AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Jeg har store hull i CV-en på flere år. Har gått på AAP og skal begynne å studere neste høst. Må jo også søke sommerjobb og ekstrajobb utenom studiene, men hvordan skal jeg forklare det store hullet i CV-en som er på 5 år?
katinkatinka Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Hva er sannheten da? Hva har du bedrevet de 5 årene med?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Hva er sannheten da? Hva har du bedrevet de 5 årene med? Sykmeldt 1 år, rehabilitering 1 år, attføring 1 år, AAP 2 år ... er på det 3.året med AAP, så det blir 6 år tilsammen!
katinkatinka Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 Hvis du har vært syk så sier du det. Forklar kort at du har hatt en sykdomsperiode, at du er frisk nå, og motivert for å komme deg ut i jobb. Det går nok fint! 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #5 Skrevet 16. november 2011 Hvis du har vært syk så sier du det. Forklar kort at du har hatt en sykdomsperiode, at du er frisk nå, og motivert for å komme deg ut i jobb. Det går nok fint! Må jeg utdype sykdommen eller holder det at jeg sier at jeg har vært syk? Er redd for at det skal virke negativt ... må jo nesten ha en jobb utenom studiene...
Gjest hmrk Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Det er ikke så vanskelig, egentlig. Si sannheten og forklar hva som skjedde den perioden. En god arbeidsgiver vil skjønne at vi alle er ikke A4-personer. Og Gudskjelov for det! Hell og lykke videre
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #7 Skrevet 16. november 2011 Jeg har hull i CVen akkurat som deg. Jeg stilte på arbeidsmarkedet med avbrutt utdannelse og et par års hull. Forklarte det bare med en ulykke og at det gikk greit nå. Gikk helt fint å få jobb. Fikk faktisk den første jobben jeg søkte på. Nå har jeg et hull på 4 år pga en kronisk sykdom. Jeg kan ikke annet enn å være ærlig, men samtidig så fokuserer jeg på i dag og at sykdommen ikke har noe betydning for min arbeidskapasitet og at framtiden ikke vil medføre store svingninger heller. Jeg tror at med markante hull så bør man være ærlig, men heller vinkle det positivt for dagens situasjon og framover. 1
Gjest NozMonster Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 alternativ en: vær ærlig å si at du har vært syk. det er fler enn du tror som har slitt eller sliter psykisk. tenk om sjefen faktisk har et barn som sliter akkuratt med det samme? eller har gode kjennskaper til det på annet vis? sjansen er stor! og om du er ærlig så tror jeg du vinner mye på det! husk at for at psykiske sykdommer ikke skal være tabu mere i samfunner vårt, så er det personer med disse sykdommene som må stå frem uten å være flaue over dem! alternativ to: si at du har vært ute å reist
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 alternativ en: vær ærlig å si at du har vært syk. det er fler enn du tror som har slitt eller sliter psykisk. tenk om sjefen faktisk har et barn som sliter akkuratt med det samme? eller har gode kjennskaper til det på annet vis? sjansen er stor! og om du er ærlig så tror jeg du vinner mye på det! husk at for at psykiske sykdommer ikke skal være tabu mere i samfunner vårt, så er det personer med disse sykdommene som må stå frem uten å være flaue over dem! alternativ to: si at du har vært ute å reist I 6 år??? 5
ladamafia Skrevet 17. november 2011 #10 Skrevet 17. november 2011 jeg har vært i omtrent nøyaktig samme situasjon som deg, startet på studier i høst. Fikk meg også nylig jobb. i jobbsøknaden skrev jeg noe sånt som: at jeg ikke hadde jobbet på X antall år, at jeg først ble sykemeldt, etter det har jeg gått under ulike benevninger i aetat/nav systemet. Jeg skrev også at om det var ønskelig så kunne jeg godt forklare litt mer om hvorfor jeg var utenfor arbeidsmarkedet i så mange år, i et intervju og at jeg ikke ønsket å utdype det i en søknad. største grunnen til at jeg gikk ut av det intervjuet med tilbud om jobb, slik jeg ser det, var det at jeg var ydmyk og ærlig om min fortid og erfaring. prøver man å pynte for mye på sannheten så lurer man bare seg selv.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #11 Skrevet 17. november 2011 Flott å se at det finnes bransjer som også tar inn folk som har vært syke bare man er ærlig om det Men det er faktisk ikke alltid feil å pynte på sannheten i alle bransjer. Jobber selv i en teknisk bransje, og her er det som regel rett ut hvis du skulle være så uheldig å bli syk, og det er svært vanskelig å komme seg tilbake igjen.
Gjest NozMonster Skrevet 17. november 2011 #12 Skrevet 17. november 2011 I 6 år??? wopsiii, jeg fikk ikke med meg at det var snakk om en såå lang tid. da tror jeg du ts, ikke kommer unne med noe annet enn sannheten, rett og slett! sykdomshistorien din er jo blitt en del av deg og ditt liv, så om sjefen ikke synes det er noe særlig, så er det han som har et problem! 1
Gjest finurlig Skrevet 17. november 2011 #13 Skrevet 17. november 2011 Mitt beste tips, etter å ha holdt utallige jobbsøkerkurs, er å si at du har VÆRT syk, men at du er frisk nå. Dersom sykdommen ikke har konsekvenser for arbeidet du skal utføre, er det ingen vits i å utdype hva du har feilet. Ingen vil ansette noen med problemer. Det høres fælt ut, og diskriminerende, men slik er det. Til dere som har hull i CV'en uten å ha vært syk, så er reise den beste unnskyldningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå