Gaudium Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 Jeg lurte på om det var noe her som har gjennomført masterstudie i sykepleievitenskap v/ UiO eller klinisk sykepleievitenskap v/ HiOA? I så fall ønsker jeg gjerne å høre om deres erfaringer fra studiet. Jeg har tenkt å søke til neste år, men er forløpig usikker på hvilken master jeg skal velge. Send gjerne PM hvis dere ikke vil legge det ut her. Takk
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Jeg lurte på om det var noe her som har gjennomført masterstudie i sykepleievitenskap v/ UiO eller klinisk sykepleievitenskap v/ HiOA? I så fall ønsker jeg gjerne å høre om deres erfaringer fra studiet. Jeg har tenkt å søke til neste år, men er forløpig usikker på hvilken master jeg skal velge. Send gjerne PM hvis dere ikke vil legge det ut her. Takk Jeg har master i sykepleievitenskap fra UiO. Ønsker du å ta master for å bli forsker, anbefaler jeg UiO, som blir ansett for å være en bedre/sterkere akademisk master enn den fra høgskolen.
Gaudium Skrevet 17. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2011 Hei, og takk for svar. Ja, drømmen min er å bli forsker. Jeg elsker å kunne fordype meg, og har en helt ekstrem interesse for faget mitt. Helst kunne jeg tenke meg å jobbe så klinisk rettet som mulig - feks. en kombinert forsker-og fagutvikling/undervisningsstilling på en sykehusavdeling. Arrester meg hvis jeg har feil nå, men jeg føler at det er lite slike stillinger på sykehus. Jeg elsker å undervise, og kan for så vidt også godt tenke meg en kombinert forsker/lærerstilling. Med andre ord, så er jeg egentlig åpen for både å være kliniker og akademiker. Jeg ser helt klart poenget ditt. Det er også noe jeg har reflektert over etter å ha lest studieplanene til begge studiestedene. Masteren fra høgskolen er vel også ganske ny. Jeg tenker at det kanskje er negativt at den ikke er så etablert som masteren på universitetet? Har du tid til å skrive noen få linjer om hvordan du opplevde studiet? Er du fornøyd med undervisningsopplegget og kompetansen for foreleserne? Jeg må legge til at jeg ikke har vært sykepleier så mange år, og har dermed ikke så mye klinisk erfaring å skilte med. Men jeg har i alle år (også under bachelorstudiet) vært opptatt av å tilegne meg teoretisk kunnskap. Det går derfor aldri en uke uten at jeg søker på artikler, oppdaterer meg på nye guidelines, lager egne oppsummeringsartikler av forskning som jeg deler ut på jobben etc. Jeg anser meg derfor som over gjennomsnittet interessert og rimelig oppegående, men er redd for at min minimale kliniske erfaring skal gjøre masterutdanningen vanskelig for meg. Vi vet jo at det er mye i faget vårt som det er vanskelig å kun ha en teoretisk tilnærming til. Jeg er redd for at jeg skal bli for uerfaren i forhold til de andre studentene. Har du noen tanker om det? Det er mulig det mest hensiktsmessige er å vente noen år, men jeg har så veldig lyst til å komme i gang med det jeg virkelig har lyst til å drive med!!
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Utfra hvordan du beskriver interessene dine, tror avdeling for sykepleievitenskap er midt i blinken for deg. Jeg vet at de ønsker seg flere yngre masterstudenter, så du blir sikkert ønsket velkommen med åpne armer, selv om du ikke har mange år med klinisk erfaring bak deg. Jeg synes studiet var bra, veldig spennende og ganske krevende. Studenter som ønsker å satse videre på forskning/PhD-utdanningen, blir godt tatt vare på, er mitt inntrykk. I hvertfall hvis man jobber hardt og får gode karakterer. Vi er flere fra kullet mitt som er PhD-studenter nå. Jeg er tilknyttet det medisinske fakultetets doktorgradsprogram, og det gir i hvertfall prestisje. Hvor bra det er, gjenstår å se, jeg er foreløpig bare inne i første år av PhD-løpet mitt.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Annen bruker her. I forhold til den nye utdanningen som heter Avansert geriatrisk sykepleie; hvilken mener dere er best av denne og master i sykepleievitenskap når det gjelder videre karriere? Det er jo selvfølgelig stor forskjell på disse siden den ene er mer teoretisk, mens den andre er mer praktisk. Bare tenker at det sikkert er vanskelig å få en forskerstilling. Siden du, AB, er tilknyttet det medisinske fakultetet, så vet du kanskje litt om karrieremulighetene mtp master i folkehelse også? Beklager at jeg skriver litt off topic her, men det virker som så få kjenner til systemet. Mia.
Gaudium Skrevet 17. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2011 Godt å lese dine gode erfaringer med masterprogrammet på UiO. Så bra at du følte oppmuntring til å fortsette med videre studier. All ære til det du forløpig har oppnådd, og masse lykke til videre! (En liten avsporing: Hvor mange blir tatt opp til phd-programmer v/ med-fakultetet hvert år? Hvordan er egentlig arbeidsmarkedet for oss som ønsker oss en forskningskarriere innen sykepleiefaget? ) Jeg blir ofte på arbeidsplassen møtt med en holdning om at jeg ikke har noe å komme med som så ung sykepleier. At alt det teoretiske jeg presenterer, og forsøker å implementere i praksis, ikke kan sammenligne seg ved viktigheten av all den erfaringer eldre sykepleiere har. Jeg prøver å ikke la det gå inn på meg, og forsøker å fortsette arbeidet mitt som før. Heldigvis er det også noen kolleger - og ikke minst sjefen min - som skryter av meg og gir meg selvtillit til å fortsette. Det betyr veldig mye for meg at de rundt meg anerkjenner at jeg kan ha mye kunnskap selv om jeg ikke har mye klinisk erfaring. Det var derfor fint å lese det du skrev om at de også ønsker seg unge sykepleiere som studenter. Jeg registrerer at det blir flere og flere masterutdanninger, blant annet starter HiOA med master i intensivsykepleie fra neste høst. (Intensiv er mitt felt). Det er kanskje vanskelig å svare på, men opplever du at en mer generell master som sykepleievitenskap er mer ønsket for videre karriere som akademiker, mens en spesialisert master er mer ønsket i kliniske stillinger? Ååå, det er masse spørsmål jeg kunne tenkt meg å stille deg, merker jeg, men det får holde for denne gang. ** Bare hyggelig at du benytter denne påbegynte tråden til å spørre dine spørsmål, Mia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå