AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Hei! Har nettopp begynt å trene, og har lyst i hovedsak til å stramme opp og se mer trent og markert ut, samt å gå ned noen få kg som jeg har lagt på meg det siste halve året, for å være tilbake på trivselsvekt. Jeg har meldt meg inn på treningssenter, men aner ikke hvor mye av forskjellige typer trening jeg trenger. Si at jeg trener en time, 5 dager i uken - hvor mange av timene skal være cardio og hvor mange skal være styrke? Jeg liker step aerobics som cardio, synes det er gøy, så det har jeg hittil gått på 3 timer i uken. De to andre timene har jeg gått på en gruppetime der vi løfter (valgfri kg) vekter med litt musikk og koreografi for å trene alle deler av kroppen. Synes det er mer motiverende og gøy enn å gjøre det alene. Altså har jeg tre timer cardio og to timer styke. Hva tror dere om det? Tenkte også å gå på spinning etterhvert, men vet ikke hvilke timer jeg skal bytte dem ut med, eller om jeg skal legge dem til i tillegg til de jeg gjør nå. Takk for hjelp :D
Siiw Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 hmm, på programmet mitt, så har jeg cardio 2-3 ganger per uke:) og styrke ettersom jeg vil:) . Prøv deg litt fram!! spinning går på cardio ovs:) knall bra trening!!! trener 7 dager i uka:O. i ukedagene er jeg med på noen gruppetimer, og så ellers er jeg i apperatsalen:). så jeg varier! Håper noen 'eksperter' kan hjelpe deg mer enn det jeg gjorde:)
Supraspinatus Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Hei! Har nettopp begynt å trene, og har lyst i hovedsak til å stramme opp og se mer trent og markert ut, samt å gå ned noen få kg som jeg har lagt på meg det siste halve året, for å være tilbake på trivselsvekt. Jeg har meldt meg inn på treningssenter, men aner ikke hvor mye av forskjellige typer trening jeg trenger. Si at jeg trener en time, 5 dager i uken - hvor mange av timene skal være cardio og hvor mange skal være styrke? Jeg liker step aerobics som cardio, synes det er gøy, så det har jeg hittil gått på 3 timer i uken. De to andre timene har jeg gått på en gruppetime der vi løfter (valgfri kg) vekter med litt musikk og koreografi for å trene alle deler av kroppen. Synes det er mer motiverende og gøy enn å gjøre det alene. Altså har jeg tre timer cardio og to timer styke. Hva tror dere om det? Tenkte også å gå på spinning etterhvert, men vet ikke hvilke timer jeg skal bytte dem ut med, eller om jeg skal legge dem til i tillegg til de jeg gjør nå. Takk for hjelp :D Du gir deg selv et ganske vanskelig utgangspunkt. Hvordan vet du når du har oppnådd målene dine? Hvordan måler du utgangspunktet? Hvordan ser du at du er underveis? Jeg prøver ikke sette deg fast, men konkrete mål er mye lettere og artigere å jobbe mot. De krever riktignok mer innsats å lage, men det er litt av poenget. Ingenting er gratis. Du bruker uttrykket "trivselsvekt". Hvis du er på denne vekten nå, hvorfor forandre det? Det må jo bety at kroppen trives? Du sier også at du har nettopp begynt å trene. Da er 5 økter à 1 time trening i uken ganske mye. Husk at du skal ha tid til restituere også. I tillegg vil en hard start på et treningsprogram øke sannsynligheten for at motivasjonen daler og at du gir opp. Siden det er relativt vanskelig å måle framgang fra økt til økt i step, aerobic og styrke i sal kan du kanskje ha mål som: "gjennomføre 30 økter på 90 dager". Eller "minst 3 økter i uken i 12 uker". Du kan jo også ha mål som at du skal redusere livvidden med 5 cm. Mulighetene er mange! 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Du gir deg selv et ganske vanskelig utgangspunkt. Hvordan vet du når du har oppnådd målene dine? Hvordan måler du utgangspunktet? Hvordan ser du at du er underveis? Jeg prøver ikke sette deg fast, men konkrete mål er mye lettere og artigere å jobbe mot. De krever riktignok mer innsats å lage, men det er litt av poenget. Ingenting er gratis. Du bruker uttrykket "trivselsvekt". Hvis du er på denne vekten nå, hvorfor forandre det? Det må jo bety at kroppen trives? Du sier også at du har nettopp begynt å trene. Da er 5 økter à 1 time trening i uken ganske mye. Husk at du skal ha tid til restituere også. I tillegg vil en hard start på et treningsprogram øke sannsynligheten for at motivasjonen daler og at du gir opp. Siden det er relativt vanskelig å måle framgang fra økt til økt i step, aerobic og styrke i sal kan du kanskje ha mål som: "gjennomføre 30 økter på 90 dager". Eller "minst 3 økter i uken i 12 uker". Du kan jo også ha mål som at du skal redusere livvidden med 5 cm. Mulighetene er mange! Takk for svar Jeg har gått opp 5,5 kg det siste halve året, som jeg vil ta vekk for å være tilbake på vekten jeg har hatt de siste 7 årene siden jeg sluttet å vokse. Det er min trivselsvekt. Målet med treningen min er å være mer aktiv i hverdagen, fordi jeg har en jobb som gjør at jeg ikke beveger på meg i det hele tatt. Derfor synes jeg at 1 time hver dag 5 dager i uken ikke er mye. Jeg ønsker å ha en sunnere, sterkere og flottere kropp, og dette er ingen "diett" eller annen kortvarig treningsperiode. Det skal vare, en ny livsstil. For å spørre litt enklere og mer generellt: Hvilke form for trening er best for å gå ned i vekt og hvilke form for trening er best for å stramme opp og definere kroppen? Hvor mye av de forskjellige treningsformene bør man ha hvis man vil være slank og flott men med definerte muskler og stram kropp? Takk :D Hilsen TS.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Hei! Jeg har samme mål som deg: gå litt ned i vekt, og bli generelt strammere og mer definert i kroppen. Her er treningsprogrammet jeg fikk satt opp på treningssenteret mitt: 10 minutter cardio, 3 styrkeøvelser, 10 minutter cardio, 3 styrkeøvelser og til slutt 10 minutter cardio. Trener dette tre ganger i uken, for de sier kroppen skal restituere seg i 48 timer mellom hver økt.
Envy Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 (endret) Hei! Har nettopp begynt å trene, og har lyst i hovedsak til å stramme opp og se mer trent og markert ut, samt å gå ned noen få kg som jeg har lagt på meg det siste halve året, for å være tilbake på trivselsvekt. Jeg har meldt meg inn på treningssenter, men aner ikke hvor mye av forskjellige typer trening jeg trenger. (1)Si at jeg trener en time, 5 dager i uken - hvor mange av timene skal være cardio og hvor mange skal være styrke? Jeg liker step aerobics som cardio, synes det er gøy, så det har jeg hittil gått på 3 timer i uken. De to andre timene har jeg gått på en gruppetime der vi løfter (valgfri kg) vekter med litt musikk og koreografi for å trene alle deler av kroppen. Synes det er mer motiverende og gøy enn å gjøre det alene. (2) Altså har jeg tre timer cardio og to timer styke. Hva tror dere om det? Tenkte også å gå på spinning etterhvert, men vet ikke hvilke timer jeg skal bytte dem ut med, eller om jeg skal legge dem til i tillegg til de jeg gjør nå. Takk for hjelp :D 1. Veldig fint at du tar utgangspunkt i å trene mye, men å ha et så rigid system til å begynne med er kanskje ikke det lureste, i og med at du kan trenge hviledager i mellom også. 2. Hvis målet ditt er å bli markert og få mer muskler vil det være lurt å ha fler styrkeøkterenn kardio. Kardio forbrenner jo først og fremst fett. Min 2 splitt ser slik ut: dag 1: styrke, bein og rygg dag 2: styrke, armer og overkropp dag 3: kardio dag 4: hvile dag 5: lik som dag 1 Styrkeøktene består forøvrig av relativt hard styrke, tunge vekter med få repetisjoner, for å øke muskelvolum. og slik fortsetter det, altså, ingen uke er lik, men kroppen får like mye trening Endret 17. november 2011 av Envy
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #7 Skrevet 20. november 2011 1. Veldig fint at du tar utgangspunkt i å trene mye, men å ha et så rigid system til å begynne med er kanskje ikke det lureste, i og med at du kan trenge hviledager i mellom også. 2. Hvis målet ditt er å bli markert og få mer muskler vil det være lurt å ha fler styrkeøkterenn kardio. Kardio forbrenner jo først og fremst fett. Min 2 splitt ser slik ut: dag 1: styrke, bein og rygg dag 2: styrke, armer og overkropp dag 3: kardio dag 4: hvile dag 5: lik som dag 1 Styrkeøktene består forøvrig av relativt hard styrke, tunge vekter med få repetisjoner, for å øke muskelvolum. og slik fortsetter det, altså, ingen uke er lik, men kroppen får like mye trening Tuusen takk for svar! Ja, målet er å bli markert og stram, men jeg løfter lettere vekter med mange repitisjoner da. Hittil løfter jeg ikke så mye, men har funnet ut hvor mye jeg takler på de forskjellige øvelsene, og regner meg jeg kjenner når jeg skal gå opp litt Jeg har justert litt på planen nå, med inspirasjon fra deg og de andre som har svart her Den kommende uken skal jeg trene bare 4 økter, men to styrke og to cardio Hvis jeg føler for det tar jeg en femte styrketrening i helgen. Vil ikke legge så mye press på meg selv, men som nevnt tidligere er jeg ganske inaktiv i hverdagen pga. jobb, så dette har kroppen min bare godt av, samt at jeg synes det er gøy og deilig TS
Envy Skrevet 20. november 2011 #8 Skrevet 20. november 2011 Så fint å høre at du har fått litt inspirasjon Du vil nok oppdage etterhvert sånn ca hvor du ligger, også vil du finne din egen rytme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå