Gå til innhold

Blande seg inn i barnas lek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør foreldre blande seg inn i barnas lek? Og hvor mye? Jeg har sev ei datter på 10 år som leker mye med ei annen jente på samme alder. Datteren min har mye turtlesfigurer som jeg hadde da jeg var lita som hun liker og leke med, gjerne blandet inn sammen med Barbie. Tror de to har sin egen lille verden de leker i.

Men mora til jenta liker visst ikke dette. Flere ganger så har datteren blitt sent hjem av moren hennes fordi hun mener turtles oppfordrer til vold, at de ser fæle ut og sånt.

I dag så kom datteren min hjem og jeg spurte om hun hadde blitt sendt hjem i gjen da hun kom langt tidligere en avtalt.

Da svarte hun at "moren likte ikke at Shredder voldtok Barbie så meg måtte gå".

Mora hennes har også ringt hjem hit og sagt nå at de skal ikke leke mere sammen fordi hun liker ikke leken dems og mener at datteren min har en farlig form for fantasi og leker ondskap.

Men er det egentlig så ille? Det er jo bare lek med figurer, de er jo ikke fysisk mot hverandre og det er ikke slik at de kaster lekene vegg i mellom heller. Jeg har jo sett både datteren min alene hjemme og også i lek med andre og det går jo egentlig ganske rolig for seg.

Hva er egentlig ditt syn på saken? Hvor mye skal man blande seg?

Overreager moren hennes eller er det bare jeg som er for mild av meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest pellepirat
Skrevet

Hvis Shredder voldtok Barbie skjønner jeg godt at mora til jenta reagerte! På den andre side synes jeg det er drøyt å sende hjem dattera di pga av noe sånt. Personlig ville jeg nok oppfordret dem til å leke noe annet, el påpekt det på en annen litt skånsom måte, siden jeg tror de færreste barn tenker "vold og ondskap" i slik lek.

Så en slags mellomavgjørelse mellom dere to voksne hadde vært slik jeg hadde reagert.

Skrevet

Lekte datteren din voldtekt? Syns jo det virker litt spesielt.

Tror ikke noen på vår skole lekte med sånne ting da vi var 10 (barbie og figurer).

Gjest Annaires
Skrevet

Til vanlig mener jeg man skal la barn leke fritt sammen, men når de leker voldtekt, da hadde jeg også blandet meg.

Hadde nok ikke sendt hjem datteren din, men hadde tatt en prat med henne om hva som er greit og ikke..

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes også det høres litt spesielt ut.

Husker at jeg gjorde noe av det samme på den alderen - tegnet tegninger av noen som voldtok andre. Mamma ble kjempesint. Hadde hun bare spurt om hvorfor, i stedet. Det var nemlig en lærer på skolen som tafset på oss i gymen. Dette var vel en måte for meg å bearbeide dette på.

Å leke voldtekt kan være et tegn på noe, ta i allefall en prat med jenta.

• Liker 1
Skrevet

Barn trenger veiledning og informasjon.

Ja, jeg synes en skal bryte inn i slik lek og ha dialog om tema.

Skrevet

TS her.

Jeg har pratet om det med henne, men synes nå moren overreagerte. Men så har jeg på følelsen av at hun ikke liker min datter heller.

Jeg er jo enig i at man kan snakke med barna, men er det nødvendig i bli sint? Eller oppføre seg slik at ungene tror de har gjort noe galt?

Nå var det ikke sånn at de lekte direkte voldtekt akkurat, eller jo, mulig for hun sa at Barbie ville ikke p***e men Shredder ville for han var slem eller noe. Voltekt var morens egne ord til datteren min. Har nå sett henne leke hjemme med dukker og figurer og det er jo ganske så uskyldig lek.

Skrevet

TS her.

Jeg har pratet om det med henne, men synes nå moren overreagerte. Men så har jeg på følelsen av at hun ikke liker min datter heller.

Jeg er jo enig i at man kan snakke med barna, men er det nødvendig i bli sint? Eller oppføre seg slik at ungene tror de har gjort noe galt?

Nå var det ikke sånn at de lekte direkte voldtekt akkurat, eller jo, mulig for hun sa at Barbie ville ikke p***e men Shredder ville for han var slem eller noe. Voltekt var morens egne ord til datteren min. Har nå sett henne leke hjemme med dukker og figurer og det er jo ganske så uskyldig lek.

Hvis ditt barn sitter og bruker ord som p... osv i lek med andre barn så er det ganske fort gjort at voksne reagerer og ikke ønsker at sine barn skal involveres i slik ordbruk. Det er en realitet. Voksne kan også mislike barn, sånn er det er bare. Og det er klart at hvis ditt barn har ett ordforråd andre barn ikke har hørt før - så vil de verne sine barn fra det. Det er en naturlig ting.

Kanskje du burde ta en prat med ditt barn og følge litt mer på hva som blir sagt blant barna og sette grenser for ordbruk?

Til syvende og sist så er det ditt barn som taper.

• Liker 1
Skrevet

P**le er da ord barn har brukt ganske så lenge. Er ikke så gammel selv og selv jeg og mine venninener brukte også det.

Nå er det heller ikke sånn at datteren er noe spesielt vulgær i språkbruken heller.

Hun kan selvsagt visse ord som henne og sikkert de fleste vennene hennes bruker, men hun banner ikke som en sjømann akkurat.

• Liker 1
Skrevet

P**le er da ord barn har brukt ganske så lenge. Er ikke så gammel selv og selv jeg og mine venninener brukte også det.

Nå er det heller ikke sånn at datteren er noe spesielt vulgær i språkbruken heller.

Hun kan selvsagt visse ord som henne og sikkert de fleste vennene hennes bruker, men hun banner ikke som en sjømann akkurat.

Jeg synes det er merkelig hvis du som foreldre sitter og hører ditt barn bruker slike ord og ressonnerer deg frem til at det var ord vi også brukte som barn. Barn trenger veiledning og irettesettelse når de ikke oppfører seg.

Ditt barn blir vurdert av andre til enhver tid ut fra oppførsel og språkbruk. Da trenger ditt barn hjelp til å imøtekomme det på en ok måte og ikke fare rundt i uvitenhet og bli mislikt.

Skrevet

Jeg husker selv at Barbiene mine måtte være med på mye rart da jeg var liten. :fnise: Det å leke handler jo i stor grad om å imitere de voksnes verden, og selv om jeg hadde en vag formening om hva sex var, så måtte det improviseres litt, og endte nok opp i mye rart til syvende og sist. Jeg tror det er normalt.

Men samtidig så skjønner jeg også at noen voksne ikke kanskje helt vet hvor de skal sette grensen. Jeg hadde også blitt litt skeptisk dersom mine barn lekte for mye vold/sex ect. Men jeg tror det blir feil å bli sinna eller reagere for mye, for det er ikke vits i å få barna til å skjemmes for noe de ikke vet hva er. Da er det mye bedre å feks. diskret foreslå at de leker noe annet. Men alt i alt, så tror ikke jeg på for mye inngrep i barns lek.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er merkelig hvis du som foreldre sitter og hører ditt barn bruker slike ord og ressonnerer deg frem til at det var ord vi også brukte som barn. Barn trenger veiledning og irettesettelse når de ikke oppfører seg.

Ditt barn blir vurdert av andre til enhver tid ut fra oppførsel og språkbruk. Da trenger ditt barn hjelp til å imøtekomme det på en ok måte og ikke fare rundt i uvitenhet og bli mislikt.

Som jeg, min datter banner ikke som en sjømann. Ja, hun bruker noen ord inn i mellom.

Og jeg ser faktisk ikke problemet. Jeg har sagt til henne at det er ikke pent og banne og hun har ikke akkurat til vane å gjøre det heller. Men å gi hun husarrest for å si et ord, så og si alle barn på hennesd alder bruker ser ikke jeg poenget med.

Og nå var det ikke språkbrukn mora reagert på helle. Da hadde hun vel sagt det antar jeg.

Venninnen hennes har også vært på besøk her mange ganger og jeg har hørt henne også si diverse ord også langt styggere ord enn min datter har brukt.

Skrevet (endret)

Jeg husker vi fikk kjempekjeft av moren til en venninne en gang, fordi vi skulle leke doktor. Jeg ante ikke hva doktorleken gikk ut på, men hadde fått streng beskjed av min venninne om å ikke si noe til moren. Så spurte moren hva vi lekte da, og jeg glemte meg selvfølgelig og svarte nettopp doktor. Og for en skyllebøtte vi fikk! Husker jeg var helt sjokkert, jeg ante jo ikke hva som var galt med leken. Det enste jeg hadde gjort var å banke på og spørre om hun hadde ledig time. Lurte i lange tider på hva som egentlig skulle skje etterpå :fnise: Men jeg ble ikke sendt hjem da heller, vi fikk kjeft og beskjed om å leke med døren åpen :roll:

Men vi lekte mye sex og puling med barbiedokker, så det hadde jeg ikke reagert på i dag. Hvis min (hypotetiske) datter hadde begynt å leke voldtekt eller tvang hadde jeg derimot blitt litt bekymret. Det kan jo, som en AB sier, være ett tegn på at hun faktisk har opplevd noe slikt selv....Men å sende ett barn hjem syns jeg er en ekstrem reaksjon, som bør brukes for langt mer alvorlige tilfeller.

Ed: fikk faktisksyken

Endret av Momseguri
  • Liker 1
Skrevet

Som jeg, min datter banner ikke som en sjømann. Ja, hun bruker noen ord inn i mellom.

Og jeg ser faktisk ikke problemet. Jeg har sagt til henne at det er ikke pent og banne og hun har ikke akkurat til vane å gjøre det heller. Men å gi hun husarrest for å si et ord, så og si alle barn på hennesd alder bruker ser ikke jeg poenget med.

Og nå var det ikke språkbrukn mora reagert på helle. Da hadde hun vel sagt det antar jeg.

Venninnen hennes har også vært på besøk her mange ganger og jeg har hørt henne også si diverse ord også langt styggere ord enn min datter har brukt.

