Gå til innhold

Drakk alkohol rett før jeg fant ut at jeg var gravid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare noen uker på vei, og dette var egentlig ikke planlagt ( men en positiv overasskelse). Fordi dette var før jeg skulle ha mens, og før jeg da oppdaget graviditeten så drakk jeg øl, uvitende. Jeg drikker selvsagt ikke mer! Men nå er jeg livredd for å ha ødelagt allerede mens jeg var 2-3 uker på vei! :(

Har noen vært i lignende situasjon hvor det har gått bra??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke alene om det, det er mange som drikker de første ukene uviten om graviditeten.

MEN du deler ikke blod med fosteret før i uke 4, som da vil si at det kun er du som blir påvirket. var hvertfall det legen min fortalte meg. Syntes ikke du skal bekymre deg, alt er sikkert i skjønneste orden :)

Skrevet

Gudskjelov! :) tusen takk for raskt svar! :) da skal jeg senke skuldrene litt :)

Skrevet

Jeg tror jeg med ganske stor sikkerhet(uten at jeg er spesialist på feltet) kan si at ingenting galt har skjedd. Mange, mange er og har vært i samme situasjon som deg, og mange har et langt høgere alkoholinntak(også gjennom hele graviditeten). Og det går bra for de aller aller fleste. Om noe mot formodnng skulle gå galt vil kroppen ordne opp selv i form av en(tidlig) spontanabort.

Jeg drakk selv alkohol noen dager før jeg oppdaget min siste graviditet(ikke planlagt) og resultatet av den graviditeten sitter i en vippestol på gulvet her nå, frisk og rask :)

Så slapp du av og nyt graviditeten. Om du ikke helt klarer å legge det fra deg så tar du det opp med legen på første svangerskapskontroll, ganske sikker på at han kan berolige deg. Lykke til videre :)

Skrevet

Det er nok kjempemange graviditeter som ikke er planlagt, så dette er nok veldig vanlig, og du kan helt sikkert slappe av :)

Skrevet

Du er ikke alene om det, det er mange som drikker de første ukene uviten om graviditeten.

MEN du deler ikke blod med fosteret før i uke 4, som da vil si at det kun er du som blir påvirket. var hvertfall det legen min fortalte meg. Syntes ikke du skal bekymre deg, alt er sikkert i skjønneste orden :)

OT, men man deler aldri blod med fosteret. Alkoholen trenger igjennom cellemembraner, slik fordeler den seg i kroppen. Dog er nok sannsynligheten for at dette har gått helt fint, TS, veldig stor!

Lykke til med graviditeten :)

Skrevet

Dette har nok gått helt fint, det er ikke snakk om store mengder og jevnlig inntak, så selv om man kan være maks uheldig er sannsynligheten for at dette har skjedd veldig lav. Ikke stress med det i det hele tatt.

Man deler forresten aldri blod med fosteret, som det er påstått over. Men alkohol i mors kropp kan påvirke barnet helt fra befruktningen skjer, det er derfor man er anbefalt å være totalavholds når man forsøker å få barn. Svaret fra AB er derfor helt feil. Men igjen, sannsynligheten for at det skal ha hatt betydning er lav.

Skrevet

Rart at fastlegen min fortalte meg det da. Men hvis dere mener dere vet bedre så greit, var egentlig ikke poenget. Svaret mitt er ikke helt feil fordi en setningen ikke stemmer? Men som sagt er nok alt i orden. Lykke til:)

Skrevet

Ts her!

Takk for betryggende svar!

Det var "bare" snakk om øl til maten.. Men likevel blir man jo bekymret. :(

Men krysser fingrene for at det har gått bra!!

Skrevet

Jeg drakk en god del sprit på både vorspiel,byn og nashspiel når jeg var gravid,å har likevel fått en frisk og sunn baby :)

Visste selvsagt ikke at jeg var gravid når jeg drakk.

Hadde ingen symtomer på at jeg var gravid så visste ikke noe om at jeg allerede hadde gått en måned gravid.

Skrevet

Jeg drakk en god del sprit på både vorspiel,byn og nashspiel når jeg var gravid,å har likevel fått en frisk og sunn baby :)

Visste selvsagt ikke at jeg var gravid når jeg drakk.

Hadde ingen symtomer på at jeg var gravid så visste ikke noe om at jeg allerede hadde gått en måned gravid.

Ikke for å skremme deg, men det at babyen kommer ut frisk og fin betyr ikke at den ikke har blitt påvirket av alkohol. Alkoholpåvirkning under svangerskapet kan vise seg i lærevansker på skolen og andre fysiske og psykiske sykdommer som kommer senere i livet. De rapportene som har kommet om dette de seneste årene viser stadig mer urovekkende funn vedrørende langtidseffekter knyttet til konsum av alkohol under graviditet.

Helsedirektoratet gikk derfor for noen måneder tilbake ut med en holdningskampanje for å få kvinner til å droppe alkoholen i det de ble prøvere. Men måtte trekke den tilbake da mange valgte abort ut i fra denne informasjonen.

Men til deg, og til TS, dette er nok ikke noe å uroe seg for. For de fleste går det heldigvis helt fint, men innlegg av typen "jeg drakk masse, og barnet ble helt fint" er ikke helt heldig da det kan få andre unge prøvere til å velge å fortsette med festingen til testen er positiv.

Skrevet

Ikke for å skremme deg, men det at babyen kommer ut frisk og fin betyr ikke at den ikke har blitt påvirket av alkohol. Alkoholpåvirkning under svangerskapet kan vise seg i lærevansker på skolen og andre fysiske og psykiske sykdommer som kommer senere i livet. De rapportene som har kommet om dette de seneste årene viser stadig mer urovekkende funn vedrørende langtidseffekter knyttet til konsum av alkohol under graviditet.

Helsedirektoratet gikk derfor for noen måneder tilbake ut med en holdningskampanje for å få kvinner til å droppe alkoholen i det de ble prøvere. Men måtte trekke den tilbake da mange valgte abort ut i fra denne informasjonen.

Men til deg, og til TS, dette er nok ikke noe å uroe seg for. For de fleste går det heldigvis helt fint, men innlegg av typen "jeg drakk masse, og barnet ble helt fint" er ikke helt heldig da det kan få andre unge prøvere til å velge å fortsette med festingen til testen er positiv.

Men litt av poenget til vedkommende er vel at det er mange gravide som IKKE var prøvere.

Skrevet

Men litt av poenget til vedkommende er vel at det er mange gravide som IKKE var prøvere.

Jeg tenker ikke på de som blir uplanlagt gravide, de kunne jo umlig visst. Men undersøkelser viser at de fleste som prøver å bli gravide venter med å kutte alkoholen til de får en positiv test. Man trenger ikke å gi disse flere unnskyldninger for denne oppførselen.

Skrevet

Denne myten trenger å dø! Du deler aldri blod med fosteret, men barnet blir påvirket av alt du putter i deg helt fra unnfangelsen! At man kan drikke alkohol den første måneden er helt feil.

Men TS, dette har sannsynligvis gått helt bra, så ikke bekymre deg over det.

Skrevet

Rart at fastlegen min fortalte meg det da. Men hvis dere mener dere vet bedre så greit, var egentlig ikke poenget. Svaret mitt er ikke helt feil fordi en setningen ikke stemmer? Men som sagt er nok alt i orden. Lykke til:)

Ja, det synes jeg også var rart, for det stemmer ikke. Kan hende legen ville berolige deg, all den tid du ikke kunne gjøre noe fra eller til. Likevel er det viktig at denne typen myter avkreftes, slik at enkelte ikke tror de har et "fripass" til fritt å drikke alkohol den første måneden ...

Skrevet

Man deler vel uansett aldri blod med fosteret.?

Det går nok bra, viss ikke ordnet kroppen opp selv ved en spontanabort.

• 11 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2011 den 17.56):

Jeg er bare noen uker på vei, og dette var egentlig ikke planlagt ( men en positiv overasskelse). Fordi dette var før jeg skulle ha mens, og før jeg da oppdaget graviditeten så drakk jeg øl, uvitende. Jeg drikker selvsagt ikke mer! Men nå er jeg livredd for å ha ødelagt allerede mens jeg var 2-3 uker på vei! :(

Har noen vært i lignende situasjon hvor det har gått bra??

Hei. Hvordan gikk det med barnet ditt ts?😊

Anonymkode: f6c90...61d

Skrevet

Er det virkelig nødvendig å trekke opp ørten tråder til forsiden om alkohol som er 5-10 år gamle? 

Anonymkode: cb3a4...e00

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det virkelig nødvendig å trekke opp ørten tråder til forsiden om alkohol som er 5-10 år gamle? 

Anonymkode: cb3a4...e00

Det er vel den veldig engstelige gravide som lurer tenker jeg 

Anonymkode: 821e0...121

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei. Hvordan gikk det med barnet ditt ts?😊

Anonymkode: f6c90...61d

Men i alle dager… nå spammer du i hjel hele forumet her med samme spørsmål. Du har fått mange svar på det du lurer på. Drøft med helsepersonell og ta et valg…

Anonymkode: d4054...2f5

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...