Gjest Lottiplott Skrevet 24. november 2011 #61 Skrevet 24. november 2011 Jeg hadde også skammarens dotter på pensum i fjor, så vil anbefale skammarserien! "Landet under isen" ble også snakket varmt om på norskstudiet:-)
Gjest Vampen Skrevet 24. november 2011 #62 Skrevet 24. november 2011 Jeg hadde også skammarens dotter på pensum i fjor, så vil anbefale skammarserien! "Landet under isen" ble også snakket varmt om på norskstudiet:-) Landet under isen har vi som pensum i år. Det er en knallbok, så den anbefaler jeg på det varmeste. Den er litt sånn Harry Hole møter Narnia.
Gjest BabyBlue Skrevet 25. november 2011 #63 Skrevet 25. november 2011 :sur: Jeg føler på meg at Emily Brontë vrir seg i grava! Vrir seg?! Er mer sånn at hun kjemper for å grave seg til overflaten så hun kan jakte ned Stephenie Meyer og skjelle henne ut personlig
Gjest BabyBlue Skrevet 10. desember 2011 #64 Skrevet 10. desember 2011 Hvordan går det med lesinga, Vampen? :D Ligger du i en krok i fosterstilling og griner over hvor tragisk moderne ungdomslitteratur er?
Gjest Vampen Skrevet 14. desember 2011 #65 Skrevet 14. desember 2011 Hvordan går det med lesinga, Vampen? :D Ligger du i en krok i fosterstilling og griner over hvor tragisk moderne ungdomslitteratur er? Haha, nei, jeg har ligget i fosterstilling i en krok og grini over hvor tragisk eksamen er! Så, jeg har måttet ta en pause fra ikke-pensumrelatert lesing. Men jeg leverte den siste eksamen i dag, så da er det bare å plukke opp tråden og begynne på ungdomslitteraturen igjen. Mye koseligere!
Gjest Vampen Skrevet 16. desember 2011 #66 Skrevet 16. desember 2011 Nå har jeg lest ferdig "boka di" BabyBlue! Jeg likte den. Og jeg likte den såpass godt at jeg har bestilt de tre neste bøkene, på engelsk denne gangen. Nå er jeg i gang med Dødslekene, som så langt virker veldig bra, selv om de har klart å slenge på en anbefaling fra Steingal Meyer der også.
Gjest Vampen Skrevet 16. desember 2011 #67 Skrevet 16. desember 2011 Vi skal skrive fordypningsoppgave neste semester, og jeg tror faktisk at jeg skal gå for noe innen fantasy for ungdom. OM jeg klarer å finne en vettug problemstilling that is! Så hyl gjerne ut om flere bøker, og ikke minst, geniale forslag til fordypningsoppgave!
Gjest Vampen Skrevet 16. desember 2011 #68 Skrevet 16. desember 2011 Forresten, er det noen her som har lest I am number four av P. Lore?
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. desember 2011 #69 Skrevet 16. desember 2011 Jeg har bok to av dødslekene her nå, men dessverre har jeg ikke hatt tid til å lese ferdig dette intervjuet ditt enda. Men jeg er godt i gang, og nå er det nesten juleferie, så jeg burde klare å komme gjennom her nå snart. Men altså, Louis Problemstillinger!? Hm, dødsleken kan man jo kanskje knytte til noen samfunn i dag. Enkeltmenneskers (ufrivillige!?) kamp mot overmakten selv under gjennomkontrollerte forhold.
gohege Skrevet 16. desember 2011 #70 Skrevet 16. desember 2011 Jeg er veldig glad i seriene The immortals, Skyggejegerene og House of night. Boken Et sted i nærheten av Cecilia Ahern er også kjempebra selv om den er på grensen mellom fantasy og virkelighet. :D
Gjest Vampen Skrevet 16. desember 2011 #71 Skrevet 16. desember 2011 Jeg har bok to av dødslekene her nå, men dessverre har jeg ikke hatt tid til å lese ferdig dette intervjuet ditt enda. Men jeg er godt i gang, og nå er det nesten juleferie, så jeg burde klare å komme gjennom her nå snart. Men altså, Louis Problemstillinger!? Hm, dødsleken kan man jo kanskje knytte til noen samfunn i dag. Enkeltmenneskers (ufrivillige!?) kamp mot overmakten selv under gjennomkontrollerte forhold. Haha, Louis ja! Sytinga til Louis er noe man bare må gjennom for å komme til sprellene til Lestat! Jeg ser ikke bort ifra at Louis er Edwards bortkomne bror eller noe. Hmmm, ikke dumt! Jeg har fundert litt på å koble det mot identitet. Det å kunne identifisere seg med noen eller noe i boka er ofte viktig for ungdomsleseren (voksne også, men spesielt for ungdom fordi de er på jakt etter egen identitet). Fantasy er jo en sjanger som ved første øyekast kan se ut som litteratur som gir lite rom for identifikasjon, på grunn av det overnaturlige og urealistiske. Men det er jo selvfølgelig nettopp identifikasjon og mulighet til å sammenligne hendelser med ting i vår verden som kjennetegner de gode fantasy bøkene. Så det hadde kanskje vært morsomt å se litt på hvordan ungdom selv oppfatter dette, eller eventuelt hva jeg kan synse meg frem til om identitet og mulighet for identifikasjon i de forskjellige bøkene. Å høre hva ungdommen selv syntes er selvfølgelig mest spennende, men det er også mer jobb og pes.
Gjest Vampen Skrevet 16. desember 2011 #72 Skrevet 16. desember 2011 Jeg er veldig glad i seriene The immortals, Skyggejegerene og House of night. Boken Et sted i nærheten av Cecilia Ahern er også kjempebra selv om den er på grensen mellom fantasy og virkelighet. :D Takk for tips, The Immortals har jeg snust litt på i bokhandelen, så da må jeg kanskje snuse litt mer. Skyggejegerne er jeg allerede i gang med.
^^Belle^^ Skrevet 16. desember 2011 #73 Skrevet 16. desember 2011 Jeg har hørt bare gode ting om I Am Number Four. Har ikke lest den selv da, men anbefalingen kommer fra min bror som som oftest har veldig god smak i fantasybøker.
Gjest Vampen Skrevet 16. desember 2011 #74 Skrevet 16. desember 2011 Jeg har shoppa litt mer i dag.. Så da ble det: - Skyggejegerne x3 - Hunger games x2 - Eragon - I Am Number Four - The Spook's Curse - Matched og (ikke fantasy, men ungdomsbok) War Horse. Jeg tror nok også det blir The Outlander snart, selv om det ikke er fantasy. Da burde jeg ha litt å lese en stund fremover.
Gjest Vampen Skrevet 16. desember 2011 #75 Skrevet 16. desember 2011 Jeg har hørt bare gode ting om I Am Number Four. Har ikke lest den selv da, men anbefalingen kommer fra min bror som som oftest har veldig god smak i fantasybøker. Godt å vite, siden jeg tok en råsjanse og bestilte den! Den var en av de utallige bøkene som ble presentert på Ungdomsbokgilde, og jeg mener å huske at den fikk god omtale der, sammen med bla Hunger Games og Spooks. Jeg ble også glad for å høre at det kommer fra din bror, siden noe av grunnen til at jeg vil lese den er fordi jeg håper og tror at det kan være en bok som gutta kan like.
^^Belle^^ Skrevet 16. desember 2011 #76 Skrevet 16. desember 2011 Godt å vite, siden jeg tok en råsjanse og bestilte den! Den var en av de utallige bøkene som ble presentert på Ungdomsbokgilde, og jeg mener å huske at den fikk god omtale der, sammen med bla Hunger Games og Spooks. Jeg ble også glad for å høre at det kommer fra din bror, siden noe av grunnen til at jeg vil lese den er fordi jeg håper og tror at det kan være en bok som gutta kan like. Det er det nok. Han synes forresten også at Eragon er bedre enn Harry Potter (!!! hvordan det er mulig vet jeg ikke helt, men... ), så gled deg til den også.
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. desember 2011 #77 Skrevet 16. desember 2011 Jeg har bare lest første boka, men jeg mislikte "house of night" sterkt. Kjente at jeg mislikte den omtrent på samme måte som twilight, men jeg husker ikke helt hvorfor akkurat nå Flere år siden jeg leste den, og må si at den ikke gjorde noe inntrykk overhodet. Og identitet er jo kjempespennende ift fantasy. Jeg identifiserer meg iallefall i stor grad med diverse karakterer på tross av manglende magiske ferdigheter selv
Lumsk Skrevet 16. desember 2011 #78 Skrevet 16. desember 2011 Jeg har lest mange av disse bøkene som avveksling fra pensum i år, og jeg synes virkelig det finnes mye bra ungdomslitteratur. Dødslekene er min favoritt så langt, der er det mye å hente for voksne også. Uglies-serien til Scott Westerfeld likte jeg også svært godt.
Gjest Anuket Skrevet 17. desember 2011 #79 Skrevet 17. desember 2011 Det er det nok. Han synes forresten også at Eragon er bedre enn Harry Potter (!!! hvordan det er mulig vet jeg ikke helt, men... ), så gled deg til den også. Nei det er ikke mulig! Den siste boken i Eragon serien har kommet så den i bokhandleren i dag, så den er på ønskelisten min! Jeg vil gjerne anbefale Robert Jordan, Tidshjulet (heter den vel på norsk?) jeg, den er temmelig lang, mange bøker og man må nesten starte på begynnelsen, men den er knallbra!
Gjest Vampen Skrevet 17. desember 2011 #80 Skrevet 17. desember 2011 Nei det er ikke mulig! Den siste boken i Eragon serien har kommet så den i bokhandleren i dag, så den er på ønskelisten min! Jeg vil gjerne anbefale Robert Jordan, Tidshjulet (heter den vel på norsk?) jeg, den er temmelig lang, mange bøker og man må nesten starte på begynnelsen, men den er knallbra! Takk for tips, men er det en serie for voksne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå