Rampolina Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 Min bedre (?) halvdel har kastet seg på sykkelbølgen og meldt seg på et ritt neste år. Han starter med spinning nå også blir det vel utesykling når kong vinter er over. Hele slekta jublet for endelig kan vi finne noe han trenger til jul! Menne... hva trenger han, da..? Så mitt spørsmål går til dere sykkelmennesker, hva kjøper vi til nybegynneren som ikke har noe som helst? Og veldig gjerne svar med merker evt linker. Tusen takk på forhånd, hilsen kona
Betty2 Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Sykkel sko, Sykkel kle (shorts, bukse, jakke, t skjorte) Lys til sykkelen forran og bak. (dersom han skal sykle litt når det er mørkt) En puls klokke kan hjelpe til å gi en mer effektig økter og forbedre tiden. Hjelm
Gjest Spinell Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Sykkelhansker Sykkelbukse (sånn med "bleie" inni). Til vinterbruk bør han ha en lang og foret utgave. Til sommerbruk kan han bruke en kort sykkelshorts og "løse bein". Sykkeljakke. Ullundertøy Hjelm Lue som kan brukes under hjelmen Hodelykt (det blir fort mørkt på kveldene nå) Sykkelsko (og pedaler) Drikkeflaske og holder til denne Utvalget i ulike sportsbutikker er ganske stort for tiden. Sykling er jo poplært. Her er lenke til hva du kan finne på XXL.
Rampolina Skrevet 17. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 17. november 2011 Tusen takk. Så kommer de litt mer detaljerte spm... Sykkelbukse! Han er ALLERGISK mot de korte så det må bli en sånn lang. Med sånne seler over skuldrene eller? Er det ok å bruke dette på spinning OG ute nå eller blir det for kaldt ute? Pulsklokke.. har kikket på Polar ft40, den kom godt ut i test og koster nå 1000,- Er denne god nok? Kan man få noe GPSgreier til dette? Han er litt duppedittelsker, så kan fint tenke meg han vil ha noe med GPS. Hva velger jeg da? Sykkelsko..er det de samme man kan bruke på spinning og på egen sykkel? Passer alle sånne sko på sykkel eller må man ha noe spesielt på pedalene? Tusen takk for all hjelp, VIRKELIG!
Wiggins Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 (endret) Endelig er det noe han ønsker seg til jul. Til gjengjeld er det han ønsker seg steindyrt. Sykling er en dyr sport, selv om man bare vil drive på litt avansert amatørnivå. Har han kjøpt seg sykkel da? Sykkel blir vel litt i overkant dyrt som julegave, skal du ha en med karbonramme og brukbare komponenter (gir, bremser og hjul) koster den fort nærmere 20 000. Av det mer overkommelige: - Sykkelbukse, både lang og kort. Lang brukes så lenge det er kjølig i været, kort når forholdene tillater det. Minst to av hver, sånn at man slipper å kjøre vaskemaskinen hele tida. - Sykkeltrøyer. Selv foretrekker jeg dem som har glidelås som går helt ned, selv om disse koster en hundrelapp mer. Da kan jeg dra ned glidelåsen hvis det er varmt og jeg skal sykle opp en lang bakke, og det er enkelt å få trøya av seg hvis jeg må et nødvendig ærend i buskene. Noen kjøper trøya til favorittlaget sitt, andre foretrekker mer anonyme trøyer. Det fins et utall varianter der ute, bare kikk på butikker som http://www.fast-bikes.no, http://www.wiggle.co.uk, http://www.probikekit.com, http://bikeshop.no. Husk at du må betale moms på varer fra utlandet hvis verdien overstiger kr 200. - Sykkelhjelm. De billige er like sikre som de dyre, men de dyre er mer aerodynamiske og har bedre lufting. Du må vite hvor stort hode han har, hvis han har veldig stort hode er det ikke alle merker som har store nok modeller. Giro og Bell har modeller med opp til 63 cm i omkrets. - Sykkelsko får han nesten kjøpe selv, de må prøves. - Computer derimot er en julegavekandidat. Det fins alt fra de enkleste som har ledning fra sensoren på gaffelen, til mer avanserte som har trådløs overføring mellom sensoren og computeren, og så er det de som i tillegg måler puls og kanskje har GPS-funksjon. http://www.oslosportslager.no har stort utvalg i computere fra Polar, Garmin og andre merker. Det er Garmin som har GPS-funksjonalitet, de er da også mye dyrere enn de andre. Du vet vel hvor godt han kjenner området der dere bor. Selv er jeg godt kjent der jeg sykler, og trenger ikke GPS. Hvis jeg skulle dratt på sykkelferie derimot hadde det vært kjekt å ha. - Sykkelbriller. Det er nødvendig når man sykler lange turer for å unngå å få insekter i øynene. Dessuten er ikke mennesket konstruert for å bevege seg i hastigheter på 30-50 km/t over lang tid, noe som gir mye slitasje på øynene hvis man ikke har briller. Hvis han er nærsynt eller langsynt så fins det varianter som har plass til synskorrigerende linser bak solbrilleglasset. Oakley er de dyreste og kuleste, men det fins mange andre merker. BBB har en del som ikke er så alt for dyre, Spinn fører BBB. http://spinn.no. - Sykkeljakke og sykkelregnjakke. En vanlig treningsjakke kan duge, men sykkeljakker er konstruert for å passe til den kroppsformen man har når man sitter på sykkelen, og så har de lomme på ryggen. - Billig men nødnvendig sak: Løsermer. Det er veldig kjekt på høsten og våren, når det kan være kjølig når man starter, men så blir det varmere etterhvert. Da kan man bare ta av seg løsermene og stappe dem i lommene bak på sykkeltrøya. Man kan også rulle dem ned når det blir varmt i lange motbakker, og så trekke dem opp igjen før utforkjøringen. - En eske med energibarer. Det fins mange produsenter, i Norge er det mange butikker som bare har Maxim, men noen steder finner du også ProteinFabrikken (de store butikkene til Coop har PF-produkter) og andre merker. Min erfaring er at på middels lange turer, 60-70 km, så holder det med et par bananer. Det er mye billigere enn energibarer, så jeg bruker bare energibarer i tillegg til bananer på langturene over 100 km. - Hvis du virkelig skal slå på stortromma: Et hjulsett. Har han kjøpt seg sykkel? Mange sykler kommer med billige hjulsett, enten for å holde kostprisen lav eller fordi man bør ha forskjellige hjulsett avhengig av om konkurranseløypa er flat eller har mange lange bakker, og dermed vil ikke produsenten velge å sette på et dyrt lett hjulsett for lange motbakker hvis kjøperen heller vil sykle flate løyper. Et nytt hjulsett er ofte den beste oppgraderingen man kan gjøre av en sykkel, særlig hvis sykkelen var moderat priset er det gjerne det man kaller treningshjul på den. Proffene bruker hjulsett som koster 20 000 per par, det er nok litt i overkant for de fleste amatører. Et godt allroundhjulsett for både flate og mer kupperte løyper her i Norge er American Classic 420. De koster 4700 hos http://bikeshop.no. Dette hjulsettet er både ganske lett, men har også litt høye felger, noe som gjør det mer aerodynamisk, som er fordelaktig i mer flate løyper der det går fort. Endret 17. november 2011 av Lance
Rampolina Skrevet 17. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2011 Wow! For et flott svar, setter UTROLIG stor pris på det. Når det gjelder den GPSgreia så er det ikke fordi han er ukjent her på noe vis, men han ymtet frampå noe sånn som å se hvor han hadde syklet og hvor lang tid og for å forbedre seg osv. Det er kanksje ikke en GPS som er riktig, jeg vet ikke. Han har iPhone, skulle tro den duppeditten hadde en app til det og?? Så kunne han fått en vanlig pulsklokke. Sykkel har han, men det er en helt vanlig allroundsykkel. Skal han ha noe annet så tror jeg han skal være sikker på at han liker det her så kan han finne seg en sykkel han vil ha selv. Jeg ser for meg at det blir noen grønne gavekort på XXL under treet dette året. Og en sykkelbukse og pulsklokke. Igjen, TUSEN TAKK!!
Fanteria Skrevet 17. november 2011 #8 Skrevet 17. november 2011 Jeg kan virkelig anbefale denne sykkelcomputeren. https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=160&pID=36728 Kjæresten min har også begynt med sykling og deltok i Nordsjørittet i år. Til neste år er målet å fullføre Birkebeinern. Sykkelcomputeren er som en treningspartner sier han. Han kan pushe seg selv ved å sette på et program som viser hvor lang tid han har brukt på en løype, for så å prøve å slå seg selv. Pluss at det er mye annet morro som kan hjelpe han i å bli bedre. (jeg har som du ser ikke satt meg inn i alt). Ser at løse ermer allerede er nevnt. Min bruker jo shorts, så han har gått til anskaffelse av løse ben også. Powerbars, energidrikker, ekstra slanger og for konkurranser - ampuller til å blåse opp dekket, et lite verktøysett for sykler, sykkelveske til å henge under setet og sykkelhansker. Kjæresten ble bitt av basillen i våres. Det har blitt mange timer på sykkelen for hans del og det er morsomt å se kiloene renne av han Så det gagner jo meg litt også
Wiggins Skrevet 17. november 2011 #9 Skrevet 17. november 2011 Wow! For et flott svar, setter UTROLIG stor pris på det. Når det gjelder den GPSgreia så er det ikke fordi han er ukjent her på noe vis, men han ymtet frampå noe sånn som å se hvor han hadde syklet og hvor lang tid og for å forbedre seg osv. Det er kanksje ikke en GPS som er riktig, jeg vet ikke. Han har iPhone, skulle tro den duppeditten hadde en app til det og?? Så kunne han fått en vanlig pulsklokke. Da jeg begynte å sykle så var mitt mål på hver treningstur å forbedre løyperekorden. Etterhvert leste jeg literatur om utholdenhetstrening, og innså at det er helt feil å trene slik. Skal man bli god så skal man sykle mange lange og rolige turer tidlig på våren for å bygge en grunnmur. Så kan man bytte ut noen av langkjøringene med intervalløkter når konkurransen(e) nærmer seg. Dermed blir det rimelig uinteressant å se på tidsforbruket på trening. Vindstyrke og vindretning vil også influere sterkt på hvor lang tid man bruker. Når jeg kommer hjem etter en økt pleier jeg å se på gjennomsnittsfarta for å få en indikasjon på formen, uten at jeg tenker så mye over det. På de avanserte modellene til Polar og Garmin kan man overføre dataene til pc-en, og se pulsen som funksjon av tid eller distanse, og dermed sammenligne flere treningsturer. Med Garmin kan man også spille av posisjonen i løypa, og "konkurrere" med seg selv fra tidligere treningsturer. Noen blir motivert av slikt, selv finner jeg det rimelig uinteressant. Jeg ser for meg at det blir noen grønne gavekort på XXL under treet dette året. Og en sykkelbukse og pulsklokke. Igjen, TUSEN TAKK!! Pulsmåling synes jeg det er veldig greit å ha på computeren, så slipper jeg å se på klokka hele tida. Polar har en modell med pulsmåling som koster 999 hos Oslo Sportslager.
Rampolina Skrevet 17. november 2011 Forfatter #10 Skrevet 17. november 2011 Sånn som denne her, da. Har man det man trenger her eller mangler det noe vesentlig? http://www.kartbutikken.no/produktdetaljer.php?visprodukt=9758
Wiggins Skrevet 17. november 2011 #11 Skrevet 17. november 2011 Sånn som denne her, da. Har man det man trenger her eller mangler det noe vesentlig? http://www.kartbutikken.no/produktdetaljer.php?visprodukt=9758 Den var 500 kr billigere i denne linken enn hos Oslo Sportslager gitt! Den har jo det meste man kan ønske seg, men den har ikke en skjerm som viser kart slik som Garmin Edge 800 har. Som du antyder så trenger han vel heller ikke det. En annen aktuell gave kan være en god bok om hvordan trene optimalt på sykkel. Jeg vil anbefale "I form på sykkel" av Johan Kaggestad eller "Best på sykkel", skrevet av Bjørn Atle Eide og Roald Ankersen i samarbeid med Dag Otto Lauritzen og Thor Hushovd. Mange amatører trener uhensiktsmessig, og kunne fått bedre progresjon med riktigere trening. For den saks skyld, det er fremdeles en del proffer som trener dårlig. Særlig franskmenn har vanskelig for å innse at deres metoder ikke er de beste. Det vises særlig på statistikken over vinnere av Tour de France: Før 1980 var en god tredjedel av vinnerne siden 1903 franske. Etter Bernard Hinaults seier i 1985 har det stoppa opp. Greg Lemond fra USA vant i 1986, og han var en virkelig inovatør både mht til treningsmetoder, kosthold og sykkelteknologi. Det samme var Lance Armstrong. Nå er det en del som hevder at særlig sistnevnte brukte andre ting enn trening for å bli god, men det er ubetvilsomt at Armstrong og sportsdirketør Bruyneel innførte mye nytt mht trening, lagtaktikk og særlig det å spisse formen mot én konkurranse i året. Det var en liten digresjon fra min side. En bok om hvordan man bør trene er nok ikke dumt, så sant han ikke kan mye om det fra før av da.
Gjest Spinell Skrevet 17. november 2011 #12 Skrevet 17. november 2011 Lance, du er en helt! Min mann er også ganske ny på sykkelbølgen, og selv om han har en del utstyr, og jeg allerede har tenkt ut noen julegaver til ham har rådene dine absolutt vært verdt å ta med seg.
Supraspinatus Skrevet 17. november 2011 #13 Skrevet 17. november 2011 (endret) Sykkelutstyr er ofte billig å handle fra Storbritannia. De butikkene jeg har erfaring med er: chainreactioncycles.com - Leverer kjapt og er oppdatert på hva som er på lager og hva som ikke er. Fraktpris, men gratis dersom man bestiller for mer enn ca 1800. Trekker fra britisk mva dersom du velger at du handler til Norge! http://www.evanscycles.com/ - ble med den over kåret til UKs beste nettbutikk for sportsutstyr. Har en bestilling inne der nå, så vet ikke helt hvordan de er på levering osv Frakt er gratis om man bestiller for mer enn 50 pund. Om du skal kjøpe sånne powerbars eller annet kosttilskudd kan jeg varmt anbefale produkter fra High5. Spesielt den 4:1 som skjuler seg bakom linken. Den smaker vannvittig godt og er ikke kvalmende slik som mange slike sportsdrikker har en tendens til å bli. Fordelen med flytende mat kontra fast er at det går litt fortere å få i seg, og man blir ikke så sykt klissete i munnen. Anbefales mer mot slutten av rittet eller dersom det går for hardt til å spise fast. Det lønner seg å bestille sykler og sykkeldeler nå. Fjorårsmodeller (altså fra denne sesongen eller tidligere) er like greit å kjøpe. Omtrent det eneste de pleier å forandre på er fargene. De aller dyreste modellene forandre gjerne på flere ting som vinkler og materiale. Pass på, med en gang man har kjøpt seg landeveissykkel finner man ut at man trenger en terreng. Og det er jo greit å ha en kul singelspeed til å sykle litt i byen med. Samt en sammenleggbar sykkel til bilturen. Og egentlig hadde det vært greit om du også var med å syklet litt... Endret 17. november 2011 av Supraspinatus
Geparden Skrevet 18. november 2011 #14 Skrevet 18. november 2011 (endret) Tusen takk. Så kommer de litt mer detaljerte spm... Sykkelbukse! Han er ALLERGISK mot de korte så det må bli en sånn lang. Med sånne seler over skuldrene eller? Er det ok å bruke dette på spinning OG ute nå eller blir det for kaldt ute? Pulsklokke.. har kikket på Polar ft40, den kom godt ut i test og koster nå 1000,- Er denne god nok? Kan man få noe GPSgreier til dette? Han er litt duppedittelsker, så kan fint tenke meg han vil ha noe med GPS. Hva velger jeg da? Sykkelsko..er det de samme man kan bruke på spinning og på egen sykkel? Passer alle sånne sko på sykkel eller må man ha noe spesielt på pedalene? Tusen takk for all hjelp, VIRKELIG! (Lance's oversikt er super!) Terreng eller landevei? Terrengsko funker på spinning. Det er klossen under som avgjør. Edit: Og mange bruker den samme på landevei også har jeg forstått. Klossen kan byttes. Hjelm må passe hodeformen også. Forskjellige merker passer forskjellig hodeform og det er litt forskjell på modeller også. Selebukser gir mer mening når man sitter på sykkelen. De glir aldri ned og det blir ikke trekk i korsryggen. Uten å få noe som strammer rundt magen. Jeg har alltid brukt samme bukse på spinning. Pulsklokke med ymse målinger som kan lastes ned til datamaskin eller nett er god motivasjon for duppedittister. Endret 18. november 2011 av xyzzy
Supraspinatus Skrevet 18. november 2011 #15 Skrevet 18. november 2011 Terrengsko funker på spinning. Det er klossen under som avgjør. Edit: Og mange bruker den samme på landevei også har jeg forstått. Klossen kan byttes. Klossen de bruker på spinning er shimanos "SPD". De billigste landeveisykkelskoene fra blant annet shimano og diadora har feste både for shimanos SPD og SPD-landevei (og look). Forskjellen på standard SPD og landevei er at standard har 2 skruhull og er svært liten, mens landevei har 3 hull i en trekant og er mye større. Look sine klosser ligner på shimano sine landeveiklosser, og hullene er noenlunde på samme sted, men de vil ikke passe i hverandres pedaler. Det er forøvring ikke noe lurt å drive å ta av og på klossen etter hva man skal sykle på ettersom klossens posisjon må stilles inn hver gang de skrus av og på. Da er det bedre å ha to par. Et terrengskopar og et landeveispar. (Før eller siden kommer han til å eie begge typer sykkel uansett )
Geparden Skrevet 18. november 2011 #16 Skrevet 18. november 2011 Look var det jeg tenkte på, ja! Takker. Nei å skifte klosser ofte er ikke noe å tenke på. Jeg tenkte på spinningsesong/sykkelsesong, og da er det en mulighet. Jeg ble forsøkt solgt det da jeg kjøpte racer, men siden det er terreng jeg sykler på alvor ville jeg ikke styre med to par sko og insisterte på spd. Like etterpå kjøpte jeg ny terrengsykkel med eggbeaters...
Wiggins Skrevet 18. november 2011 #17 Skrevet 18. november 2011 Tusen takk. Så kommer de litt mer detaljerte spm... Sykkelbukse! Han er ALLERGISK mot de korte så det må bli en sånn lang. Med sånne seler over skuldrene eller? Er det ok å bruke dette på spinning OG ute nå eller blir det for kaldt ute? Jeg så ikke dette første gangen. Jeg tenker at han blir veeeldig god og varm hvis han trener spinning med langbukse, selv om det i noen spinningsaler er kjølig så blir det fort godt og varmt selv med kortbukse. Jeg tenker han kryper til korset og går for kortbukse når det blir varmt nok i været utendørs også. Noen ganger har jeg sykla konkurranse når det har vært 25-30 grader, og folk svetter så det siler med kortbukse og glidelåsen på trøya dratt godt ned. INGEN bruker langbukse når det er så varmt. Sykkelsko..er det de samme man kan bruke på spinning og på egen sykkel? Passer alle sånne sko på sykkel eller må man ha noe spesielt på pedalene? Dette har du mer eller mindre fått svar på allerede, men jeg kan legge til at det går utmerket an å bruke SPD-sko og pedaler på landeveissykkel også, selv om man da ikke får optimal kraftoverføring. Du får se på pedalene på sykkelen hans.
Supraspinatus Skrevet 18. november 2011 #18 Skrevet 18. november 2011 Dette har du mer eller mindre fått svar på allerede, men jeg kan legge til at det går utmerket an å bruke SPD-sko og pedaler på landeveissykkel også, selv om man da ikke får optimal kraftoverføring. Du får se på pedalene på sykkelen hans. Jeg syklet med MTB-pedaler på min første landeveissykkel. Funker greit en stund, men etter 10-mil gjorde det sykt vondt i beina. Det er altfor mye float i standard SPD. Det er jo, som du sier, pedalen som avgjør cleats, ikke sykkelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå