Gå til innhold

Hvilken bydel i London bør man bo i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ser at "Den store London-tråden" allerede eksisterer, men det frister så lite å bla igjennom 40 sider i håp om å få svar på spørsmålet mitt.

Jeg og sambo skal til London en langhelg i Januar, men vet ikke hvor vi skal bo! Vi vil ikke bo midt i smørøyet, heller litt utenfor byen i hyggelige omgivelser. Er Notting Hill så romantisk som jeg har forestilt meg? Hva med i nærheten av Hyde Park? Vi bor gjerne litt utenfor sentrum og bruker heller tuben eller buss for å komme oss til severdighetene. Vi kunne tenke oss å bruke èn dag på "must see"-severdighetene, og bruke resten av helgen på å nyte London og hverandre. Tur i Hyde Park, kafèbesøk, besøke markeder osv.

Hvilken bydel egner seg for oss?

Det burde kanskje nevnes at det er 6 år siden sist jeg var i London, sambo har aldri vært der!

Alt av tips tas imot med åpne armer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bodd i bayswater-området de gangene jeg har vært der. Det er ganske sentralt og du kan ta t-banen fra flere steder. Det er også like ved hyde park, og ikke langt unna notting hill. Notting hill er litt oppskrytt, men ganske fint uansett :)

Skrevet

Jeg liker meg godt i Kensington :) Rolig og stille, like ved Hyde Park og ikke langt fra Notting Hill. Tar vel en 15-20 min med buss til tjukkeste sentrum, 10-15 min med banen tror jeg.

Skrevet

Det spørs litt hva du mener med "midt i smørøyet" ettersom sentrum av London er helt massivt stort, og alle forslagene sålangt dreier seg om steder i sone 1 (London er inndelt i seks soner) - altså sentrum.

Jeg er enig i at flere bydeler i Vest-London er å anbefale, da spesielt South Kensington og Notting Hill, men som nevnt så er for eksempel også Bayswater og Queensgate (begge også i vest) helt greit. Valg av lokalisering spørs hva slags atmosfære dere ønsker å bo i - de fleste områdene på vestkanten regnes for å være ganske snobbete, pene og trygge områder å bo i, mens det på Østkanten, for eksempel, er litt mer livlig, hipt og alternativt.

Skrevet

Bayswater, Notting Hill osv synes jeg ikke er romantisk, men veldig billige hoteller og helt OK sted. South Kensington derimot :rodmer:

Skrevet

Bayswater :)

Skrevet

Hvilke hoteller bruker dere å bo på, dere som liker dere i South Kensington? :)

Skrevet

Jeg har bodd rett ved Trafalgar Square på The Grand og elsket det!

• 3 uker senere...
Skrevet

Hvilke hoteller bruker dere å bo på, dere som liker dere i South Kensington? :)

Hva slags standard ønsker du da? Jeg har bodd en del ganger i South Kensington, både på enkle hosteller og mer sofistikerte hoteller, så det kommer helt an på hva du har i tankene.

Skrevet

Jeg hadde ikke noe spesielt i tankene egentlig, jeg bare lurte på hvilke hoteller dere som bruker å bo i Kensington, liker :) Jeg har brukt å bodd på Copthorne Tara, men kunne tenkt meg å prøvd noe annet neste gang jeg skal til London. Gjerne billigere, men fortsatt OK standard, så lenge det er rent er det igrunn greit :gjeiper:

Skrevet

Jeg hadde ikke noe spesielt i tankene egentlig, jeg bare lurte på hvilke hoteller dere som bruker å bo i Kensington, liker :) Jeg har brukt å bodd på Copthorne Tara, men kunne tenkt meg å prøvd noe annet neste gang jeg skal til London. Gjerne billigere, men fortsatt OK standard, så lenge det er rent er det igrunn greit :gjeiper:

Base2Stay Kensington. Definitivt. Sjekk det ut på tripadvisor også, det ligger veldig høyt oppe i rankingen så det er ikke bare jeg som er fornøyd ;)

Skrevet

Base2Stay Kensington. Definitivt. Sjekk det ut på tripadvisor også, det ligger veldig høyt oppe i rankingen så det er ikke bare jeg som er fornøyd ;)

Det ser jo helt genialt ut! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er veldig mange spennende områder i London og prøver å bo på forskjellige steder hver gang for å oppleve og utforske steder jeg ikke har vært.

Min erfaring er at det er umulig å bo i nærhet til ALT, men at t-banen er rask og det viktigste er at området er hyggelig og trygt.

De områdene jeg har bodd så langt er South Bank (da må du over broen/elva for å komme til de mest kjente områdene i London, men mye interessant på den siden av elva også.. blant annet fint å gå tur langs elva)

Westminster - her har man god nærhet til eks. Big Ben/Westminster Abbey og det er et rolig strøk, men kanskje litt i roligste laget (ikke så mange barer, butikker og restauranter)

Tower Hill - helt i ytterkanten av sentrale London. Nærhet til Tower of London og eks. Gherkin. Området vrimler av businessmenn- og damer kledd i dress og fine kjoler, og området er preget av at at det er i nærhet til finansmiljø/The City (mange barer, kafeer og restauranter, men stedet er ganske dødt på kvelden og i helger) Fordelen her er at priser på hotell gjerne er lavere enn midt i det mest sentrale London.

Victoria - et knutepunkt hvor deler av området er litt masete/bråkete, mens andre områder er kjempekoselige med fine restauranter og bygg. Praktisk da togstasjon ligger her.

Absolutt et sted jeg kunne bodd igjen!

Hyde Park/Marble Arch - Om du liker Hyde Park/Oxford Street er dette en bra plassering! Da er du virkelig midt i smørøyet. Men her er det ganske dyrt!

Sheperd's Bush - Litt utenfor sentrale London, men rett ved det store kjøpesenteret Westfield! Her er det mange barer, restauranter og kafeer, men mest kjeder. Går helt fint å komme seg inn til kjernen i London med t-bane.

Neste gang blir det Covent Garden/Soho :)

Jeg kan også tenke meg Kensington og Marylebone.

Noen områder å unngå er Paddington og Waterloo er to områder jeg ville unngått. Er heller ikke frelst av Notting Hill..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...