Gå til innhold

Hva skal du bake til jul i år?

Lillah

Anbefalte innlegg

Jeg pleier ikke bake de tradisjonelle syv sortene, fordi de ikke blir spist, i stedet baker jeg pepperkaker, kakemenn, eplepai, julekake, lussekatter og jeg lager romkuler, karamell og karameliserte epler. Så det er ikke mangel på godt i jula selv om det ikke er de tradisjonelle julekakene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, disse er veldig populære. I butikken jeg jobber i, gikk det utrolig mye av de i fjor. Enkelte kjøper de visst for å spise deigen rå. :fnise: (Har kun smakt rå pepperkakedeg som er hjemmelagd selv, men det er skikkelig godt i hvertfall!)

Anonymous poster hash: ee320...ce2

Ja, og de smaker akkurat som hjemmelaget! Og det er så sjelden at ting man kjøper i butikken smaker hjemmelaget.

Og i denne tråden fikk jeg en ide! Jeg skal selvsagt lage karameller som jeg skal putte i pakkekalenderen til kjæresten :nigo:

Anonymous poster hash: 285ed...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bake pepperkaker med barna (men gidder ikke å lage hus), smultringer, div konfekt/sjokolade og kanelkaker. Husker vi lagde peanutkjeks et år, og de var gode!

Dessverre for meg er jeg den eneste kakemonsen i familien, og nå som jeg har vært så flink med slankinga i år er drt UAKTUELT å spise all julebaksten jeg normalt sett ville trødd innpå.

Så dette får holde.

Tenker vi heller lager rundstykker til frokost osv i romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bake pepperkaker, kakemenn og smultringer. Har også store planer om karameller i forskjellige variasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bake pepperkaker, kakemenn og smultringer. Har også store planer om karameller i forskjellige variasjoner :)

Vet du hvor lenge sånne karameller holder seg?

Anonymous poster hash: 285ed...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke planlagt helt enda. Men jeg håper på å i hvertfall få laget disse:

Pepperkaker

Kakemenn
Brune pinner
Tyske skiver

Kokosmakroner

Noen som vet om man kan lage krumkaker uten slikt krumkakejern? Kan man bruke stekepanne med svak varme eller er jeg helt på jordet med den tanken? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det kun lages én ting, nemlig FUDGEFUDGEFUDGEFUDGE!!!

Anonymous poster hash: 92670...3b3

Vil du dele oppskrift? :)

Anonymous poster hash: 262a2...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru_Hestehov

Det jeg vet jeg skal bake:

Lussekatter (tradisjon, helst med masse safran)

Krumkaker (kjøpte jern i fjor, så må nok lage i år også)

Kanskje:

Pepperkaker (blir nok ferdigdeig og kanskje et hus)

Smultringer (veldig glad i det, men synes de vi kjøper ikke er som de bestemor lagde, så kanskje bake selv)

Diverse konfekt (karameller, noe sjokoladebasert osv, tenkt som julegaver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Baker ikke så veldig mye, for det blir ikke spist.

Ungene baker pepperkaker med svigermor, det er stort sett tradisjon. I fjor utgikk det pga skade hos svigermor, så da vil jeg tro det blir i år!

Hjemme baker vi en haug med rundstykker (sikkert 200 stk), et par brød, spekelasi (hvite kakemenn) og kanelsnurrer.

Brune pinner får jeg hos svigermor.

Jeg synes de kjøpte pepperkakene er best, så det må vi også ha. Ellers går det mye i twist og en del klementiner i jula.

Pepperkakehus pyntes selvfølgelig, siste helga før jul. Det er tradisjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærleik

Pepperkaker, lussekatter, berlinerkrans og risboller blir det vel sannsynligvis bakt i år. Muligens noe annet, men får se ann bakelysten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir det nok mye baking!

- Krydderkake

- Fruktkake

- Julemenn (samme som kakemenn)

- Krumkaker

- Glutenfrie krumkaker

- Knuppenupper

- Pleskener (evt. også glutenfrie)

- Potetmelstopper

- Kokostopper

(de jeg kom på i farten), og vi får alltid harde vaffler av en tante =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det normalt slik:

Tradisjonelle
- Pepperkaker, deig lages selv - den kjøpte kan ikke måle seg
- Sandkaker
- Sandnøtter
- Bordstabelsbakkels
- Berlinerkranser
- Marvpostei

Gjærdeiger
- Julekaker
- Lussekatter

Konfektaktige
- Kransekake
- Sarah Bernard
- Kokoskontekt
- Marsipan, flere varianter
- Nougatkonfekt

- Hasselnøttkonfekt

Blir svett allerede nå, men det går overraskende greit hvert år. I år blir det kanskje lefser også. Akkurat fått en takke i hus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker pepperkaker og kolakaker i starten av desember, reiser bort rundt den 20., så tar ikke av i år (heller :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøper pepperkakedeig på Ikea så ungene får bakt pepperkaker, så baker jeg Drømmer selv. Dette holder i massevis for oss! I tillegg lager vi karameller og oreokonfekt - disse går unna, så det hender vi må lage i flere omganger :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SweetSunshine

Vi kjøper pepperkakedeig på Ikea så ungene får bakt pepperkaker, så baker jeg Drømmer selv. Dette holder i massevis for oss! I tillegg lager vi karameller og oreokonfekt - disse går unna, så det hender vi må lage i flere omganger :fnise:

Har du lyst til å gi oss oppskriften på oreokonfekt? Høres deilig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, oreokonfekten er nydelig, og så greit med noe som både små og store liker!

Oreokonfekt

1 pk oreokjeks

100 g sjokolade etter ønske

Knus kjeks (til grovt melaktig) og ha i smeltet sjokolade. Bland godt. Trill kuler og sett i kjøleskapet. Eller for litt mer eyecandy konfekt... trykk massen inn i silikonformer - hjerteformene er veldig fine! - og sett dem i kjøleskapet. Jeg pleier å smelte mer sjokolade og dyppe konfekten i denne. De blir superfine!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...