Gå til innhold

Skjeve hornhinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har skjeve hornhinner. Er dette noe som kan rette seg opp med tiden, eller vil det alltid være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvor gammelt barnet er. Man kan vokse av seg om man kun har dette i en liten grad tror jeg, men det kan også bli verre. Det beste er å kontakte fastlegen/øyelege :)

Skjeve hornhinner kan også komme sammen med langsynthet, så er som sagt greit å få det sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjeve hornhinner er som regel ikke noe som går over av seg selv. Det finnes mye gode briller for barn, og senere kan det opereres bort med laser. Tror aldersgrensen er 18 pluss at synet må være stabilt (ikke endret seg på over to år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at synsfeilen som skjeve hornhinner lager vil variere med mengde lys (dag og natt er stor forskjell). I svakt lys/kveld er pupillen stor (full blenderåpning) og bildet som dannes av lysstråler fra stort linsefelt.

I godt lys lukker pupillen seg og kun en liten sirkel brukes til å lage bildet - dette gir langt lavere bildefeil.

Prøv å se på en fullmåne en klar kveld og legg merke til om månen likevel ser urund ut og diffus i kantene.

Husk at brilleforretninger/optikere gjerne smører på en bitteliten grad av skjeve hornhinner for å selge dyrere linsekorreksjon. Spesielt kjekt å være obs på i dagens lavprisbrille-marked.

Mange kan fint leve med en viss grad astigmatisme (som er betegnelsen på skjeve hornhinner).

Uttrykket "skjeve hornhinner" er også litt misvisende. Hornhinnen er øyets fremste hinne og den kan ha varierende tykkelse som gjør at bildet ikke blir optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Takk for svar folkens:)

Barnet er 11 år, har (dyre) briller og har nettopp begynt med linser som h*n kan bruke noen timer i ny og ne. Kan ikke bruke dem så lenge/ofte pga de skeive hornhinnene.

H*n er forøvrig nærsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor gammelt barnet er. Man kan vokse av seg om man kun har dette i en liten grad tror jeg, men det kan også bli verre. Det beste er å kontakte fastlegen/øyelege :)

Skjeve hornhinner kan også komme sammen med langsynthet, så er som sagt greit å få det sjekket.

Æh... det stemmer nå ikke da.

Jeg har skjeve hornhinner og er nærsynt. Fant ut først i senere år at jeg også har øyer som ikke er samkjørt. Min kombinasjon av synsproblemer gjør at jeg ikke kan bruke linser. Det virker som de rett og slett ikke på plass på øyet. Fikk tåkesyn og ble sår på øynene.

TS. Om barnet ditt har lese og skrivevansker, reagerer på lys, ofte hodepine og/eller blir fort sliten i øynene vil jeg gjerne anbefale å sjekke samsynet. Det gjorde underverker for mitt syn å endelig få riktige briller (tok 40 år men... bedre sent en aldri)

Sønnen vår har også skjeve hornhinner og er nærsynt. Prøver ut linser nå, men sliter mye med såre øyne. Selv om lysten på å bruke linser er VELDIG stor er plagene såpass at han og optikeren snart gir opp.

Mannen min har også skjeve hornhinner, men han er langsynt.

Så tror ikke det er en regel med at skjeve hornhinner følger det langsynhet.

Etter den forklaringen jeg fikk er skjeve hornhinner noe en er født med. Har også hørt, men vet ikke om det stemmer, kan en få skjeve hornhinner av skade på øyet og en kan også "vokse på seg" det i voksen alder.

I følge optikeren min kan nærsynheten snus til langsynthet over tid, samsynet kan bedre seg med riktige briller i lang tid, mens skjeve hornhinner må jeg leve med resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du jeg har skrevet feil?

Til TS: man kan få linser som er til skjeve hornhinner. Jeg har slike og synes de er mye mer behagelig. I de siste årene har det også kommet mnd linser man kan ha på døgnet rundt, disse gir bedre luft til øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg er nærsynt med skjeve hornhinner, har aldri brukt briller omtrent, kun linser. Synet forandrer seg men de skjeve hornhinnene mine er her for å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skjeve hornhinner når jeg var mindre, men har vokst det fra meg :)

Jeg hadde skjeve hornhinner - de forsvant og har kommet tilbake igjen, så det kan helt klart endre seg med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan variere. Jeg levde lenge uten skjeve hornhinner (evt. med en treg optiker som ikke så at jeg hadde det :klo: ), så ble det oppdaget da jeg var i begynnelsen av 20-årene, og etter en del år så forsvant det jammen igjen. Ikke helt, men såpass at jeg ikke trengte linser med korreksjon for skjev hornhinne lenger.

Nå tror jeg det er i ferd med å vende tilbake, men heldigvis ikke så ille som det en gang var.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Skjeve hornhinner er vanligst ved nærsynthet. Spesielt stor hornhinneskjevhet.

Og nei, man kan ikke alltid operere med laser. Har man for stor styrke + (langsynthet) kan man ikke operere (operasjon til og med +5).

Jeg er langsynt og har veldig skjeve hornhinner. De blir ikke noe bedre med årene for å si det sånn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...