Gjest Vampen Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 Er det noen som har noen gode tips? Som lærerstudent er målet å holde seg oppdatert på litteratur for ungdom, så det er først og fremst ungdomslitteratur jeg er ute etter. Det skal sies at jeg har lest nesten hele Twilight, og skal nå begynne på Fallen engel av Becca Fitzpatrick. Jeg har hørt at den skal være bra, og den serien som mange spår at skal ta over for Twilight. Så jeg er spent på å se om den klarer det Twilight ikke helt får til. Noen som har lest den? Uansett tar jeg gjerne imot flere tips.
Mayah Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Jeg har begynt på A Song of Ice and Fire, serien hvor A Game of Thrones er første boka. Kjæresten min har lest ut alle seks bøkene på få måneder og er fullstendig hekta, så det lover godt. Vet ikke hvor ungdomslitteratur det er, men det har jo blitt laga en TV-serie av førsteboka iallefall. 2
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Jeg leser The Hunger Games nå. Synes boka er fantastisk så langt. Kanskje ikke egnet for ungdom under 15-16!? Litt usikker, da den er ganske grusom å lese. Hovedpersonen i boka er forøvrig 16. Ellers synes jeg The spooks apprentice serien er rimelig bra til å være ungdomsbøker, men kanskje for litt yngre ungdom/ungdomsskolealder!? De to jeg kom på nå, men skal se om jeg kommer på noen flere! 1
Mermaid Blues Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 (endret) Du har sikkert allerede tenkt på Harry Potter Hva med seriene om Percy Jackson? Endret 17. november 2011 av Mermaid Blues
Gjest Vampen Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Jeg har begynt på A Song of Ice and Fire, serien hvor A Game of Thrones er første boka. Kjæresten min har lest ut alle seks bøkene på få måneder og er fullstendig hekta, så det lover godt. Vet ikke hvor ungdomslitteratur det er, men det har jo blitt laga en TV-serie av førsteboka iallefall. Jeg ser at Haugenbok har merket den som voksenbok, men det kan være et godt tips til meg.
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 Kom forresten også på Eragorn-serien, eller Inheritance cycle somd en egentlig heter
Inger88 Skrevet 17. november 2011 #7 Skrevet 17. november 2011 Hva med Terry Pratchet sine bøker? En av seriene heter Discworld. Jeg har ikke lest dem selv, men har ei venninne som digger dem. 1
^^Belle^^ Skrevet 17. november 2011 #8 Skrevet 17. november 2011 Henger meg på forslaget om Percy Jackson. Ellers har du jo bøkene der Det Gylne Kompasset er første bok. Jeg kan også anbefale Howl's Castle-serien av Diana Wynne Jones. Hennes andre bøker skal visstnok også være veldig bra.
Gjest Vampen Skrevet 17. november 2011 #9 Skrevet 17. november 2011 Jeg leser The Hunger Games nå. Synes boka er fantastisk så langt. Kanskje ikke egnet for ungdom under 15-16!? Litt usikker, da den er ganske grusom å lese. Hovedpersonen i boka er forøvrig 16. Ellers synes jeg The spooks apprentice serien er rimelig bra til å være ungdomsbøker, men kanskje for litt yngre ungdom/ungdomsskolealder!? De to jeg kom på nå, men skal se om jeg kommer på noen flere! Takk for tips! Ungdomsskolealder er midt i blinken. Så her er det bøker jeg må se nærmere på. Tror du de funker for både gutter og jenter?
^^Belle^^ Skrevet 17. november 2011 #10 Skrevet 17. november 2011 Jeg ser at Haugenbok har merket den som voksenbok, men det kan være et godt tips til meg. Jeg ville ikke anbefalt den serien til ungdom. Den er rimelig mørk og grusom.
^^Belle^^ Skrevet 17. november 2011 #11 Skrevet 17. november 2011 *spam* :gjeiper: Kom også på Septimus Heap-serien og Bartolomeus-serien.
Irie Skrevet 17. november 2011 #12 Skrevet 17. november 2011 Hunger Games-serien er veldig bra! Jeg har lest alle tre bøkene, og synes nivået holder seg godt gjennom alle tre bøkene. Ellers så har jeg begynt på Matched-serien av Ally Condie. Kun første bok er kommet på norsk, det skal bli tre til slutt. Bok nummer 2 er akkurat sluppet i England. Litt samme følelsen som jeg fikk av Hunger Games-bøkene, samme framtidssteming. Hovedpersonene her er 17 år. Ellers så er det jo Skammarserien (blogg-omtale), dansk serie oversatt til nynorsk - veldig bra fantasy for de som er litt yngre, her er vel hovedpersonen 11 år.
Gjest Vampen Skrevet 17. november 2011 #13 Skrevet 17. november 2011 Du har sikkert allerede tenkt på Harry Potter Hva med seriene om Percy Jackson? Harry Potter er selvfølgelig med! :D Hvordan er egentlig Percy Jackson? Jeg må tilstå at jeg har hatt litt fordommer mot den serien, bla pga covrene på bøkene. Men jeg trosset jo mine enorme fordommer mot Twilight, så dette blir bare barnematen! Er den serien filmatisert forresten?
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. november 2011 #14 Skrevet 17. november 2011 Terry Pratchett's Discworld er jo veldig bra, men jeg vet ikke om ungdom får like mye utbytte av den som voksne? Det er enormt mye ironiske betraktninger rundt vår egen verden i den, som kanskje kan være vanskelig å få med seg når man er ung Men han har jo selvfølgelig også ungdomsbøkene sine som jeg hadde helt glemt, nemlig bøkene om Tiffany Aching som også tar plass på discworld. Bøkene er "The Wee Free Men", "A Hat Full of Sky", "Wintersmith" og "I Shall Wear Midnight", som er fra Tiffany er 9-16.
Gjest Wolfmoon Skrevet 17. november 2011 #15 Skrevet 17. november 2011 Takk for tips! Ungdomsskolealder er midt i blinken. Så her er det bøker jeg må se nærmere på. Tror du de funker for både gutter og jenter? The Spooks Apprentice har mannlig hovedperson, og er ikke spesielt feminin, så den passer nok ypperlig både til jenter og gutter vil jeg tro.
Gjest Vampen Skrevet 17. november 2011 #16 Skrevet 17. november 2011 Jeg ville ikke anbefalt den serien til ungdom. Den er rimelig mørk og grusom. Notert! Det er greit å vite, for jeg vil helst ikke stå i klasserommet å pushe bøker som kan bli litt mye av det gode! Hva de leser på fritiden er en ting, men læreren bør vel holde seg til det som er passende for alderen.
Gjest BabyBlue Skrevet 17. november 2011 #17 Skrevet 17. november 2011 The Mortal Instruments Ja, jeg er fjortis forelsket i denne serien. Sjå kor da bryr meg!
Gjest Vampen Skrevet 17. november 2011 #18 Skrevet 17. november 2011 Her er det bare å lage leseliste ser jeg! Supert! Da vet jeg hva jeg skal drive med i jula.
Safira Skrevet 17. november 2011 #19 Skrevet 17. november 2011 Den mørke materien av Philip Pulmann er bra The Belgariad av David Eddings er hvertfall en ganske "lett" fantasyserie. 1
Gjest Vampen Skrevet 17. november 2011 #20 Skrevet 17. november 2011 Hunger Games-serien er veldig bra! Jeg har lest alle tre bøkene, og synes nivået holder seg godt gjennom alle tre bøkene. Ellers så har jeg begynt på Matched-serien av Ally Condie. Kun første bok er kommet på norsk, det skal bli tre til slutt. Bok nummer 2 er akkurat sluppet i England. Litt samme følelsen som jeg fikk av Hunger Games-bøkene, samme framtidssteming. Hovedpersonene her er 17 år. Ellers så er det jo Skammarserien (blogg-omtale), dansk serie oversatt til nynorsk - veldig bra fantasy for de som er litt yngre, her er vel hovedpersonen 11 år. Matched har jeg faktisk på leselista fra før, fordi vi fikk den presentert på et ungdomsbokgilde. Den virker spennende! Den første boka i Skammarens dotter hadde vi som pensum i fjor, så den kjenner jeg også litt. Jeg ble aldri så fenget at jeg leste resten av serien, men jeg tror den kan være super for mellomtrinnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå