Gå til innhold

Hvorfor er det greit at noen "bare er sånn"?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Av og til dumper man borti sære mennesker som har utviklet en meget spesiell personlighet, f eks er svært uhøflig, ikke kan normal folkeskikk, behandler foreldrene sine stygt, styrer/herser med menneskene rundt seg el l. (Jeg snakker her om mennesker som i og for seg er "normale" og som det ikke lider av noe annet enn dårlig oppførsel.) Mennskene rundt unnskylder vedkommende med at "h*n bare er sånn", så du får bare overse/ikke bry deg om ham/henne. Hvorfor i himmelens navn skal enkelte få lov til å ture frem som de vil?! En av grunnene til at vedkommende har blitt "sånn" er vel fordi alle rundt lar ham/henne holde på og at ingen har kommentert oppførselen og satt grenser. Jeg får så forbannet lyst til å riste vett inn i vedkommende! Noen mener at det er bra med mangfold av mennesketyper og det er jeg enig i. Men det går en grense for min del når enkelte særinger er frekke i kjeften, utnytter andre osv.

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Men vi har mer respekt for enkelte mennesketyper enn andre. Til disse kan det være vanskeligere å si fra. Jeg tenker på f.eks sjefer, andre type autoriteter og eldre. Men jeg ser poenget ditt og er enig med deg.

Skrevet

Jeg synes vi skal ha takhøyde for ulikheter, dvs. ha et vidt normalitetsbegrep. Noen mennesker kan virke uhøflige fordi de mangeler sosial kompetanse og andre forde de har en eller annen sykdom. En personlighet er noe man er født med, men man kan utvikle ulike sider ved den etterhvert som man lærer- så er det ikke alle som har fått lært de vi betrakter som normalt. :blunke:

Skrevet

Har truffet endel av disse folkene i jobbsammenheng etc.. Hvis noen begynner med 'saann er jeg bare' eller lignende pleier det vanligvis aa mene; foer du faar lov aa reagere skal jeg fortelle deg at saann som dette er jeg, og jeg finner meg ikke i aa faa kommentarer om det fra deg.... Jeg lar de fleste mennesker styre paa med sine 'makt' ting osv, med mindre det gaar utover meg personlig. Har en tendens til aa unngaa konflikter med disse menneskene (liker snille folk, jeg..) fordi en kommer ingen vei med aa vaere 'normal'.. Jeg bare lar vaer aa ta kontakt/begynner aa prate om noe annet..

Ingen er bare saann. En kan alltid forbedre seg litt ihvertfall...

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette med å behandle andre respektløst - det kan faktisk finnes en grunn til at man oppfører seg slik. Det er ikke sikkert at den andre er et slikt godt menneske som kanskje mange andre tror...Det kan være forferdelig å skulle opptre på en blid og imøtekommende måte overfor folk som kanskje har gjort deg svært vondt. Det er heller ikke sikkert at dette er noe man ønsker å prate med andre om...og det er heller ikke sikkert det er så lett å unngå personen, f.eks om det er familie. Kanskje ønsker man å skåne andre for sannheten, så da er det bedre om man blir sett på som en dritt selv. Det er nemlig ikke sikkert at den som opptrer på en slik "uhøflig" måte er totalt uten samvittighet....man kan ha det svært vondt selv også.

Skrevet

Jo den som "Bare er sånn" har kanskje hatt det vondt. Men er det dermed godkjent å spre sinn bitterhet over hvemsomhelst de møter? Jeg synes IKKE det er "greit" at de bare er sånn. Men steget fra "ikke greit" til at jeg setter igang og fikse.. er ganske stort. Det kommer an på hvor mye du må deale med personen. De fleste ganger er det nok lettest å bare ha så lite med dem å gjøre som mulig, unngå konflikt, som marble sier. Jeg har innsett at jeg kan ikke forbedre hele verden.. høres pompøst ut, men er ment seriøst. Jeg har ikke kapasitet til å gå løs på å endre alt jeg mener bør endres. Man må velge sine prosjekter. Dessuten synes jeg at de som står personen nær, f.eks foreldre som har latt personen utvikle seg til å bli tøylesløs, er de som burde sette ned foten. Jeg har ofte ingenting med det, og min "risting" vil da bare være usaklig og ondskapsfull.

Men litt.. hvis folk sier "jeg bare er sånn" når de valser ivei, så hender det jeg er litt djevelens advokat. "ingen må være sånn eller sånn"."hvis du kan velge, hvorfor har du valgt akkurat sånn?"

Skrevet

Jovisst er det noen "som bare er sånn", og de kan ha hatt det vondt.

Men etter min mening kan man i enkelte tilfeller gjøre disse menneskene en tjeneste med å gi dem et hint el. ta en prat med dem el. på andre måter viser disse menneskene at omverden vil like deg bedre om du ikke trenger å være "akkurat sånn",men kanskje heller litt hyggelig?...

Endel folk vet faktisk ikke helt hvordan de skal oppføre seg, og da er det jo i det lange løp best for dem om noen hjelper dem til å finne det ut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...