeg forstår det! Nå har jeg ringt arbeidsgiver, og venter på tilbakemelding! Så nå blir det gjort opp! Takk for tilbakemeldinger! Er man langt nede økonomisk, kan man tenke de utroligste tanker. Men jeg vet fortsatt forskjellen på rett eller galt, trenger bare KG til å riste litt i meg inni mellom :gjeiper: 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #17 Skrevet 18. november 2011 Som linket til over, når det gjelder det rettslige vil hjemmelen for tilbakesøkingskrav være det ulovfestede prinsippet om condictio indebiti. Reglen er utviklet i rettsprakis og går ut på en konret vurdering. "Det er et grunnleggende trekk i læren om condictio indebeti at hvert tilfelle skal vurderes konkret og under hensyn til rimelighet". (Rt. 1985 s.290 - Birgodommen) -Forbehold -Fordringens art -Partenes subjektive forhold (herunder god/ond tro) -Partenes profesjonalitet -Graden av betalingspress -Tidsmomentet Betalingsmottaker vil åpenbart ikke være i god tro hvor han helt uventet og uten noen tenkelig grunn mottar et større beløp... ...God tro hos mottaker er for Bankklagenemnda som for Høyesterett avgjørende for om tilbakesøkingskravet skal tas til følge. Hvor mottaker ikke kan sies å ha vært i aktsom god tro angående den feilaktige ytelse vil han ikke få beholde det mottatte. Det finnes mange eksempler på dette i nemndas avgjørelser. http://www.duo.uio.no/publ/jus/2008/72794/72794.pdf 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #18 Skrevet 18. november 2011 Som linket til over, når det gjelder det rettslige vil hjemmelen for tilbakesøkingskrav være det ulovfestede prinsippet om condictio indebiti. Reglen er utviklet i rettsprakis og går ut på en konret vurdering. "Det er et grunnleggende trekk i læren om condictio indebeti at hvert tilfelle skal vurderes konkret og under hensyn til rimelighet". (Rt. 1985 s.290 - Birgodommen) -Forbehold -Fordringens art -Partenes subjektive forhold (herunder god/ond tro) -Partenes profesjonalitet -Graden av betalingspress -Tidsmomentet Signerer denne. Du har selv ansvar for å følge med lønnen din, og det er utifra ditt innlegg ingenting som tyder på at du har mottatt pengenene og brukt dem i god tro. Du har derfor ikke noe annet valg enn å betale tilbake. Jeg reagerer derimot på at du fikk en melding på Facebook, det var lite profesjonelt. Det er jo faktisk arbeidsgiver som har gjort feilen, og den medfører bryderi for deg, så jeg syns en særiøs arbeidsgiver burde ringe deg, og sende deg en skikkelig skriftlig forklaring. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #19 Skrevet 18. november 2011 Min mann har opplevd dette, men siden det ikke var innlysende for han at det var feil beløp (han var i god tro og antok det var riktig) så måtte han ikke betale tilbake. Har du mottatt pengene i god tro og feilen ligger hos arbeidsgiver så kan de ikke tvinge deg til å betale tilbake eller trekke deg i lønn. Burde du skjønt at beløpet var feil eller var du i god tro? Hvis arbeidsgiver ga beskjed samme dag eller dagen etter så er vel ikke det akkurat god tro?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå