Gå til innhold

Hva skal du bake til jul i år?

Lillah

Anbefalte innlegg

:fnise: Jeg må bare få påpeke altså - det heter strull! men skrull hørtes unektelig mer morsomt ut... :fnise:

Åh.. Måtte lese igjennom tråden en gang til, og der ser jeg jo at hun har skrevet strull. :) Jeg søkte på "skrull" for å finne ut av hva det var, men fikk bare opp en haug med tegneseriefigurer eller noe.. Men strull ja, aldri hørt om det heller.. Men er iallefall mulig å google opp bilder av det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 1 år senere...

Strull, kokoskaker, kokosmakroner, spritz cookies, sjokolade cookies, krumkaker, Sjakkruter, Eplekake, Engelsk Julekake, Yule-Log, peperkaker, risboller, cupcakes og brownies... alt dette for et voksent par, en godt voksen dame, og en eldre dame på 90 (kansje en svigerinne).. 4 katter og en chihuahua... og tro det eller ei ALT blir oppspist... kakemonser=)

strull oppskrift:

3 dl Seterrømme

125 gr Sukker
125 gr Smør
125 gr Hvetemel
1/2 dl Kaldt Vann
Pisk rømme og sukker luftig, rør inn smeltet smør, mel og vann.
Røren skal svelle i ca 1-2 timer, og være nokså tynn.
Stek løvtynne plater i et krumkakejern, mellombrune. rull kakene med den mørkeste siden inn på en pinne.
Avkjøles på papir på en rist,
oppbevares i en tett boks, med papir mellom alle lag.
Jeg dobbler ALLTID oppskriften. superfetende, men akk så fanatisk gode... passer godt til multekrem, jordbærkrem eller bringebærekrem, men pass på å ikke ha for mye sukker i...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* pepperkakehus!

* peanøttkaker (yndlingskakene i vår familie. et skikkelig must!)

* tranebær/ hasselnøtt-kaker (eller en lignende variant. Jeg bruker samme base som peanøttkakene)

* pepperkaker (baker sammen med Mamma og søster) - vi pynter noen av dem med farget melis. gøy!

Baker ikke mer enn det tror jeg. Jeg får smake alle de "obligatoriske" hos familie og svigerfamilie. Disse er liksom "min greie" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel jødekaker ihvertfall.

Jeg bor på studenthybel, så vanskelig å lage alt mulig rart her. Kommer nok til å gi vekk over halvparten av jødekakene til kjæresten og svigers :)

Anonymous poster hash: 285ed...9ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal bake pepperkaker med min datter,pynte et pepperkakehus,bake vepsebol,serinakaker og kanskje lyse kakemenn med mamma.

Ellers har jeg ikke så mange bakeplaner.

Vepsebol er marengskaker fyllt med mandler og sjokolade,de er utrolig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biscotti og israelske mandelkaker. Kanskje sjokolade pinner. Ellers så blir det mallowbars og sjokolade med puffet ris.

Kjæresten skal bake rundstykker og lusekatter. Muligens vi lager honningkake og myke pepperkaker også. Får se hva vi finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heklepleddet

Jeg skal lage kransekake for det er noe mannen min elsker! Stor sjanse for at det blir Krydderkake og Mor Monsen også. Så får jeg se hva ellers bakesprell det blir :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke bake noe som helst, bare lussekatter 13. desember.

Det interessante med julen er de såkalte syv sorter, som alle er omtrent like dårlige.

Anonymous poster hash: 92670...3b3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er det en grunn til at man kun spiser ting som hører julen til kun i juletida—det er ikke godt nok til at man bryr seg med å lage det til resten av året.

Anonymous poster hash: 92670...3b3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal feire jul i en annen by, drar hjemmefra 18. desember, så det blir ikke mye julebakst. Men jeg tenkte å lage kransekaker og østerrikske julekaker for å gi bort.

Anonymous poster hash: 0d716...117
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert år baker jeg litt mindre enn året før fordi vi ender opp med å kaste, og derifrå vel bare å innse at det blir ikke spist særlig med julebakst hos oss. Så i år skal jeg høre på mannen som synes jeg skal slutte å bake til jul. Ja, bortsett fra pepperkaker med barnet og venner da, det hører jo med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninnegjengen har tradisjon på å bake litt pepperkaker sammen mens rødvinsgløgg og annet godt konsumeres. Så det må vel til i år også. I tillegg hjelper jeg alltid mamma med å bake berlinekranser til jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også bake minst mulig av de tradisjonelle julekakene.

Har samme erfaring som pusla, det er mye som rett og slett ikke blir spist. Og selv om det er gøy å bake for bakingens del, så blir det i overkant ekstravagant å bake kaker som blir liggende til april- for deretter å gå i søpla.

Så våre to/tre sorter blir antagelig kokosmakroner, sandkaker og pepperkaker. Kokosmakroner og sandkaker fordi de pleier å forsvinne i løpet av juletiden, og pepperkaker fordi det er det morsomste å bake (og det forsvinner også, som regel). Resten utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Berlinerkranser må vi ha. Ellers blir det sikkert et slag eller to til. Her i huset er jeg glad i kaker, så det meste blir spist. Ikke så sunt for meg, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri bakt til jul, kanskje jeg skal prøve i år hvis jeg finner en ferdigpose av noe slag.

De selger sånn ferdig laget pepperkakedeig i butikken når jula nærmer seg. De er veldig gode faktisk! Lurer på om jeg og kjæresten skal kjøpe sånn og lage ett pepperkakehus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å bake noe i år, fordi jeg synes det er veldig koselig. Mye lettere å komme i julestemning og kose seg i jula om man gjør en innsats selv, synes jeg. :)

Men er som flere andre her ikke spesielt glade i de tradisjonelle julekakene. Synes de blir litt tørre og kjedelige, og mange smaker ikke så mye annet enn sukker.

Kanskje jeg skal bake noe utradisjonelt istedet! Men å bake litt, det må man, synes jeg. :)

Anonymous poster hash: ee320...ce2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger sånn ferdig laget pepperkakedeig i butikken når jula nærmer seg. De er veldig gode faktisk! Lurer på om jeg og kjæresten skal kjøpe sånn og lage ett pepperkakehus :)

Ja, disse er veldig populære. I butikken jeg jobber i, gikk det utrolig mye av de i fjor. Enkelte kjøper de visst for å spise deigen rå. :fnise: (Har kun smakt rå pepperkakedeg som er hjemmelagd selv, men det er skikkelig godt i hvertfall!)

Anonymous poster hash: ee320...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...