Gå til innhold

Havregrynsgrøt

Anbefalte innlegg

Gjest Daenerys
Skrevet

Så, hvor mye er det vanlig å lage til en frokostporsjon? :) Jeg har aldri lagd dette før, men er fryktelig lei av brød og knekkebrød og føler for å prøve noe nytt!

Og hva pleier dere å ha på? Bær, sukker? :) Gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager ikke faste størrelser på porsjonen, jeg lager etter hvor sulten jeg er. Et par-tre never havregryn og et par dl melk, kanskje? Pleier ofte å blande inn litt linfrø og kruskakli for å få litt mer fiber. Ellers varierer jeg med bær, eple, eller rosiner og nøtter. Innimellom har jeg halvt om halvt med havregryn og Go'Dag Fruktmusli, det er kjempegodt. Og med kanel på, aldri sukker :)

Skrevet

Så, hvor mye er det vanlig å lage til en frokostporsjon? :) Jeg har aldri lagd dette før, men er fryktelig lei av brød og knekkebrød og føler for å prøve noe nytt!

Havregrøt er billig, sunt og godt! :)

Jeg pleier å lage havregrøt av 60 g havregryn. Slumper på litt vann og setter den i mikron i 2-3 min.

Hvis jeg har, skjærer jeg opp en banan som jeg varmer sammen med grynene, ellers har jeg ofte på blåbærsyltetøy. Og kanel er et must!

Det er digg å varme bær sammen med grøten også. Rosiner er også godt å ha oppi. Mulighetene er uendelige! Velkommen til havregrøtens verden :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Oi, mange muligheter altså. Linfrø har jeg etter å ha lagd knekkebrød, og har jo også bananer og kanel. Rosiner er det også i skapet. Tror jeg prøver dette til lunsj jeg :D

Skrevet

Jeg skjønner nå at jeg lager verdens tristeste havregrøt :fnise:

Litt vann, litt havregryn, koker opp, rører konstant til ønskelig konsistens. Slenger oppi ca en ss sukkerfri blåbærsyltetøy.

Funker fint til sitt formål ;)

Skrevet

Jeg pleier å spise mellom 30-40 gram (ca en dl) havregryn. Dette er vel og merke ingen stor porsjon, men det er bare å prøve seg frem :)

Og nytes best ferdiglaget med et eple (gjerne syrlig, norske epler) kuttet i biter og kanel på toppen.

Skrevet

Jeg lager meg en porsjon som er akkurat passe til lunsj eller frokost:

0,75 dl havregryn

2,5 dl melk blandet med litt vann. Pleier å fylle opp dl målet med ca. 1,5 dl melk og 1 dl vann. (varierer)

Koker dette, veldig kjapp og god lunsj!

Jeg pleier å hive oppi rosiner under kokingen, liker rosinene best da :)

Skrevet

Jeg spiser helst havregrynsgrøt kokt i gryte, det er best synes jeg. Men det har jeg jo ikke tid til å lage hver morgen :fnise: Har ingen spesielle mål på det, men et tips kan jo være å følge det som står på pakken? Jeg bruker halvparten melk og halvparten vann. Og har litt syltetøy på grøten :) Av og til kanel også.

Skrevet

Min er sånn ca slik:

1,5 dl havregryn (store)

2 dl vann

Sleng i gryte, sett på nesten maks varme. Så hiver du oppi

1 ts kanel

1 ts sukker

1 ss spiseskje kakao

1/2 ts salt (evt mindre)

Rør om til det sånn ca koker, sett på lavere varme og rør om til grøten er passe tykk (skal ikke ta lang tid).

NB - dette er langt ifra en "sunn" grøt, den har mye havregryn i seg. Men den er god som en lunch om man er litt ekstra søtsugen.

Til frokost ville jeg laget en mindre porsjon og droppa sukker og kakao.

Skrevet

1 dl havregryn

2 dl melk

3 minutter i mikroen på full guffe

ferdig på 1-2-3 :)

pleier å ha rosiner og/eller eplebiter i før jeg setter skåla i mikroen

og kanel på etterpå :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Prøvde til lunsj i dag!

60 gram havregryn, 5 dl vann. Ble vannete, så tar mindre neste gang, og kanskje melk i stedet :) Litt stor porsjon også, men jeg syns det mettet bra. Spiste 14 og ble sulten igjen 19 liksom, det er uvanlig.

Hadde på en teskje sukker, masse kanel, litt rosiner og eple. Var nesten godt, men må ha den liiitt søtere tror jeg :sjenert: Flere rosiner og kanskje litt valnøtter.

Den må ikke være supersunn, skal ikke ned i vekt :) TUsen takk for gode tips, skal skrive selv om jeg finner på noe lurt :)

Skrevet

Prøvde til lunsj i dag!

60 gram havregryn, 5 dl vann. Ble vannete, så tar mindre neste gang, og kanskje melk i stedet :) Litt stor porsjon også, men jeg syns det mettet bra. Spiste 14 og ble sulten igjen 19 liksom, det er uvanlig.

Hadde på en teskje sukker, masse kanel, litt rosiner og eple. Var nesten godt, men må ha den liiitt søtere tror jeg :sjenert: Flere rosiner og kanskje litt valnøtter.

Den må ikke være supersunn, skal ikke ned i vekt :) TUsen takk for gode tips, skal skrive selv om jeg finner på noe lurt :)

En liten porsjon regnes for å være 50gram. En stor 100. 100gram havregryn gir ikke mer en ca 390kcal, og det er en rimelig svær porsjon å spise. Det er dog betraktelig mer energirikt en samme mengde grønnsaker!

Skal du bare spise 3 ganger for dagen, så trenger du en frokost som er større enn det ;)

Gjest Daenerys
Skrevet

En liten porsjon regnes for å være 50gram. En stor 100. 100gram havregryn gir ikke mer en ca 390kcal, og det er en rimelig svær porsjon å spise. Det er dog betraktelig mer energirikt en samme mengde grønnsaker!

Skal du bare spise 3 ganger for dagen, så trenger du en frokost som er større enn det ;)

Spiser frokost, lunsj, mellom, middag, og kvelds :) Så da kan jeg med god samvittighet stappe inni banan/eple/bær og valnøtter da :) Flott!

Jeg syns nå 60 gram var myyye jeg, og brukte lang tid på å spise det. :fnise:

Skrevet

Spiser frokost, lunsj, mellom, middag, og kvelds :) Så da kan jeg med god samvittighet stappe inni banan/eple/bær og valnøtter da :) Flott!

Jeg syns nå 60 gram var myyye jeg, og brukte lang tid på å spise det. :fnise:

Ingen grunn til å øke den porsjonen. Putt heller andre gode ting i som du nevner. Eller spis ved siden av.

Skrevet

Bruker to-tre never med havregryn, strør over med kruskakli, har en liten neve solsikkefrø i, og litt linfrø. Så heller jeg kokende vann over og lar det godgjøre seg mens jeg lager te. Avslutter det hele med å strø masse kanel over og litt melk.

Dette er da de enkle og raske måten jeg bruker på morgenen før jobb.

Det smaker litt bedre å koke havregryn og kruskakli med vann/melk i en kasserolle.

Banan og rosiner er godt tilbehør hvis man vil ha noe søtt til utenom sukker.

Var egentlig ganske likt Thorn sin versjon :jepp:

Skrevet

Bytt ut halvparten av vannet med melk, ja.

Skrevet

ca. 1-1.5 dl havregryn (jeg likre de store)

2dl melk (evnt +1dl vann)

3min i micoren og så la den stå ca 10min (mens jeg driver med andre ting).

Eplebiter er veldig godt på og noen hakkede mandler eller valnøtter. Syltetøy, honning, rosiner eller en liten klatt smør er heller ikke å forakte.

Kanel er godt men pass på mengden folkens - FOR mye er ikke bra.. Under 1/2 ts pr dag er ok. (ref. Mattilsynet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...