Gjest Gjest Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article712275.ece?ref=tv2
meesah Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Hmmm.. Synes den artikkelen var mer villedende enn veiledende
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Javel. Det der beskriver veldig godt ett av mine barn, men han har diagnosen ad/hd ikke mobber. Dessuten er det vel helt nsturlig å gå i forsvar for sine egne barn og bruke litt lenger tid på å se deres feil enn på andres barn. Så den artikkelen der skjønte jeg rett og slett ikke poenget med for å være helt ærlig.
Chelmon Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Kjenner meg igjen i mye av det som står under "varselsignalene du skal se etter" fra da jeg var liten. Jeg var aldri en mobber. Føler det som står der blir litt horoskop stil, alle kan kjenne igjen sitt barn/seg/noen andre i noe av det som står der. Det sagt synes jeg selvfølgelig det er viktig at foreldre prøver å se på sitt barn fra andre vinkler slik at det kan være med på å stoppe mobbing, men føler kanskje ikke at artikkelen var så veldig nyttig.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Jeg synes det var en veldig god artikkel. Den beskrev konkrete eks. på hva enkelte barn gjør for å skape et hieraki. Små subtile ting som er vanskelig å sette fingeren på. eks. å låne vekk en liten slitt blyant til en, og en ny pen blyant til en annen. Og dette er bare eks. som kan videreføres til andre situasjoner. Et eks fra min voksne hverdag. Vi var 3 jenter som skulle på fest. De to andre er godt gifte og jeg er singel. Den ene av disse jentene hadde kjøpt inn 3 kroner (til å ha på hodet) Hun hadde kjøpt 2 i gull og en i sølv. Hun fortalte dette til meg, før selve festen. og poengterte mange ganger at hun og den andre venninna mi skulle ha gull-kronen, samt at jeg skulle få den i sølv. Når festendagen kom , tok hun frem kronene og delte dem ut, gull til seg og venninna og sølv til meg. Ja jeg reagerte som jenta som ville fått den slitte blyanten. Selv om jeg er voksen og kunne hevet meg over det.
Fru Filifjonka Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 Det var mye sant i den artikkelen. Men det som er viktig er å prøve å gjenkjenne mønsteret. Er det tilfeldig hvem som får den dårlige blyanten eller ligger det en sosial kode bak. I eksempelet med kronene var det jo tydelig at den single venninnen bare hadde gjort seg fortjent til sølvkrone. Hvis det derimot bare var tre kroner igjen i butikken og de ble tilfeldig fordelt hadde historien vært en annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå