Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

113 kr eller hva det var per dag i middag på 4 personer... Er det så lite at det blir tårevått? Faktisk?

Jeg synes det høres helt normalt ut.. Så lenge man er flinke til å planlegge og kjøpe på tilbud og lager litt fra bunn av (tomatsaus ect)...

Fill me in?

(ja, ser på hellstrøm)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Surrehodet
Skrevet

ja 4000 for så mange ER lite. Tenåringer spiser mye, og skal ha sunn mat.

• Liker 8
Skrevet

Det er lite, men jeg vil som deg tro det er mulig å få til et ganske sunt og godt kosthold likevel. Med billigmiddager noen dager i uka (supper, gryter med lite/billig kjøtt), kan en nok også få noen "bedre" middager i tillegg. Men det blir selvsagt ikke rom for så mye annet enn det nødvendigste. Vi er to og bruker sikkert mer enn det pr uke, så skal ikke moralisere, men vi kunne spart en god del om vi måtte, uten å måtte spise spagetti med ketsjup.

Skrevet

Men det må jo gå an å kjøpe noe annet enn frossenpizza vel..

Jeg har lest at flere familier har hatt et matbudsjett på 3-4000 kr i mnd.. Jeg synes ikke det er så lite at det behøver å bli så tårevått...

• Liker 2
Skrevet

Woken jeg lager med kylling og ferske grønnsaker med nudler er billigere enn Big One.

• Liker 9
Skrevet

De hadde hygieneartikler også under de 4000. Men 4000 kun på mat? Nei, det er ikke lite. Men for de som ikke vet hvordan man lager billig og sunn mat kan jeg lett forstå at det virker fryktelig lite til en familie.

• Liker 1
Skrevet

Vi er to stykker og jeg regner med at vi bruker ca. 5000 i måneden på matbutikken. MEN da er alt av hygieneartikler o.s.v. medregnet. Vi spiser det vi vil ha, og sparer ikke på maten. Snart må vi nok bli mer forsiktig, da straks sambo også blir lærling.

Men er lett å lage OK middager billig. Vi handler ALT av kjøtt i Sverige, og sparer en del på det. Og er man flink å kjøpe store kvanta av ting, blir det billigere.

Skal man ha spaghetti trenger man ikke kjøpe ferdig spaghettisaus til 30,- kr. Man kan lage fra grunnen av med hermetiske tomater/ferske tomater og da koster det plutselig 5-6 kroner.

Man kan marinere kjøtt selv, fremfor å kjøpe ferdigmarinert. Koke en ekstra potet til alle istedet for å spise seg mett på kjøtt.

Og ikke minst. Planlegge og handle STORT når man handler. Blir mye billigere å handle for hele uken istedet for å småhandle.

Skrevet

Jo, det er sinnsykt lite på fire personer. Det er enkel matte... 1000 kr pr pers pr mnd blir 250 kr pr pers pr uke. Da har hver person ca 35 kr pr dag. Middag, frokost, kveldsmat, niste, frukt, lørdagssnop, dopapir, sjampo,såpe osv.. Brødmat til en person pr uke vil på det billigste koste ca 60 kr. Da har de igjen 190 kr til middag osv. Det vil si at det må koste under 27 kr hver dag.. Jeg hadde ikke klart det.

• Liker 9
Skrevet

Jeg er en kvinne, nærmere 30, bor alene og bruker 300 på mat i uken, altså 1200 kr i måneden. Så lite kan man faktisk klare seg på! :-)

Jeg spiser ikke kjøtt (liker ikke smaken), men spiser fisk hver dag.

Er ikke fattig, men foretrekker å bruke pengene mine på dyre klær og sko. ;-)

• Liker 3
Skrevet

1200 i mnd for en person er jo ganske mye mer enn det hun måtte greie seg på da.

Skrevet

Mtp at det er "billigere" å lage mat til fire personer, kontra å lage mat til en, så er det ikke ille i det hele tatt.

Det er billigere å lage en stor middag til fire personer, enn om en person skulle lage samme mat til bare seg selv.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Vi er 5 i familien, selv om barna er små, bruker vi nok opp mot 6000 i mnd i mat (pluss- minus). Ukeshandler hver fredag og da kommer det på fra 1200-1500, vi må også supplere litt i uka. Har mye i frysern også og lager middag hver dag, uten å bruke veldig mye ferdigprodukter. Vi handler ofte kjøtt i Sverige så det kommer utenom de vanlige ukeshandlene.

Endret av Caramba
Skrevet

1200 i mnd for en person er jo ganske mye mer enn det hun måtte greie seg på da.

Ja, litt mer, men som familie så lager man vel mye "spleisemat" (middager som deles opp på alle?) Er ikke det billigere enn å kjøpe små 1-persons-retter?

• Liker 1
Skrevet

Mtp at det er "billigere" å lage mat til fire personer, kontra å lage mat til en, så er det ikke ille i det hele tatt.

Det er billigere å lage en stor middag til fire personer, enn om en person skulle lage samme mat til bare seg selv.

Det er i bunn og grunn bare tull. Det er sånn man tenker, men sant er det ikke. Om man har så lite å greie seg for når man er alene,så må man lage stort og fryse ned, altså man kaster ikke noe. Dermed er det selvfølgelig billigere å lage middag til en person enn til fire.

• Liker 2
Skrevet

Det er i bunn og grunn bare tull. Det er sånn man tenker, men sant er det ikke. Om man har så lite å greie seg for når man er alene,så må man lage stort og fryse ned, altså man kaster ikke noe. Dermed er det selvfølgelig billigere å lage middag til en person enn til fire.

Det var jeg som skrev at jeg spiser for 300 kr i uken som singel, og jeg har ikke fryser...

• Liker 2
Skrevet

Hvis man handler hver eneste dag for å kjøpe det man trenger, og aldri lager noe fra bunnen er det jo klart det blir dyrt i lengden. Men med litt planlegging, og det å ta seg tid til å kjøpe inn råvarer til å lage ting fra bunnen av gjør det fort mye billigere, sunnere og bedre!

Skrevet

Jeg har kuttet levekostnadene mine til rundt 30 kroner dagen, uten å benytte meg av fryser. Se Hellstrøms episode hvor han hjelper studentene, der lærer man en del nyttig.

Skrevet

Nei, det er ikke lite, men det krever at du lager maten selv og at du tenker når du handler.

Skrevet

Jeg skulle gjerne sett dere som sier at det ikke er lite forsørge en familie på fire for den summen. Vil gjerne se budsjett og menyer.. Aner dere hvor mye en tenåringsgutt spiser??

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde en periode der jeg laget en stor porsjon tomatsaus med kjøttdeig for 100 kr og fordelte den utover 5 middager. Det ble kanskje litt ensidig 5. uken på rad, men det fungerte.

4000 på fire personer høres lite ut, men hvis man har en plan og klarer å gjennomføre den så kan det sikkert gå. Men jeg kjenner at jeg kanskje ikke hadde klart det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...