Gå til innhold

Kan man se på folk at de har dårlig selvtillit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er at jeg satt på toget her om dagen, på vei hjem, da en fyr spurte om han kunne sitte siden av meg, da han spurte hørtes det ut som om han hadde samme dialekt som meg, så jeg satt å tenkte på det en liten stund, haha. Så begynte han å snakke til meg, jeg spurte om han snakka trøndersk, noe han ikke gjorde forresten, han var fra nordnorge. Men etterhvert så beynte vi å snakke om familie, skole, livet. Han nevnte at han drev med litt healing, var klarsynt osv, tenkte ikke noe spesielt over det, før han begynte å snakke om at jeg må følge hjertet, høre på hva hjertet mitt sier og ikke hjernen, følge magefølelsen osv, noe som virkelig gikk innpå meg, nå som jeg driver å tenker om jeg skal flytte tilbake til trondheim for å gå på skole eller ikke (han sa dette da vi snakket om skole). Litt før jeg skulle gå av, så spurte han meg om han bare kunne stille meg et spørsmål, lente seg mot meg og spurte: "Hvorfor har du så dårlig selvtillit?" Det var sykt, jeg sliter så mye med selvtilliten, hadde forresten ikke nevnt noe personlig om meg selv, bortsett at jeg er i fra trondheim sånn egentlig. Kan man se på folk at man har dårlig selvtillit? Han sa at jeg MÅ prøve å tenke positivt om meg selv, fordi jeg er et utrolig godt menneske, jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle reagere der og da, ansiktsuttrykket mitt må ha sett utrolig dumt ut.

Jeg klarer ikke å stoppe å tenke på det, han sa så mange ting som virkelig fikk meg til å tenke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikkerhet kan oppfattes i måten man snakker på og oppfører seg, så man trenger ikke være noe klarsynt for å se det.

• Liker 4
Skrevet

Usikkerhet kan oppfattes i måten man snakker på og oppfører seg, så man trenger ikke være noe klarsynt for å se det.

Vel, nei. Men er mange som skjuler det ganske bra, da, inkludert meg selv. Ingen av vennene mine, eller nye bekjente som gjetta at jeg sliter med selvtilliten, fordi jeg er så åpen og blir lett kjent med folk, nesten ingen som tror på meg når jeg sier at jeg hater hvordan jeg ser ut og sånn, derfor ble jeg litt sjokka da han liksom visste det.

- ts.

Skrevet

Nå er det vel også slik at minst 90% av oss på ett eller annet område har dårlig selvtillit, selv om de later som noe annet, så om man sier at man "ser den dårlige selvtilliten" til noen er man omtrent like sikker på å treffe som om man lager sludderhoroskoper i aviser og ukeblader.

Det samme gjelder selvsagt når han sier at man må tenke positivt, ta vare på seg selv, huske på sin egen verdi osv. Slike betraktninger gjelder jo for absolutt alle, men særlig de med dårlig selvtillit vil jo ta dette til seg.

Og slutt for all del ikke å tenke med hjernen selv om en kvakksalver på toget mener noe annet. Man må kombinere magefølelse med fornuft!

• Liker 3
Skrevet

Man kan ikke se det på alle. Noen er flinke til å skjule det. Folk tror jeg har en selvtillitt av stål. Sannheten er at jeg ikke har det.....

Gjest Michelle82
Skrevet

Mange er veldig gode til å skjule dårlig selvtillit, men det er enkelte som en kan se på kroppsspråket deres at de har dårlig selvtillit.

Skrevet

Nå er det vel også slik at minst 90% av oss på ett eller annet område har dårlig selvtillit, selv om de later som noe annet, så om man sier at man "ser den dårlige selvtilliten" til noen er man omtrent like sikker på å treffe som om man lager sludderhoroskoper i aviser og ukeblader.

Det samme gjelder selvsagt når han sier at man må tenke positivt, ta vare på seg selv, huske på sin egen verdi osv. Slike betraktninger gjelder jo for absolutt alle, men særlig de med dårlig selvtillit vil jo ta dette til seg.

Og slutt for all del ikke å tenke med hjernen selv om en kvakksalver på toget mener noe annet. Man må kombinere magefølelse med fornuft!

Selvfølgelig, men hvorfor skulle han bare "satse" på at jeg har dårlig selvtillit? Han delte mye om seg selv også da, at han har tatt sjanser, reist jorda rundt osv, opplevd mye vondt, og sa: "noe du sikkert også har" (opplevt mye vondt gjennom livet) måten han så på meg da han sa det, var akkurat som om han visste det, noe som er sant. Jeg synes i alle fall at det var litt spesielt at en random fyr på toget "visste" så mye om meg uten å kjenne meg, ting som han nevnte er noe ikke bestevennene mine vet en gang.

Selvom han kanskje bare var en raring som tror han vet ting, så tok jeg uansett de tingene han sa til meg, lar de gå inn på meg. Han ga meg også kortet sitt, tydeligvis fotograf fra drammen, til en raring å være så tar han fine bilder, da. (googla han, haha).

- ts.

Gjest kittycat
Skrevet

nå var jo han synsk og drev med healing, men noen kan se det. jeg kan ofte se det.

det er jo ikke sånn at om du er sjenert har du helt klart dårlig selvtillit, men om jeg tenker på meg selv kan de kanskje vises om jeg er litt down (som jeg som regel er pga jeg ikke liker meg på forskjellige måter)

ellers er jeg gladere, så om jeg er down kan det være pga selvtillit og man merker det..

Skrevet (endret)

nå var jo han synsk og drev med healing,

Eller kvakksalveri, som det også kalles.

Sånne folk safer veldig når de skal si noe. "Følg hjertet i stedet for hjernen" er jo den mest intetsigende standardfrasen disse kvakksalverne kan bruke.

Endret av Blair
Skrevet

Jeg synes nå fremdeles det høres ut som du har møtt en person som har gode talegaver og bra observasjonsevne, men som uttrykker seg i generelle vendinger. Hvem kan ikke nikke bekreftende til at de har opplevd vondt og motgang i livet?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes nå fremdeles det høres ut som du har møtt en person som har gode talegaver og bra observasjonsevne, men som uttrykker seg i generelle vendinger. Hvem kan ikke nikke bekreftende til at de har opplevd vondt og motgang i livet?

Det kan jo være det også, er ikke sånn at jeg tror at han er klarsynt bare fordi han sa det liksom. Men måten han snakka til meg på, måten han så på meg da han sa det, fikk meg til å tenke, og det virka nesten som om han forsto hva jeg har gått gjennom, for meg var det litt sterkt, i.o.m at jeg nå har begynt å tenke veldig mye på hvordan jeg har vokst opp, ting jeg har vært gjennom osv, og tankene mine om framtiden, at en random raring hjalp meg mye mer med å tenke litt klarere enn noen av vennene mine har, han prøvde mye mer enn venninne mine i alle fall, slev om alt han sa bare var random babbel.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er av den oppfatning at man lærer noe av alle man møter, på godt eller vondt, om seg selv eller andre. Ofte er det viktigste å legge merke til hvordan man selv reagerer.

Skrevet

En del tegn kan avsløre dette. Men mange er utrolig flinke til å skjule det.

- Usammenhengende prat.

- Mange setninger starter med aaaahh.

- Unnviker øyekontakt.

- Flakkende blikk.

- Fikling med kulepenn, hår, e.l.

- Sitter ikke rolig.

• Liker 1
Skrevet

Mange er veldig gode til å skjule dårlig selvtillit, men det er enkelte som en kan se på kroppsspråket deres at de har dårlig selvtillit.

Hva slags kroppsspråk har de da?

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er at jeg satt på toget her om dagen, på vei hjem, da en fyr spurte om han kunne sitte siden av meg, da han spurte hørtes det ut som om han hadde samme dialekt som meg, så jeg satt å tenkte på det en liten stund, haha. Så begynte han å snakke til meg, jeg spurte om han snakka trøndersk, noe han ikke gjorde forresten, han var fra nordnorge. Men etterhvert så beynte vi å snakke om familie, skole, livet. Han nevnte at han drev med litt healing, var klarsynt osv, tenkte ikke noe spesielt over det, før han begynte å snakke om at jeg må følge hjertet, høre på hva hjertet mitt sier og ikke hjernen, følge magefølelsen osv, noe som virkelig gikk innpå meg, nå som jeg driver å tenker om jeg skal flytte tilbake til trondheim for å gå på skole eller ikke (han sa dette da vi snakket om skole). Litt før jeg skulle gå av, så spurte han meg om han bare kunne stille meg et spørsmål, lente seg mot meg og spurte: "Hvorfor har du så dårlig selvtillit?" Det var sykt, jeg sliter så mye med selvtilliten, hadde forresten ikke nevnt noe personlig om meg selv, bortsett at jeg er i fra trondheim sånn egentlig. Kan man se på folk at man har dårlig selvtillit? Han sa at jeg MÅ prøve å tenke positivt om meg selv, fordi jeg er et utrolig godt menneske, jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle reagere der og da, ansiktsuttrykket mitt må ha sett utrolig dumt ut.

Jeg klarer ikke å stoppe å tenke på det, han sa så mange ting som virkelig fikk meg til å tenke.

Merkelig type. Ikke tenk så mye mer på dette.

Ut ifra det du skriver høres det ut som du har møtt på en ikke helt frisk person som gir seg ut for å være klarsynt.

Det er jo ikke normalt at villt fremmede setter seg ned slik og stiller sånne høyst personlige spørsmål til folk de ikke kjenner. Kan også hende det er både rus og psykriatri inne i bildet hos denne mannen, slikt kan være vanskelig å se på folk man ikke kjenner.

Det er vanligvis ikke mulig å se så fort på en person om vedkommende har dårlig eller god selvtillit. Som andre her skriver er mange gode til å skjule dårlig selvtillit.

Men hvis en person lar seg behandle dårlig av andre tar jeg det som et sikkert tegn på dårlig selvtillit. I motsatt fall kan også folk som framstår som veldig dominerende og selvhevdene ha elendig selvtillit, selv om de skjuler det godt.

Gjest Michelle82
Skrevet

Hva slags kroppsspråk har de da?

-Hvordan de sitter

-Ansiktuttrykk

-Øyebevegelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...