skruf Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 Hei! Vi har en Berner Sennen på snart 3 år som av og til står i løpestreng utenfor huset. Hun er bare ute i løpestrengen når vi er hjemme, og hun krafser på vinduet når hun vil inn. Bjeffer aldri. Er det regn har hun ikke lyst ut heller, så da snorker hun inne... Uansett, i det siste når jeg har gløttet ut vinduet for å sjekke om hun har det greit har hun flere ganger ligget på trappa, løsnet fra bandet! Heldigvis stikker hun ikke av, holder seg ved ytterdøra. Men, en har jo aldri noen garantier, kan jo komme noen interessante mennesker hun har lyst å dilte etter. Iallefall hvis de har noe mat.. :gjeiper: Første gangen det skjedde trodde jeg at det var kabinkroken det var noe galt med, men den var helt i orden. Nå har det skjedd flere ganger. Vi bor i ett tettbygd strøk i ytterkanten av en by, og tomta vår grenser opp mot en videregående skole. Der hun har løpestrengen sin er det berg/trær/busker opp mot skolen. Igår skjedde det igjen, og da hadde yngste jenta vår sett at det var noen ungdommer som sto i nærheten av hunden, så det er nærliggende å tro at det er elever som gjør dette. Så; hva gjør jeg? Tar kontakt med skoleledelsen? Finnes det kroker til løpestrengen som har en lås på seg sånn at de ikke får løs hunden?
Cho Kon It Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Jeg hadde prøvd å sette på en liten hengelås på båndet på ett eller annet vis. Og så hadde jeg hengt opp et stort skilt, hvor det stod at hagen var kameraovervåket. De fleste skygger unna hvis de tror de blir overvåket. 2
Vendie Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Hva slags krok er det du bruker? Har merket at sånne som man trykker inn kan ha en tendens til å hekte seg over på andre ting (tynne kvister, for eksempel) sånn at bikkja plutselig står der løs. Kan det være noe sånt som har skjedd? 1
skruf Skrevet 17. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2011 Hva slags krok er det du bruker? Har merket at sånne som man trykker inn kan ha en tendens til å hekte seg over på andre ting (tynne kvister, for eksempel) sånn at bikkja plutselig står der løs. Kan det være noe sånt som har skjedd? Det er en slags lukkemekanisme på kroken. Trodde først at hun hadde kommet seg løs pga en kvist eller noe, men nå har det skjedd gjentatte ganger at hun er løs. Så er ganske sikker på at noen slipper henne løs. Har hatt samme løpestrengen til henne i over 2 år, og det har aldri skjedd tidligere. Pluss at minste jenta så noen i nærheten av hunden. Hun er verdens snilleste og bjeffer ikke, bare logrer glad og ruller seg rundt på rygg i håp om å få litt kos, selv om hun ikke kjenner folk.. Men skal se om jeg finner en annen krok, evt en slags hengelås. Det med skilt om kameraovervåkning var heller ikke så dumt...
Gjest otrivin Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Fest løpestrengen til halsbåndet med hengelås. Det må vi gjøre med vår når han er i hagen pga småungene i nabolaget slipper han ut og bærer han med seg. Du bare kjøper en sånn liten som du tar gjennom kroken som er festet i halsbånd/sele og gjennom ringen på halsbåndet/selen.
skruf Skrevet 17. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2011 Fest løpestrengen til halsbåndet med hengelås. Det må vi gjøre med vår når han er i hagen pga småungene i nabolaget slipper han ut og bærer han med seg. Du bare kjøper en sånn liten som du tar gjennom kroken som er festet i halsbånd/sele og gjennom ringen på halsbåndet/selen. Blir en tur og handle hengelås i ettermiddag:-)
la Flaca Skrevet 17. november 2011 #7 Skrevet 17. november 2011 Jeg skjønner ikke at dere lar hundene være ute alene når det er barn og ungdommer i nærheten! Både av hensyn til hundens sikkerhet, og omverden. Hundegård er eneste alternativ, når man bor tett på andre mennesker og ikke har inngjerdet tomt! 2
skruf Skrevet 17. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 17. november 2011 Jeg skjønner ikke at dere lar hundene være ute alene når det er barn og ungdommer i nærheten! Både av hensyn til hundens sikkerhet, og omverden. Hundegård er eneste alternativ, når man bor tett på andre mennesker og ikke har inngjerdet tomt! Det er ikke noe problem med å ha hunden ute i løpestreng utenfor huset. Vi bor et stykke tilbaketrukket fra nærmeste nabo, med 1.5mål tomt som er gjerdet inn, har og port som er lukket. Hunden er aldri løs, bare når disse ungdommene har klatret over gjerdet og sluppet henne løs. Hundegård er ikke et alternativ. Dessuten er hun aldri ute alene når vi ikke er hjemme. 1
la Flaca Skrevet 17. november 2011 #9 Skrevet 17. november 2011 Det er ikke noe problem med å ha hunden ute i løpestreng utenfor huset. Vi bor et stykke tilbaketrukket fra nærmeste nabo, med 1.5mål tomt som er gjerdet inn, har og port som er lukket. Hunden er aldri løs, bare når disse ungdommene har klatret over gjerdet og sluppet henne løs. Hundegård er ikke et alternativ. Dessuten er hun aldri ute alene når vi ikke er hjemme. Akkurat som her jeg bor da. 1,5 mål tomt i enden av en blindvei i et lite boligfelt på "landet". Inngjerda, med grind. Men jeg har aldri hundene ute alene i løpestrengen, med mindre jeg følger med fra vinduet. Vet jo aldri hva folk kan finne på, og det er hundeeier som får skylda og må leve med det på samvittigheten. Følg godt med og ta ungdommene på fersken? Med påfølgende juling.
Gunnleik Skrevet 17. november 2011 #10 Skrevet 17. november 2011 Men, kan de ikke bare ta av halsbåndet da? Hvis de på død og liv skal slippe hunden løs 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #11 Skrevet 17. november 2011 Men, kan de ikke bare ta av halsbåndet da? Hvis de på død og liv skal slippe hunden løs Tenkte det samme........
Gjest otrivin Skrevet 17. november 2011 #12 Skrevet 17. november 2011 Vi har inngjerdet området, men det stopper ingen fra å løsne hunden. Det er ganske små barn som tar han løs da, og jeg tror det er fordi de vil ha han selv. Så da er det ikke så mye man kan gjøre for å stoppe det, men vi har vinduer hele veien så vi ser han 100% hele tiden når han er ute alene. 1
skruf Skrevet 17. november 2011 Forfatter #13 Skrevet 17. november 2011 Akkurat som her jeg bor da. 1,5 mål tomt i enden av en blindvei i et lite boligfelt på "landet". Inngjerda, med grind. Men jeg har aldri hundene ute alene i løpestrengen, med mindre jeg følger med fra vinduet. Vet jo aldri hva folk kan finne på, og det er hundeeier som får skylda og må leve med det på samvittigheten. Følg godt med og ta ungdommene på fersken? Med påfølgende juling. Jeg skrev tidligere at jeg/vi har bare hunden ute i løpestreng når vi er hjemme, og jeg kikker om den med jevne mellomrom. Som oftest går det ikke lenge før hun klatrer på bordet og skraper på vinduet og vil inn..... Jeg vet en aldri skal stole helt på en hund, men Berneren vår er utrolig rolig av seg. Stikker ikke av. Eller; en gang vi var på fjelltur og tok en rast så var hun plutselig borte. Lette i evigheter etter henne, før det begynte å bli mørkt og vi måtte gå ned igjen. Endelig nede ved bilen oppdaget vi en kjent skapning som lå og snorket ved siden av bilen og ventet på oss......hadde fått nok av tur og ville hjem...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå