AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 Jeg arvet en sum penger nylig, og hadde egentlig tenkt til å bruke dem på å bli kvitt deler av studielånet, siden det plager meg å ha utestående gjeld... Men så ser jeg at renten på høyrentekonto i banken er 3,65% (evt 3,75% hvis jeg binder pengene i et år), mens renten på Studielånet ligger på rundt 3% med mulighet til rentebinding fra 1. Desember Jeg er ingen økonom, men jeg ser jo at jeg heller bør beholde pengene selv? Og får jeg skattefradrag på renten i Lånekassen i tillegg?
Gjest Avocado Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Dersom bundet rente hos Lånekassen er lavere enn renten du får på sparekonto lønner det seg å sette pengene på sparekontoen. Hvordan det er med rentefradrag på skatten vet jeg ikke noe om. Du vil jo få mer inn i rente enn du betaler ut.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Jeg ville helelr hatt pengene på konto enn å betale ned gjeld, selv om å betale gjeld er det mest "riktige" å gjøre. Studielånet er det uansett ikke noe problem å betale tilbake hvis du er i jobb. Og det er veldig deilig å ha noen ekstra penger i bakhånd. Jeg har selv ca 140 000 i studielån og over 500 000 på høyrentekonto. Kanskje er det dumt, kanskje ikke? 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Jeg tror det går litt opp i opp. Du må jo også skatte av renteinntektene, mens du kan trekke fra renteutgiftene. Hvis du har tenkt til å ta opp boliglån teller det jo mer at du har litt egenkapital enn at du er helt gjeldsfri. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Jeg tror det går litt opp i opp. Du må jo også skatte av renteinntektene, mens du kan trekke fra renteutgiftene. Hvis du har tenkt til å ta opp boliglån teller det jo mer at du har litt egenkapital enn at du er helt gjeldsfri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå