AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #1 Skrevet 18. november 2011 Etter et par år med kraftig angst har jeg endelig klart steget mot treningsstudioet igjen. Det jeg sliter med der er at jeg ikke helt hvor og hva jeg skal gjøre, selv om jeg treningsopplegg app på telefonen som sier hva jeg skal gjøre. Ender alltid opp med å bare ta de øvelsene som føles rett ut der og da. Og det, det kan bli ganske ymse. Så tatt i betraktning at jeg ennå har for stor angst til å kontakte PT, og at jeg ikke klarer å følge treningsprogram selv om jeg tilpasser det best mulig (går i stå pga angsten). Noen tips for å få maks ut av det jeg allerede gjør? Hvilke muskelgrupper bør taes først og sist, bør jeg ta bena mellom overkroppøvelser etc. Små regler rett og slett. Det ser ca slik ut, og enkelte øvelser varierer jeg litt mellom hver gang: 10min oppvarming chin up leg extension ettbens kickback pull ups tricep enten med frivekt eller kabel chest fly incline chest press dips front raise nedtrekk Til slutt gjør jeg back extensions og planken. Hjemme gjør jeg utfall og squats i forskjellige varianter. Fin blanding med norsk og engelsk dette. Men håper noen kan hjelpe en forvirret sjel.
Supraspinatus Skrevet 18. november 2011 #2 Skrevet 18. november 2011 Først og fremst trenger du struktur. Dernest en progresjon. Du blir aldri bedre dersom du ikke øker hvor tungt, fort, eller hvor mange ganger du løfter en vekt. Jeg ville begynt på et treningsprogram som lar deg starte med lette vekter. Kanskje de 5-10 første øktene blir i overkant lette da, men hvis du følger en noenlunde lineær progresjon så vil det bli tyngre etterhvert. http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ https://www.tn.no/ryp
MrSmith Skrevet 18. november 2011 #3 Skrevet 18. november 2011 Gjør programmet mye enklere, lag det selv. Den smørbrødlisten du har er vanskelig å motivere seg til. Jeg ville heller valgt et par faste basisøvelser som dekker flere og større muskelgrupper hver gang, og variert med 2-3 tilleggsøvelser som veksles annen hver uke. Begrens antall øvelser til maks 5-6 pr økt. Hvis ikke blir du bare stående å vifte med vekter uten mål og mening. Det er veldig motiverende å oppnå fremgang, da må du fokusere på færre øvelser. Knebøy og chins og dips er fine basisøvelser som tilsammen tar grovt sett hele kroppen.
lillemy13 Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 Gjør programmet mye enklere, lag det selv. Den smørbrødlisten du har er vanskelig å motivere seg til. Jeg ville heller valgt et par faste basisøvelser som dekker flere og større muskelgrupper hver gang, og variert med 2-3 tilleggsøvelser som veksles annen hver uke. Begrens antall øvelser til maks 5-6 pr økt. Hvis ikke blir du bare stående å vifte med vekter uten mål og mening. Det er veldig motiverende å oppnå fremgang, da må du fokusere på færre øvelser. Knebøy og chins og dips er fine basisøvelser som tilsammen tar grovt sett hele kroppen. Hva er "chins" og "dips"?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #6 Skrevet 19. november 2011 Dumt spørsmål: hvordan trener man på å i det hele tatt kunne utføre denne øvelsen? Altså, de færreste utrente jenter kan jo ta en ordentlig chin up. Samtidig tror jeg ikke akkurat jeg får så stor progresjon ved å bare henge der og løfte meg 3 cm? Finnes det øvelser som trener samme muskel, uten at jeg faktisk henger der og dingler og ikke kommer noen vei?
Supraspinatus Skrevet 19. november 2011 #7 Skrevet 19. november 2011 Dumt spørsmål: hvordan trener man på å i det hele tatt kunne utføre denne øvelsen? Altså, de færreste utrente jenter kan jo ta en ordentlig chin up. Samtidig tror jeg ikke akkurat jeg får så stor progresjon ved å bare henge der og løfte meg 3 cm? Finnes det øvelser som trener samme muskel, uten at jeg faktisk henger der og dingler og ikke kommer noen vei? Et tips kan være å søke etter "chin up progression" eller "pull up progression". Dip kan du gjøre med beina inntil en benk. Søk ev etter "dip progression". Når det gjelder chin up/pull up er strikk et nyttig verktøy. I tillegg kan såkalte negative reps gi svært god effekt. Da bruker du en stol eller benk av noe slag som du bruker til å komme deg opp i topp-posisjon, kanskje også hoppe fra benken. Så senker du deg ned så sakte du klarer. Dette er mye lettere enn å heise seg opp, men det krever faktisk mer energi å bremse på vei ned enn å løfte opp. Du kommer også til å bli kjempestøl etter første gangen. Men det er bare gøy!
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #8 Skrevet 19. november 2011 Dumt spørsmål: hvordan trener man på å i det hele tatt kunne utføre denne øvelsen? Altså, de færreste utrente jenter kan jo ta en ordentlig chin up. Samtidig tror jeg ikke akkurat jeg får så stor progresjon ved å bare henge der og løfte meg 3 cm? Finnes det øvelser som trener samme muskel, uten at jeg faktisk henger der og dingler og ikke kommer noen vei? På treningsstudio har de stasjon for pull up og chin up, dips også. Der kan du legge på vekter på der du står på kne for å bli lettere. Så ikke vær redd for å legge på sånn 50kg på denne maskinen. :gjeiper:
Gjest Coolaid Skrevet 19. november 2011 #9 Skrevet 19. november 2011 Så flott at du trener og står på! Styrketrening er tekknikk idrett. Du trenger noen få øvelser som trener flere muskler på en gang. Du overtenker? og har et altfor stort treningsopplegg. Ved å velge få med gode øvelser vil du få maks utbytte og mestringsfølelse når du har gjennomført treningsopplegget. Da vil du glede deg til neste trening også, du vil få overskudd. Trening skal ikke være et ork som det har lett for å bli med for stort opplegg. Husk også å hvile, eller aktiv hvile, det er også en del av treningen. (Vil du snakke om angst og treffe noen som forstår, så send gjerne et pm...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå