Snop Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 (endret) Jeg har satt meg selv i en dum situasjon. I august sendte jeg inn meldekortet feil lørdag, altså lørdagen etter den opprinnelige første datoen jeg kunne sende inn fra. Hvordan jeg klarte å gjøre denne feilen uten å tenke over det selv (det er jo faktisk en hel uke ekstra uten ny utbetaling!), aner jeg ikke (!), men jeg tror det har med å gjøre at jeg hadde 60-70 000 på kontoen på grunn av en feil lånekassen hadde gjort, så jeg mistet kanskje litt oversikten. Jeg skjønner ærlig talt ikke selv hva som har skjedd. Saken er da at etter dette har jeg tydeligvis sendt inn meldekort feil lørdag hver eneste uke, altså annenhver uke, bare men feil uker. Noen ganger har jeg også ventet til feks søndagen, mandagen og til og med onsdagen (da er jeg jo langt over den opprinnelige fristen, men innenfor i "min verden") og likevel fått full utbetaling, og jeg har ikke registrert noen advarsler (det står på nav.no at det skal komme opp i rød skrift eller noe sånn, om man går over fristen og risikerer trekk). Så jeg har trodd i månedsvis at alt var helt normalt. I går, altså onsdag, sendte jeg meldekort (trodde jeg hadde hele uka på meg siden jeg trodde jeg var på rett uke) og fikk i dag utbetalt ca 1400 i stedet for ca 4800. Ringte NAV, som sa at jeg er 9 dager etter fristen. Jeg skjønner ikke hvordan det har blitt 9 dager, og hvordan det "plutselig" skjedde nå, men sånn er det nå. Jeg vet ikke hvordan de regner, men søndag-onsdag er jo 4 dager, søndag-søndag-onsdag er 11. Så jeg ser ikke hvor 9 kommer fra. Gjør dere? Anyway... Tror dere jeg kan vinke farvel til de pengene? Jeg har jo aldri glemt å sende inn i den forstand. Den uka jeg sendte feil var jeg vel også innenfor fristen for den perioden, for det er lørdag til lørdag som er slingringsmonnet, eller? Mulig det var dette jeg tenkte når jeg sendte inn lørdagen etter. Jeg aner som sagt ikke). Kjempefjernt, jeg vet. Men jeg lurer altså på om det er noen som har erfaring med at NAV har vært snille på det om man forklarer situasjonen, selv om årsaken er litt...teit? Endret 17. november 2011 av Snop
Gjest Bobler Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Jeg tror egentlig jeg ville hold kjeft. For nav kan faktisk være så kjipe at de kan kreve tilbakebetaling av det du har fått tidligere (for da skulle du egentlig fått 1400 i stedet for 4800 i flere mnd). Jeg ville bare levd trangt denne mnd og hold kjeft.. (Og du får jo penger en uke tidligere ) Nav KAN være greie hvis du treffer de rette personene. Men de kan også sette seg helt på bakbeina og kreve og nekte både ditt og datt.. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Jeg har satt meg selv i en dum situasjon. I august sendte jeg inn meldekortet feil lørdag, altså lørdagen etter den opprinnelige første datoen jeg kunne sende inn fra. Hvordan jeg klarte å gjøre denne feilen uten å tenke over det selv (det er jo faktisk en hel uke ekstra uten ny utbetaling!), aner jeg ikke (!), men jeg tror det har med å gjøre at jeg hadde 60-70 000 på kontoen på grunn av en feil lånekassen hadde gjort, så jeg mistet kanskje litt oversikten. Jeg skjønner ærlig talt ikke selv hva som har skjedd. Saken er da at etter dette har jeg tydeligvis sendt inn meldekort feil lørdag hver eneste uke, altså annenhver uke, bare men feil uker. Noen ganger har jeg også ventet til feks søndagen, mandagen og til og med onsdagen (da er jeg jo langt over den opprinnelige fristen, men innenfor i "min verden") og likevel fått full utbetaling, og jeg har ikke registrert noen advarsler (det står på nav.no at det skal komme opp i rød skrift eller noe sånn, om man går over fristen og risikerer trekk). Så jeg har trodd i månedsvis at alt var helt normalt. I går, altså onsdag, sendte jeg meldekort (trodde jeg hadde hele uka på meg siden jeg trodde jeg var på rett uke) og fikk i dag utbetalt ca 1400 i stedet for ca 4800. Ringte NAV, som sa at jeg er 9 dager etter fristen. Jeg skjønner ikke hvordan det har blitt 9 dager, og hvordan det "plutselig" skjedde nå, men sånn er det nå. Jeg vet ikke hvordan de regner, men søndag-onsdag er jo 4 dager, søndag-søndag-onsdag er 11. Så jeg ser ikke hvor 9 kommer fra. Gjør dere? Anyway... Tror dere jeg kan vinke farvel til de pengene? Jeg har jo aldri glemt å sende inn i den forstand. Den uka jeg sendte feil var jeg vel også innenfor fristen for den perioden, for det er lørdag til lørdag som er slingringsmonnet, eller? Mulig det var dette jeg tenkte når jeg sendte inn lørdagen etter. Jeg aner som sagt ikke). Kjempefjernt, jeg vet. Men jeg lurer altså på om det er noen som har erfaring med at NAV har vært snille på det om man forklarer situasjonen, selv om årsaken er litt...teit? Nåde har jeg aldri opplevd fra dem, men jeg glemte et meldekort en gang (altså noen dager over) og da fikk jeg melding på telefonen min innen fristen for full utbetaling gikk ut. Synes det er veldig rart at du ikke har fått noe varsel på noe tidspunkt. Men jeg ville vært forsiktig med å innrømme dette til nav, ring til noen som ikke er saksbehandleren din og forklar situasjonen generelt, ikke oppgi navn. De kan sjekke det ift nummeret ditt, men de gjør det ikke. Bare spør, og hvis de sier noe som "da må jo vi få tilbake disse pengene du har fått for mye da" så sier du bare at "da har du misforsått hva jeg mente, men takk for hjelpa!" og legg på. Funker for meg ps: vi er alle fjerne i blant, å rapportere om helsetilstand hver fjortende dag ligger i allefall ikke naturlig inne hos meg..
Snop Skrevet 17. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2011 (endret) Jeg tror egentlig jeg ville hold kjeft. For nav kan faktisk være så kjipe at de kan kreve tilbakebetaling av det du har fått tidligere (for da skulle du egentlig fått 1400 i stedet for 4800 i flere mnd). Jeg ville bare levd trangt denne mnd og hold kjeft.. (Og du får jo penger en uke tidligere ) Nav KAN være greie hvis du treffer de rette personene. Men de kan også sette seg helt på bakbeina og kreve og nekte både ditt og datt.. Ja, eller, nei, jeg har nesten alle gangene holdt meg innen tidsfristen vi har på en uke (?), og overskridt denne med maks 2-3 dager, to eller tre ganger... altså ikke mer til sammen enn de 9 dagene de sier... hvis du skjønner...hehe! Vanskelig å forklare når jeg surrer sånn selv Det er, hvis det er en uke vi har på oss hver gang, altså fra lørdag til lørdag? For da har jeg levert meldekort den andre av de to lørdagene. Altså innenfor fristen nesten alle gangene. Bare litt feil likevel. Endret 17. november 2011 av Snop
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Jeg fikk "nåde" da jeg først begynte med meldekort. Gikk meg hus forbi at disse skulle leveres med en gang jeg ble registrert som mottaker av dagpenger, så da de første 3 meldekortene ikke ble signert og NAV gjorde seg vrange, kontaktet jeg de på nytt og forklarte at jeg var under den oppfatning at meldekortene var fysiske brev jeg kom til å få i posten. La en liten hvit løgn på dette hvor jeg hadde fortalt saksbehandler at jeg ikke hadde tilgang til internett så det måtte bli per brevpost. De trodde på meg, og jeg fikk penger for de 3 meldekortene jeg aldri hadde sendt. Lønner seg å huske på å sende inn kortene. Personlig opprettet jeg gjentakende alarm på telefonen annenhver uke, slik at jeg ikke skulle brenne meg på dette nok en gang
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 Hei. Det med meldekort er veldig firkanta. Du kan klage skriftlig for å få utbetalt det du "mangler", men du må da ha dokumentasjon fra lege på at du har vært ute av stand til å sende meldekortet. Mao må du ha vært ute av stand til å ta vare på deg selv.
Georgia Skrevet 17. november 2011 #7 Skrevet 17. november 2011 NAV regner at du skal sende meldekort på mandag etter en 14-dagers periode. Fra denne mandagen har du til neste mandag kl 23 på å sende uten trekk. Da står det noe sånt som "du må sende meldekort så snart som mulig". Sender du det ikke innen neste mandag, begynner trekk i utbetalingen og da trekkes det for alle dager altså for deg mandag - onsdag som er 9. Har du en god grunn, som akutt sykdom eller død i familien vet jeg du kan få igjen pengene. Ellers er de ganske så firkanta. Merk også at de trekker i utbetalingen etter du sendte for sendt. Det var ikke forrige meldekort, men det før der igjen som var sendt etter fristen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå