AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 Jeg ser på Oslo Kommunes sider med oversikt over barnehager og lurer veldig på hvordan jeg skal velge. Vi bor ikke i Norge nå, men skal flytte til Oslo til våren. Vi har ingen mulighet til å gå og sjekke og forhøre oss (gjør folk det?), må bare velge utfra lokasjon. Det er jo en mengde barnehager i området der vi skal bo (Grunerløkka bydel) så jeg blir litt usikker. Vet ingenting om barnehager i Norge! Barnet går i en liten, privat barnehage her, trives veldig godt og har ingen spesielle behov. Jeg har ikke så store krav, men vil gjerne at det skal være noen oppegående ansatte i barnehagen, godt miljø (uten for mye utskifning av personale) og at barna får være ute i naturen. Vil helst ikke at alle de andre barna (mer enn 60%) er av utenlandsk opprinnelse siden barnet mitt er språkforvirret og trenger å høre norsk. Hvis jeg hadde bodd i Oslo nå, kunne jeg jo kanskje forhørt meg litt rundt men det har jeg ingen mulighet til! Hva ville dere gjort? Bare satset på at de fleste barnehager er ok, og valgt den som ligger nærmest?
Fru Filifjonka Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Barnehager har ofte egne nettsider der det står litt om hva de fokuserer på. Har du sjekket disse?
helenaa Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Jeg hadde satt opp full liste med de som ligger nærmest. Det er ikke så lett å få plass, så jeg ville vært mest opptatt av geografi. Hvis dere er misførnøyde med barnehagen kan du heller undersøke litt mer, og søke om en annen senere. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Barnehager har ofte egne nettsider der det står litt om hva de fokuserer på. Har du sjekket disse? Takk for svar! Jeg har sett litt på nettsidene, ja! Men man kan jo ikke vite utfra nettsidene om det er dårlig miljø der og sånt. Egentlig ikke så veldig informativt, hvem som helst kan jo skrive "vi setter barnet i fokus" ol. Men jeg skal se litt mer på dem
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Jeg hadde satt opp full liste med de som ligger nærmest. Det er ikke så lett å få plass, så jeg ville vært mest opptatt av geografi. Hvis dere er misførnøyde med barnehagen kan du heller undersøke litt mer, og søke om en annen senere. Takk for svar! Er det sånn at man kanskje ikke får plass på de 7 man søker på i nærheten? Hva skjer da? Blir man tildelt en annen plass som kan være langt unna?
Susan Sto Helit Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 Det er ikke alltid så lett å få plass der man vil, nei. Så beliggenhet i forhold til bolig blir gjerne et avgjørende valg. Ang. ute i naturen, så har jo nærmiljøet til barnehagen mye å si. (Er det et sted nære de kan gå til og være i naturen, eller må de reise langt?) Jeg ville nok lest litt på de forskjellige sine infosider. Men dette med miljø, utskiftning av personalet o.l. er vanskelig å finne ut av. Det du kan se litt på, er antall barn og driftsform (avdelingsbarnehage eller basebarnehage.) Jeg tror i stor grad små barnehager er å foretrekke. (Men det er også oftest der det er vanskelig å få plass.) Kanskje en telefon til bydelen for å høre om det er ledige plasser noe sted også kan hjelpe?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #7 Skrevet 17. november 2011 Det er ikke alltid så lett å få plass der man vil, nei. Så beliggenhet i forhold til bolig blir gjerne et avgjørende valg. Ang. ute i naturen, så har jo nærmiljøet til barnehagen mye å si. (Er det et sted nære de kan gå til og være i naturen, eller må de reise langt?) Jeg ville nok lest litt på de forskjellige sine infosider. Men dette med miljø, utskiftning av personalet o.l. er vanskelig å finne ut av. Det du kan se litt på, er antall barn og driftsform (avdelingsbarnehage eller basebarnehage.) Jeg tror i stor grad små barnehager er å foretrekke. (Men det er også oftest der det er vanskelig å få plass.) Kanskje en telefon til bydelen for å høre om det er ledige plasser noe sted også kan hjelpe? Takk for hjelpen! Det er ikke aktuelt før til sommer/høst, det er da vi flytter. Vil de fleste mene at små barnehager er best, sånn at det er vanskeligst å få plass på disse? Hva avgjør om man får plass, er det bare flaks? Hva med private barnehager, er de ofte ok? Mange spørsmål altså ...
Susan Sto Helit Skrevet 17. november 2011 #8 Skrevet 17. november 2011 Det er jo gjerne sånn at det er vanskeligere å få plass i en liten barnehage. Ofte er det flere som vil dit, og de har færre barn som kan slutte. Større barnehager har flere plasser totalt, og derfor flere barn som skal slutte hvert år. Private barnehager er ofte bra. Men ikke alltid. Det samme er vel i og for seg kommunale. Hvor gammel barnehagen er kan også ha noe å si. Gamle barnehager er gjerne mer nedslitt enn nye. Og kan ha en del eldre personale i snitt. Det står mye på oslo kommune sine hjemmesider om opptak og prioritet. Det er ikke flaks som er kriteriet lenger, nei. Alder er langt viktigere. Men det er også viktig at det er ledige plasser i barnehagen dere søker i. Men ofte kan bydelen opplyse om hvor mange ledige plasser det blir i den enkelte barnehage, hvertfall litt før søknadsfrist, tror jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #9 Skrevet 17. november 2011 Tusen takk for hjelpen, Susan! Veldig snilt at du orket å svare Jeg er litt klokere nå, tipper vi ikke kan velge og vrake i barnehager og må ta til takke med det vi får. Er uansett takknemlig for barnehageordningen i Norge (vi betaler 4 ganger så mye her ... ) Barnet vil være 2 år når det begynner, jeg håper det blir bra!
mousepad Skrevet 17. november 2011 #10 Skrevet 17. november 2011 I 2011 er vel de fleste barnehager tilgjengelig via tlf, så det går jo feks an å ringe til barnehagen direkte og spørre om det du lurer på . 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #11 Skrevet 17. november 2011 I 2011 er vel de fleste barnehager tilgjengelig via tlf, så det går jo feks an å ringe til barnehagen direkte og spørre om det du lurer på . Ja, men jeg antar de ikke er veldig glad for å bli forstyrret av telefoner fra foreldre som stiller masse krav og spørsmål :gjeiper: Og om jeg spør om det er godt miljø, vil de vel svare ja uansett? Ingen vil innrømme at det er elendige forhold med mye sykemelding og vikarer? Jeg er altså ikke ute etter noe perfekt sted, bare et helt OK sted
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2011 #12 Skrevet 17. november 2011 Bare husk å søke før 1 mars til hovedopptaket. 1
helenaa Skrevet 17. november 2011 #13 Skrevet 17. november 2011 Vi har en nokså stor barnehage, og synes det er flott. Da er det vokne fra ulike avdelinger som kan steppe inn ved behov (hvis man f.eks. ikke har fått vikarer nok), barna kan deles inn i grupper med jevnaldrende (det er jo veldig stor forskjell på 2-åringer, og det er bra at det finnes flere som er født tidlig eller sent på året). Store barnehager kan ofte ha flere ansatte med ped.utdanning, noe som kan føre til større faglighet i det som gjøres. Og ja, du kan risikere å få barnehage langt unna. Plassgarantien gjelder innen kommunen, og den er stor for Oslos del. En ting jeg ville tenkt på, er hvor stort uteområde det er. Mange Oslo-barnehager har fått fritak fra kravet om hvor stort det skal være. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #14 Skrevet 17. november 2011 Vi har en nokså stor barnehage, og synes det er flott. Da er det vokne fra ulike avdelinger som kan steppe inn ved behov (hvis man f.eks. ikke har fått vikarer nok), barna kan deles inn i grupper med jevnaldrende (det er jo veldig stor forskjell på 2-åringer, og det er bra at det finnes flere som er født tidlig eller sent på året). Store barnehager kan ofte ha flere ansatte med ped.utdanning, noe som kan føre til større faglighet i det som gjøres. Og ja, du kan risikere å få barnehage langt unna. Plassgarantien gjelder innen kommunen, og den er stor for Oslos del. En ting jeg ville tenkt på, er hvor stort uteområde det er. Mange Oslo-barnehager har fått fritak fra kravet om hvor stort det skal være. Takk for gode råd og tips! Jeg er sikker på at en stor barnehage også kan være bra, med den rette ledelsen og ansatte. Barnehagen barnet går i nå er relativt liten, men det er åpent mellom avdelingene. Barnet elsker å gå mellom avdelingene og være litt her og der. Jeg antar det ikke ville gått i en norsk avdelingsbarnehage. Men kanskje en sånn utskjelt basebarnehage. Hvis jeg skal sjekke utearealene må jeg vel dra til Oslo for å se ... eller kanskje jeg kan bruke Google Earth :gjeiper:
Gjest NozMonster Skrevet 17. november 2011 #15 Skrevet 17. november 2011 jeg vil anbefaler deg Meierifabrikken barnehage ved sagene/bjølsen. jeg har ikke selv barn, men utdanner meg til å jobbe med dem, og har en i klassen min som har praksisplass der. der har de svømmebaseng på avdelingene faktisk nøye og streng struktur til de ansatte. også liker jeg hvordan barnehage-styreren mener om leker- de har nemlig bare en kasse leker pr avdeling, som de rullerer mellom avdelingene ukentlig. vi lever i et veldig bruk og kast samfunn, og barna der lærer tidlig at vi må bruke det vi har, og siden de ikke har en overflod av leker til enhver tid, så lærer de seg også å dele på dem seg i mellom, og leke kreativt og selvstendig uten leker til en hver tid
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #16 Skrevet 17. november 2011 jeg vil anbefaler deg Meierifabrikken barnehage ved sagene/bjølsen. jeg har ikke selv barn, men utdanner meg til å jobbe med dem, og har en i klassen min som har praksisplass der. der har de svømmebaseng på avdelingene faktisk nøye og streng struktur til de ansatte. også liker jeg hvordan barnehage-styreren mener om leker- de har nemlig bare en kasse leker pr avdeling, som de rullerer mellom avdelingene ukentlig. vi lever i et veldig bruk og kast samfunn, og barna der lærer tidlig at vi må bruke det vi har, og siden de ikke har en overflod av leker til enhver tid, så lærer de seg også å dele på dem seg i mellom, og leke kreativt og selvstendig uten leker til en hver tid Takk for tips! Jeg har lest om den nå, inkludert en offentliggjort veldig positiv brukerundersøkelse, og det ser kjempebra ut der! Jeg liker godt konseptet med lekene! Dessverre ligger den langt unna der vi skal bo
Gjest NozMonster Skrevet 17. november 2011 #17 Skrevet 17. november 2011 Takk for tips! Jeg har lest om den nå, inkludert en offentliggjort veldig positiv brukerundersøkelse, og det ser kjempebra ut der! Jeg liker godt konseptet med lekene! Dessverre ligger den langt unna der vi skal bo var det ved grùnderløkka dere skulle bo? for da tror jeg det er verdt en liten busstur for å ha ungen i denne barnehagen... men det er opp til dere selvfølgelig
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #18 Skrevet 17. november 2011 var det ved grùnderløkka dere skulle bo? for da tror jeg det er verdt en liten busstur for å ha ungen i denne barnehagen... men det er opp til dere selvfølgelig Nei, grünerløkka bydel er jo enorm, vi skal bo helt i andre enden Og det blir motsatt reisevei av det jeg får til jobb ... men jeg skal sjekke det, hvis det går en buss fra dør til dør kan det hende det er verdt det, ja. Takk igjen for bra tips!
Gjest NozMonster Skrevet 17. november 2011 #19 Skrevet 17. november 2011 Nei, grünerløkka bydel er jo enorm, vi skal bo helt i andre enden Og det blir motsatt reisevei av det jeg får til jobb ... men jeg skal sjekke det, hvis det går en buss fra dør til dør kan det hende det er verdt det, ja. Takk igjen for bra tips! bare hyggelig det viktigste er jo at barna får det beste tilbudet! den bussen som går nesten til døra der, er 37 bussen, så jeg tviler da på at det blir fra dør til dør men... du finner nok ut av det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå