Jens Skrevet 12. desember 2003 #1 Skrevet 12. desember 2003 Nå som dere snart skal bli fruer, har dere tatt med kone rollen mer inn i hjemmet?For å si det sånn, vi har vært samboere en stund, men nå som det begynner å nærme seg bryllup, føler jeg att jeg vil vise kjærsten min att jeg blir en perfekt kone!!Jeg liker å lage middag til ham hver dag, vaske tøyet hans, pynte til jul, re opp sengen, skifte sengetøy og alle sånne ting "koner"gjør for sin mann. Jeg merker att jeg liker den rollen veldig godt(ja, jeg er veldig gammeldags der), jeg faktisk elsker å pusle for ham!!. Merker dere att dere har forandret dere i hjemmet? (veldig dårlig formulert tråd, tidlig på morgenen!! )
jea Skrevet 12. desember 2003 #2 Skrevet 12. desember 2003 Nei jeg har ikke forandra meg på noen ting..Her er det likestilling..Her gjør begge to like mye....men vi har ikke middag hver dag da..jobber så ulikt.. Og han kan godt lage middag til meg ..Men akkurat å vaske klær tar jeg meg av for ellers krymper han hele garderoben :D
blåveis Skrevet 12. desember 2003 #3 Skrevet 12. desember 2003 for det første skal jeg bli gift, ikke bli "frue" (nåde den som forsøker å kalle meg noe slikt.. blæh!) for det andre mener jeg at det å vaske klær og lage mat er noe alle voksen mennesker gjør.. det har ingenting med sivilstatus eller kjønn å gjøre for det tredje er jeg rimelig trygg på at jeg ikke trenger å "vise" at jeg blir den perfekte kone for han.. det tror jeg nok han fant ut før han begynte å planlegge bryllup med meg..
Jens Skrevet 12. desember 2003 Forfatter #4 Skrevet 12. desember 2003 Ok, denne tråden ble ikke tatt imot så veldig positivt.... Eller kanskje den bare var dårlig formulert.......
Engel Skrevet 12. desember 2003 #5 Skrevet 12. desember 2003 Har da virkelig ikke tenkt å skjemme han bort så tidlig! Hjemme gos oss er det faktisk han som lager middag og vasker klær, siden han er tidligst hjemme fra jobb. Men jeg gjør resten da.. nei, har ikke forandret meg. Og det må jo være dumt å forandre seg nå, han har jo valgt deg som den du er.
~sikka~ Skrevet 12. desember 2003 #6 Skrevet 12. desember 2003 Jeg har blitt mere kone etter at jeg giftet meg. Vil heller være kone enn frue Jeg har tatt mer vare på ham og tatt meg av matlaging osv mer etter at vi ble gift, for jeg og vil gjerne være den perfekte kone. Kanskje jeg også er gammeldags,- men jeg liker det på denne måten. Men han tar selvfølgelig også sin del av husholdet - han er flink å hjelpe til. F.eks tørker koppene når jeg vasker dem :D
Jens Skrevet 12. desember 2003 Forfatter #7 Skrevet 12. desember 2003 Jeg mener så klart ikke att han ikke gjør noe!Han gjør mere ting som jeg ikke liker, går med søppel, tar ut av oppvaskmaskin, støvsuger etc....Jeg bare blir så glad når jeg lager mat til ham eller gjør det hyggelig for ham og jeg ser han koooser seg!!!! Hva er egentlig så galt i att mann er mann og kvinne er kvinne?Er ikke for fullstendig likestilling, liker den gode gamle dradisjonelle kjønnsfordelingen. JEg tror den skaper harmoni i hjemmet!!!!
nessi Skrevet 12. desember 2003 #8 Skrevet 12. desember 2003 Hmmm...jeg har da prøvd så godt jeg kan å ta vare på han siden vi ble samboere jeg da, kan ikke se hva som skal forandre seg der bare fordi vi er gift. Jeg tror ikke det blir noe stor omfordeling i ansvarsområder i vårt hjem. Dersom det at vi giftet oss betydde at jeg samtidig skulle bli "hjemmefrue", hadde nok ting blitt anderledes. Nå har imidlertid jeg tenkt å fortsette å jobbe like mye som han, og derfor kommer vi også til å fortsette å dele på det som skal gjøres hjemme.
Jens Skrevet 12. desember 2003 Forfatter #9 Skrevet 12. desember 2003 Både kjæresten min og jeg vil begge att når jeg får barn, så skal jeg slutte å jobbe 100%, og kanskje trappe ned til 2 dager i uken. Gleder meg!!!
blåveis Skrevet 12. desember 2003 #10 Skrevet 12. desember 2003 Hva er egentlig så galt i att mann er mann og kvinne er kvinne? det er da ingen som har sagt noe som skulle tyde på at de ikke synes det er flott at menn er menn og kvinner er kvinner.. (?) jeg mener bare at min kvinnelighet ikke er avhengig av den tradisjonelle husmorrollen.. (er feminin uten forkle, faktisk ) Er ikke for fullstendig likestilling du er ikke for at menn og kvinner skal ha de sammen mulighetene i samfunnet.. ? seriøst? jeg merker at jeg får litt bakoversveis.. liker den gode gamle dradisjonelle kjønnsfordelingen. JEg tror den skaper harmoni i hjemmet!!!! deg om det..! jeg liker dem ikke.. og jeg tror jeg ville blitt alt annet enn harmonisk av å gå å plukke opp etter en mann :-?
Gjest Tex Skrevet 12. desember 2003 #11 Skrevet 12. desember 2003 og jeg tror jeg ville blitt alt annet enn harmonisk av å gå å plukke opp etter en mann :-? Det tror jeg de fleste ville blitt. Og særlig når det kommer barn inn i bildet. Er enig med Jens i at tradisjonelle roller kan være veldig koselig. Men bare i den grad det blir satt tilstrekkelig pris på. Når ungene kommer og du ikke gjør annet enn å stå på pinne for mann og barn.... Spørs om ikke man får et litt annet syn på saker og ting da..... Dette er ikke kritikk av noen som helst, av en eller annen grunn blir det jeg skriver ofte tatt mye mer negativt enn det som meningen er. Jeg sier bare at det er flott å leve en stund i lykkerus, men ikke skjem ut mannen din før du vet hvilken arbeidsmengde du faktisk vil bli sittende med. Ta det heller gradvis, fremfor å gi ham hele hånden med en gang..... Og selvsagt er det viktig å gjøre ting for hverandre. Det er bare det at menn ofte er flinkere til å få enn å gi slike ting som vi kvinner ser på som helt naturlig å dele....
Engel Skrevet 12. desember 2003 #12 Skrevet 12. desember 2003 Vi har vært samboere i over 6 år, og har hele tiden vært opptatt av å ta vare på hverandre. Ser ingen grunn til at noe skulle endre seg der. Men klart, hvis det er jeg som blir hjemme når vi får barn, så blir det naturlig at jeg tar det meste av det som skal gjøres hjemme, og motsatt når han er hjemme (han skal jo ha minimum 4 uker). Vi har hatt fullstendig likestilling fra dag 1 vi, (ja jeg har faktisk brukt hammeren også!) og ingen av oss ser noen grunn til å endre på det. Men har forståelse for at folk er forskjellige. Jeg gleder meg også til å være hjemme med barn når den tid kommer, men det gjør han og, han elsker små barn! :D Hvis jobbsituasjonen tillater det så deler vi sikkert permisjonen tenker jeg, 50% på hver.
Arwen Skrevet 12. desember 2003 #13 Skrevet 12. desember 2003 Nei, jeg har ikke forandret meg. Vil bare si at jeg tror jeg er veldig enig meddeg her Jens. Jeg synes likestillingen går for langt innimellom. Jeg er selvfølgelig for lik lønn for likt arbeid, og at man skal kunne velge hva man vil gjøre. Men hvis jeg velger selv å ikke jobbe 100% etter at vi får barn så skal ingen se ned på meg for det. Litt rotete fortalt men. Hilsen Arwen som ikke kommer til å jobbe 100% etter at hun har fått barn. :D
~sikka~ Skrevet 12. desember 2003 #14 Skrevet 12. desember 2003 Nei, jeg har ikke forandret meg. Vil bare si at jeg tror jeg er veldig enig meddeg her Jens. Jeg synes likestillingen går for langt innimellom. Jeg er selvfølgelig for lik lønn for likt arbeid, og at man skal kunne velge hva man vil gjøre. Men hvis jeg velger selv å ikke jobbe 100% etter at vi får barn så skal ingen se ned på meg for det. Litt rotete fortalt men. Hilsen Arwen som ikke kommer til å jobbe 100% etter at hun har fått barn. :D
blåveis Skrevet 12. desember 2003 #15 Skrevet 12. desember 2003 Jeg synes likestillingen går for langt innimellom. Jeg er selvfølgelig for lik lønn for likt arbeid' date=' og at man skal kunne velge hva man vil gjøre. [/quote'] dersom man skal kunne velge hva man vil, er det 100% likestilling.. i likestilling ligger nettop muligheten nei, det håper jeg da at ingen gjør.. men det er da ikke i mot likestilling å være hjemme.. det som var i mot likestilling var dersom det var bare kvinner og ikke menn som kunne få lov til å være hjemme.. håper du klarer å skille likestilingens muligheter fra dine personlige valg
Arwen Skrevet 12. desember 2003 #16 Skrevet 12. desember 2003 Selvfølgelig, men når noen f.eks henger seg opp i at man hemmer likestillingen fordi man velger å ta mannens navn, bli fulgt opp kirkegulvet av faren sin m.m synes jeg de har en helt feil fokus. Det er valgmuligheten som er likestilling for meg, ikke det valget man tar.
blåveis Skrevet 12. desember 2003 #17 Skrevet 12. desember 2003 Selvfølgelig' date=' men når noen f.eks henger seg opp i at man hemmer likestillingen fordi man velger å ta mannens navn, bli fulgt opp kirkegulvet av faren sin m.m synes jeg de har en helt feil fokus. Det er valgmuligheten som er likestilling for meg, ikke det valget man tar.[/quote'] godt å se at du skjønner at det er valgmuligheten som er poenget.. men jeg håper du ser at dersom et finnes holdninger om at man skal ta mannens navn og skal følges opp av faren osv, så er det også hemmende for reell likestilling..
Arwen Skrevet 12. desember 2003 #18 Skrevet 12. desember 2003 Selvfølgelig, det er jo det jeg sier. Ingen skal dømme meg for de valgene jeg tar - det gjelder selvføglig begge veier.
blåveis Skrevet 12. desember 2003 #19 Skrevet 12. desember 2003 Selvfølgelig' date=' det er jo det jeg sier. Ingen skal dømme meg for de valgene jeg tar - det gjelder selvføglig begge veier.[/quote'] bra, da er vi enige.. men da er det viktig å være obs på at det er en stoor forskjell på å være fordømmene og på å ha en annen mening..
Arwen Skrevet 12. desember 2003 #20 Skrevet 12. desember 2003 Ja, det er klart. Alle har rett på å mene hva de vil, men ingen skal si at jeg blir "undertrykt" (fant ikke det rette ordet) hjemme fordi jeg vasker klærne til sambo. Godt vi er enige :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå