Gå til innhold

Oppskrift på Tiramisu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage Tiramisu i helgen, og har funnet litt ulike oppskrifter. I en kokebok jeg har brukes det kremfølte som piskes og blandets med mascarpone i denne fra Trines matblogg brukes det kun mascarpone.

Hva tror dere er best? :) Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tiramisu lages med en blanding av mascarpone og fløte for å gjøre den lettere og ikke tung & mektig. Kikk på originale oppskrifter på kaken så ser du at det stemmer.

Jeg stoler ikke blindt på Trines Matbloggoppskrifter.

Skrevet

Jeg har kun spist tiramisu med kremfløte, og ville ikke lagd det uten.

Skrevet

Jeg for min del har da aldri hørt om kremfløte i tiramisu? :forvirret:

Sjekket Sølvskjeen som jeg tilfeldigvis hadde liggende her på bordet ved siden av meg, og der står det jeg trodde: Man pisker eggedosis av eggeplommer og sukker, og stivpisker eggehvitene. Mascarponen vendes inn i eggedosisen, og de stivpiskede eggehvitene skjæres inn.

Mascarpone er jo nøytral fløteost, det virker litt rart å blande den med pisket krem, må jeg si. Tiramisu er ikke norsk bløtkake.

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at det finnes et hav av oppskrifter og meninger om hva som er "riktig" der ute.. ;)

Jeg sjekket også Sølvskjeen og så sannelig: egghevitter, eggeplommer og mascarpone. Tror jeg kommer til å bruke den oppskriften...

Skrevet

Bruken av krem/ikke krem varierer veldig. Mange kokker (også italienske) sverger til krem men det er ikke snakk om mengder i forhold til ost. Google litt så finner du oppskrifter som sier krem, andre sier ikke krem. Oppskriften som skal være den originale fra Le Beccherie sier at man skal bruke krem.

Personlig så liker varianten med krem, er ikke glad i tung ostekrem. Men prøv begge da vel?

Skrevet

Bruken av krem/ikke krem varierer veldig. Mange kokker (også italienske) sverger til krem men det er ikke snakk om mengder i forhold til ost. Google litt så finner du oppskrifter som sier krem, andre sier ikke krem. Oppskriften som skal være den originale fra Le Beccherie sier at man skal bruke krem.

Personlig så liker varianten med krem, er ikke glad i tung ostekrem. Men prøv begge da vel?

Hehe, ja kanskje skal jeg lage et lite eksperimentn ut av det ;) Litt mer pes (flere boller etc.) men kunne vært gøy.. Får se hva jeg orker ikveld ;)

Skrevet

Jeg gjorde et søk på Le Beccherie, bare for moro skyld, og ser at det er flere oppskrifter som utgis for å være den originale, noen med - og andre uten - krem.

Det beste er nok å prøve seg frem, ja, til man finner det man liker best selv.

Skrevet

Jeg gjorde et søk på Le Beccherie, bare for moro skyld, og ser at det er flere oppskrifter som utgis for å være den originale, noen med - og andre uten - krem.

Det beste er nok å prøve seg frem, ja, til man finner det man liker best selv.

Det er en jungel der ute :-)

Skrevet

Det er en jungel der ute :-)

Ja, det var vel egentlig det jeg ville frem til - så man skal være rimelig sikker før man hevder at en oppskrift er den originale. ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...