Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal muligens melde meg opp som privatist til en eksamen på VGS.

Hva skjer dersom jeg trekker meg fra eksamen?

Må melde meg opp før 15/1, og vet ikke om den vil kræsje med de jeg allerede skal ha på høgskolen... Om det gjør det, blir det vanskelig å ta den...

Noen som har vært privatister?? hvilke rettigheter har man?

*Lurer litt på hva jeg skal gjøre*

Videoannonse
Annonse
Gjest prestekrage-ikke innlogg
Skrevet

Litt usikker. Men en rask tlf til privatistkontoret vil vel hjelpe?

Selv var jeg oppe som priv i tysk for noen år siden. Etter muntlig fikk jeg besjed om ta jeg hadde strøket. Møtte derfor ikke til skriftlig, og fikk da på karakterbeviset

Tysk muntlig- 2 (sensor hadde vist ombestemt seg)

Tysk skriftlig- ikke møtt

(ved gyldig fravær (legeerkl.) har du rett på ny eks.,

Vil tro at dersom du melder i fra om at du ikke kan møte, vil du bli strøket fra lista uten videre konsekvenser, men om du får igjen pengene vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg har tatt hele vgs som privatist, så jeg har LITTerfaring kan du si :ler:

Du må melde deg opp innen 15/1.

Du må betale for eksamenen, møter du ikke eller trekker deg, får du IKKE pengene tilbake..

Du kan enten bare ikke møte, eller du kan bare ringe til eksamenskontoret og trekke deg..

Skal du ha muntig eksamen kan du og få byttet datoen ved å ringe til eksamenskontoret så fort datoene kommer.. Skriftlig eksamen er samme for hele landet, og har derfor bare en dato.

Har du legeerklæring kan du enten får ta eksamen senere det semesteret, HVIS det er andre som har en senere dato. Hvis ikke må du vente til neste semester. Ved skriftlig må du ventet til neste semester, men slipper å betale på nytt.

Som privatist har du få rettigheter utover dette!

Skrevet

Vært privatist jeg. Men det var fordi skolen ikke hadde ressurser til å gi oss lærer i alle timene i det faget jeg tok. Vi var seks stykker som gjorde det samtidig, men skolen ordnet alt så jeg aner ikke hvordan reglene er. Spør i administrasjonen på skolen hvem som kan hjelpe deg.

Skrevet

280 kr per eksamen, hvis du har tatt den før og bare skal forbedre karakter koster hver forbedrings-eksamen 550 kr...

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan var det mulig å ta hele vgs som privatist, bare nysgjerrig

Gjest Anonymous
Skrevet

Ang skriftlige eksamener, det er ikke alle som nødvendigvis har felles dato over hele landet - det kommer an på hva læreplanen i det enkelte faget sier om det er sentralgitt eller lokalgitt eksamen. Skriftlige eksamener kan nemlig være lokalgitt, dvs at de utarbeider den på den enkelte skolen. Da bestemmer den enkelte skolen også hvilken dato.

Såkalt sentralgitte eksamener har felles dato over hele landet.

Skrevet

Til gjest:

Er ikke noe problem å ta hele vgs som privatist. Du tar alle fagene som de har på vanlig skole, tar eksamen i alle fagene og får vitnemål etterpå. Får ingen standpunktkarakter, bare eksamenskarakterer i alle fag.

Jeg brukte 2,5 år på det. Tok vel litt over 20 fag, med fordypning i realfag.

Tok det som privatist fordi jeg ikke klarte de lange skoledagene på vanlig skole. Jeg hadde for mye fravær fordi jeg var syk, og trengte et alternativ der jeg selv styrte skoledagen og hvor mye fravær jeg hadde. Jeg tok noen fag på Sonans Privatgymnas som er skole uten krav til prøver og oppmøte. Andre fag leste jeg på egenhånd.

Skrevet

Lekebøll: Hvor da?

Cefalexin: Skriftlige eksamner på vgs nivå (privatist iallefall) er alltid sentralt!

Bare på høyere nivå at skriftlig eksamen kan være lokalgitt..

Gjest lekebøll
Skrevet

Solstrålen, jeg gikk på Sonans i Trondheim.

Skrevet
280 kr per eksamen' date=' hvis du har tatt den før og bare skal forbedre karakter koster hver forbedrings-eksamen 550 kr...[/quote']

Etter formel 2004 må du betale 290 kr per eksamen og etter det blir det 570 kr.

Fristen er nå 16. januar. :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet
Cefalexin: Skriftlige eksamner på vgs nivå (privatist iallefall) er alltid sentralt! Bare på høyere nivå at skriftlig eksamen kan være lokalgitt..

Der må jeg nok arrestere deg litt. :D Jeg ville vært enig med deg, for noen år siden, men: I 2002 tok jeg en privatisteksamen ved en skole i Bærum, dette var en skriftlig eksamen som var utarbeidet kun for skolene i Akershus (eller muligens flere fylker på Østlandet). Det er mulig at datoen for denne eksamen var felles for hele landet, men oppgaven vi hadde var kun for en region. Altså ikke sentralgitt oppgave.

I tillegg skal jeg nå ha en eksamen i slutten av mnd, jeg og ei til går opp som privatister til en skriftlig eksamen, og vi meldte oss opp i høst. Men siden det var bare oss to, og eksamen var lokalgitt, fikk vi høre, ble eksamen lagt til januar, i stedet for det tradisjonelle november-desember. Denne eksamen kommer til å bli utarbeidet på skolen der vi skal ha eksamen! - Begge disse er altså eksamener som privatist, på vgs nivå.

• 8 år senere...
Skrevet

Hvordan var det mulig å ta hele vgs som privatist, bare nysgjerrig

Egentlig er det jo bare å melde seg opp til eksamen, gå igjennom pensum best mulig og så selvfølgelig avlegge eksmanen. Dette burde være fullt mulig så lenge man er litt selvdreven. Dessuten vil jeg påstå at å det å ta et fag som privatist vil være mindre tungvindt enn å ta det på vanlig vgs. Det viser seg at mange vgs lærere gjennomgår unødvendige ting, dette blir unngått hvis du f.eks følger et kurs på bjørknes eller sonans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...