Jeg ikke snakket om husarrest og straff. Jeg snakket om veiledning og irettesettelse.

Skrevet

Jeg ikke snakket om husarrest og straff. Jeg snakket om veiledning og irettesettelse.

Ok. Ja, jeg er enig i at man kan si i fra, noe jeg også gjør, men jeg gjør ikke mer enn det på det planet. P**e er ikke et ord jeg ser på som verdens undergang om blir sagt så derfor gidder jeg ikke bry meg noe om det. Det er et ord jeg så og si hører av de fleste barn på hennes alder og ord jeg selv brukte som barn så jeg ser på det som ganske så normalt og bruke. Selv om jeg ikke liker å si det selv.

Og er det egentlig et stygt ord? Hører jo selv "helt vanlige" voksne si det også.

Hva er det som begynner på P og slutter på ule. Pepperkakesmule. Det er noe jeg hører ofte barn si, så ler dem.

• Liker 1
Skrevet

Først: HAHAHAHA!

Dette fikk meg faktisk til å få min første høylytte latterkrampe på jobb, ikkje bra! Når folk spurte kunne jeg ikke akkurat si "leste en tråd på KG som handlet om at Shredder voldtok barbie"!

On topic:

I et sånt tilfelle vil jeg si det er helt greit å gripe inn. Rett og slett fortelle at voldtekt er en forferdelig ting som ikke hører hjemme i noen lek.

*Sitter med hodet begravet nede i tastaturet for å skjule at jeg ler*

• Liker 2
Skrevet

Ok. Ja, jeg er enig i at man kan si i fra, noe jeg også gjør, men jeg gjør ikke mer enn det på det planet. P**e er ikke et ord jeg ser på som verdens undergang om blir sagt så derfor gidder jeg ikke bry meg noe om det. Det er et ord jeg så og si hører av de fleste barn på hennes alder og ord jeg selv brukte som barn så jeg ser på det som ganske så normalt og bruke. Selv om jeg ikke liker å si det selv.

Og er det egentlig et stygt ord? Hører jo selv "helt vanlige" voksne si det også.

Hva er det som begynner på P og slutter på ule. Pepperkakesmule. Det er noe jeg hører ofte barn si, så ler dem.

Deg om det. Pule er HELT KLART ett ord jeg ikke hadde overhørt uten å irettesette. Det gjelder også mine tenåringer.

Jeg hører heller ikke at vennene til mine barn snakke sånn. Og hadde de snakket sånn og vært bevisst på at jeg var tilstede - så hadde min konklusjon vært at de mangler respekt, forståelse og/eller grenser. Og av den grunn ikke noe jeg hadde sett på som positivt av hvem mine barn omgås.

• Liker 1
Gjest ms_kwang
Skrevet

hmm

Tror det er helt normalt slike ting med lek og sånn, barn har forskjellig fantasi.

Jeg:

Holdt leeeenge på med Action Man & Barbie, jeg hadde Ken også, men mamma spurte engang hvorfor Ken ikke ble med på landturen til Barbie. Og mitt svar som 6-8 åring "Nei du skjønner det mamma... Ken er Homo, og vil heller være hjemme, mens Barbie og Actionman er kjærester" Jeg hadde en Barbie som kunne bli "gravid" med baby i magen. Så jeg hadde også sagt og vist til mamma "Tidligere så pulte Barbie og Ken, og nå skal barbie snart få baby!" jeg vet ikke hvordan jeg visste slike ting, fordi mamma tok ikke opp blomster og bien før jeg var 11-12 år gammel :fnise:

Men det er vel Reklamer, tv,film og slike ting. Litt sånn om barna ser ett eller annet på TV, nyhetene eller hører voksne snakke om det på kjøpesenter butikk, cafe og slike ting.

Det kan godt henne at din datter har hørt noe slik snakk ett sted :voldtekt, eller sex, er jo mye snakk om overfalls voldtekter disse dagene :) Og uten at hun vet at det faktisk er galt.

Altså det blir så mye snakk om slike ting, og barn av og til ikke vet at det er negativt og galt, før noen forteller dem at gjøre noe uten at andre vil det, er galt.

Fortelle det i teskje "Det blir det samme som om at noen sier at du er dum, også kommer det noen og tar din leke, det er jo ikke noe gøy, og det er slikt med voldtekt også,eller puuuu...uul....ee på tvang, fordi slike ting skal ikke skje, Nei er ett nei." :fnise:

Skrevet

litt OT, men du kan jo kanskje prøve å leke med henne? F.eks "Barbie sier at hun ikke vil pule, så da finner de på noe annet i stedet" eller "Shredder bryr seg ikke om at Barbie sa at hun ikkke hadde lyst, så da kom polititet og arresterte ham". Altså, sånn at hun lærer hva som er rett og galt i den situasjonen :sjenert:

Skrevet

Barn leker bl.a for å bearbeide følelser og hendelser, og med alt det snakket om voldtekter den siste tiden, er det da ikke rart at barna ønsker å "utforske" og bearbeide dette vanskelige temaet via ufarlig lek...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...