Gå til innhold

Inneplanter til kjellerstua?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte et gammelt hus som snodig nok har sitt største rom i den svært sjelden brukte kjellerstua. Her er det sollys kun om sommeren, utover ettermiddagen og kvelden. Rommet er som regel veldig kaldt, og holder noe rundt omkring 10 grader. Etter to år i dette huset er nå alle de forrige eiernes plastblomster kastet ut, men finnes det noe som kan gro og trives der nede? Jeg tenker mest på inneklimaet, det trenges en utskiftning av luften der, og det hadde vært kjekt å ha en blomst der nede som trenger vann en gang i ny og ne. Så vi ikke glemmer dette rommet helt da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har god erfaring med blankblad/smaragdpalme i rom med lite lys. Riktignok har jeg ikke hatt så lav temperatur over så lang tid i mine rom, men vi snakker jo ikke akkurat om frosttemperaturer, så jeg vil anta at den skulle overleve.

Her er en artikkel om både blankblad og andre planter som tåler sparsommelig med omsorg :)

Skrevet

Kjempespennende side, takk for lenken og et utrolig raskt svar! :)

Endte opp med å lese på de andre sidene også. Her er mange råd som går imot det jeg er vant med; f.eks. at avleggere skal stå i vann til de får røtter. Det jeg har hørt er at de fleste planter da får vannrøtter som er temmelig ubrukelige i jord. Er det feil nå? Jeg tar alle avleggere rett i fuktig jord; tar mye avleggere av ildtopp og kaktus da. Så var det det med å få ildtoppavleggerne til å blomstre. Hvor kaldt skal de stå til å få det til? Er det slik jeg får fjorårets amaryllis til å blomstre igjen også? De har snart stått et helt år i sin grønne prakt... Synes spesielt den siste siden gjør potteplantestellet mye mer komplisert enn jeg er vant med. Men så er det ikke så mye direkte sol her på fjordens skyggeside heller da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...