Gå til innhold

Kattunge som har diare og oppblåst mage.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kattunge som har vært plaget med diare i noen dager nå og i tillegg fiser han og har oppblåst mage.

Var med han til veterinær for noen uker siden og da hadde han litt oppblåst mage.Dermed fikk han ormekur,men magen ble ikke mindre av det.

Kan han fortsatt ha orm?Virker nesten som han har vondt i magen også for noen ganger liker han ikke at vi tar på magen hans og i dag syns jeg det har vært spesielt ille.Han prøver å bite og komme seg løs hvis jeg løfter han opp.

I tillegg får han noen anfall som jeg ikke er sikker på om har noen sammeheng med dette,men han blir helt gal og springer rundt.Skjønner jo at han er en kattunge og at de har ekstra mye energi,men jeg syns han har vært ekstra ille i dag.Virker som noe plager han.

Ellers spiser han og drikker som normalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor sitter du her og bruker tid på å skrive at katten din er dårlig?? Kom deg til veterinær, tenk på katten din du, hvis du vil den skal ha det godt. Den lider nå må du vel forstå. Ta katten med til veterinærvakta MED EN GANG, ellers er du dyremishandler!

Skrevet

Selvsagt skal vi ta han med til dyrlege,men vi ville vente til i morgen siden han spiser og drikker som normalt.

Dessuten klarer man ikke svare på en skikkelig måte så kan det egentlig være det samme..

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg synes det kan høres ut som han reagerer på "noe" han har spist...

Har han byttet for eller begynt med tørrfor nå nylig ?

Er konsistensen på avføringen litt "bobleaktig" med ubehagelig lukt (en annen lukt enn den normale) ?

Spør fordi det nesten kan høres ut som gassdannelse i mage/tarm.... eller... på den svært alvorlige side, det ordet nesten ingen vil si høyt, FIP.

Uansett ville jeg nok bestilt vetrinærtime i morgen ja.

Har han hatt mye diareavføring i dag ? Jeg tenker på væskebalansen hans, spesielt siden jeg forstår det som han er ganske liten ennå, og utsatt for dehydrering ved diare.

Følg med at han virkelig får i seg godt med vann :)

Vi krysser fingrene for at det ikke er FIP, og går ut ifra at han har fått sin første vaksine (slik at vi kan utelukke bekymringen for de fleste uhyggelige virus).

Edit: leif

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Noen dyr blir veldig dårlige i magen av tørrfor, og derfor må du bløte det opp først.

Hva gir du han å spise? Ikke melk og hvetemat vel?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Og hva er FIP?

FIP er det vi til daglig kaller smittsom bukhinnebetennelse.

Skyldes et visus den også.

Det er "alle oppdretteres store skrekk" - spesielt i våt utgave, og alle andres store skrekk også.

Det er nok derfor nesten ingen snakker om det....

Her krysses alle poter, med stort håp om at det i denne tråden er snakk om maten kattungen spiser.

Skrevet

Jeg synes det kan høres ut som han reagerer på "noe" han har spist...

Har han byttet for eller begynt med tørrfor nå nylig ?

Er konsistensen på avføringen litt "bobleaktig" med ubehagelig lukt (en annen lukt enn den normale) ?

Spør fordi det nesten kan høres ut som gassdannelse i mage/tarm.... eller... på den svært alvorlige side, det ordet nesten ingen vil si høyt, FIP.

Uansett ville jeg nok bestilt vetrinærtime i morgen ja.

Har han hatt mye diareavføring i dag ? Jeg tenker på væskebalansen hans, spesielt siden jeg forstår det som han er ganske liten ennå, og utsatt for dehydrering ved diare.

Følg med at han virkelig får i seg godt med vann :)

Vi krysser fingrene for at det ikke er FIP, og går ut ifra at han har fått sin første vaksine (slik at vi kan utelukke bekymringen for de fleste uhyggelige virus).

Edit: leif

Takk for svar :)

Han er ca. 5 måneder nå hvis det skulle være av betydning..

Ja,han har faktisk byttet for nylig.Han var villkatt før og i begynnelsen så spiste han voksenmaten til de andre kattene.Når vi var hos dyrlegen så byttet han til Growth foret fra Royal canin.Vi blandet foret hans med voksenmaten i begynnelsen sånn at han skulle bli mer vant til det nye.Er nå nettop at han begynte å kun spise growth.

Håper virkelig at det bare er foret han reagerer på for ettersom jeg leste så er det vel sånn at de ikke er mye håp hvis han har FIP? :(

Vet ikke helt om den var bobleaktig,men luktet mye mer enn det pleier ja.

Han har fått sin første vaksine ja,men er jo litt bekymret for at han kan ha pådratt seg noe mens han fortsatt var hjemløs.

Men trenger ikke ta sorgene på forskudd og heller vente til vi skal til dyrlegen med han.

Skrevet

Noen dyr blir veldig dårlige i magen av tørrfor, og derfor må du bløte det opp først.

Hva gir du han å spise? Ikke melk og hvetemat vel?

Nei,han har aldri fått melk eller hvetemat her.Kun mat fra dyrebutikk.Nå spiser han Growth fra Royal canin.

Skrevet

Takk for svar :)

Han er ca. 5 måneder nå hvis det skulle være av betydning..

Ja,han har faktisk byttet for nylig.Han var villkatt før og i begynnelsen så spiste han voksenmaten til de andre kattene.Når vi var hos dyrlegen så byttet han til Growth foret fra Royal canin.Vi blandet foret hans med voksenmaten i begynnelsen sånn at han skulle bli mer vant til det nye.Er nå nettop at han begynte å kun spise growth.

Håper virkelig at det bare er foret han reagerer på for ettersom jeg leste så er det vel sånn at de ikke er mye håp hvis han har FIP? :(

Vet ikke helt om den var bobleaktig,men luktet mye mer enn det pleier ja.

Han har fått sin første vaksine ja,men er jo litt bekymret for at han kan ha pådratt seg noe mens han fortsatt var hjemløs.

Men trenger ikke ta sorgene på forskudd og heller vente til vi skal til dyrlegen med han.

En kattunge på 5 måneder som har startet sitt liv som hjemløs ute, spist det han har fått tak i, deretter den store omveltningen med å bli adoptert av deg, voksenfôr, så RC Growth..

Jeg synes ikke det er så veldig merkelig at den lille kroppen reagerer, og jeg ville ikke begynt å bekymre meg for mye for FIP før du har sjekket ut andre muligheter. Det er svært vanlig at kattunger blir er oppblåste og får diaré når de først kommer inn til dyrebeskyttelsen etter å ha blitt hanket inn ute.

1: Hva sa veterinæren når dere var inne med pus for et par uker siden?

2: Er katten ferdig med basisvaksiner?

3: Hvor lenge har han spist det nye fôret?

4: Hvilken ormekur fikk han?

5: Har han blitt testet for FIV/FeLV?

Det som er bekymringsverdig er at katten tilsynelatende har vondt. Er du sikker på at katten vrir seg fordi han har vondt, og ikke fordi han overhode ikke er vant til å bli håndert og det dermed ikke er ønskelig fra kattens side å eksponere magen for deg? Jeg synes ikke det er uvanlig at en "villkattunge" vrir seg, biter og prøver å komme seg unna. Det krever ofte mye tid og forsiktige små skritt før man kommer i mål med en rolig katt på ryggen i hendene dine, etter en slik livshistorie.

Dersom han har hatt diaré over flere dager ville jeg tatt han tilbake til veterinær, men det forstår jeg er planen din også. Det er viktig at katten får i seg nok væske, gi vann med sprøyte om nødvendig, zoolac for å stabilisere magen. Dersom han får i seg alt for lite næring finnes det enerigrike pulver du kan blande i vann og mate med/smøre rundt munnen så han slikker det i seg.

Hvis du fortsatt bekymrer deg for FIP, så vil det i våt utgave vises som væske i buken når katten er i kritisk tilstand. Du kan jo alltids be veterinæren sjekke når du er der.

Håper det ordner seg for den lille villkatten :)

Skrevet

En kattunge på 5 måneder som har startet sitt liv som hjemløs ute, spist det han har fått tak i, deretter den store omveltningen med å bli adoptert av deg, voksenfôr, så RC Growth..

Jeg synes ikke det er så veldig merkelig at den lille kroppen reagerer, og jeg ville ikke begynt å bekymre meg for mye for FIP før du har sjekket ut andre muligheter. Det er svært vanlig at kattunger blir er oppblåste og får diaré når de først kommer inn til dyrebeskyttelsen etter å ha blitt hanket inn ute.

1: Hva sa veterinæren når dere var inne med pus for et par uker siden?

2: Er katten ferdig med basisvaksiner?

3: Hvor lenge har han spist det nye fôret?

4: Hvilken ormekur fikk han?

5: Har han blitt testet for FIV/FeLV?

Det som er bekymringsverdig er at katten tilsynelatende har vondt. Er du sikker på at katten vrir seg fordi han har vondt, og ikke fordi han overhode ikke er vant til å bli håndert og det dermed ikke er ønskelig fra kattens side å eksponere magen for deg? Jeg synes ikke det er uvanlig at en "villkattunge" vrir seg, biter og prøver å komme seg unna. Det krever ofte mye tid og forsiktige små skritt før man kommer i mål med en rolig katt på ryggen i hendene dine, etter en slik livshistorie.

Dersom han har hatt diaré over flere dager ville jeg tatt han tilbake til veterinær, men det forstår jeg er planen din også. Det er viktig at katten får i seg nok væske, gi vann med sprøyte om nødvendig, zoolac for å stabilisere magen. Dersom han får i seg alt for lite næring finnes det enerigrike pulver du kan blande i vann og mate med/smøre rundt munnen så han slikker det i seg.

Hvis du fortsatt bekymrer deg for FIP, så vil det i våt utgave vises som væske i buken når katten er i kritisk tilstand. Du kan jo alltids be veterinæren sjekke når du er der.

Håper det ordner seg for den lille villkatten :)

Vi har hatt han i to måneder nå,men jeg forstår jo at det er en stor forandring for han.

1:Hun virket nesten litt overrasket over at han var såpass tam som han var og at han så veldig fin ut.Eneste hun reagerte på var at han var litt oppblåst i magen,men det trodde hun var orm så da fikk han ormekur hos dyrlegen.

2:Nei,han har fått en,men hun sa noe om at han trengte mer og at man egentlig gjorde dette kort tid etter den første.Hun mente at vi kunne vente med det til etter jul sånn vi kunne gjøre det samtidig med sterilisering.

3:Nesten 3 uker,men vi blandet det ut en god stund.

4:Jeg er ikke sikker siden veterinæren gav ham den,men det er sånn man drypper på i nakken på katten.

5:Nei,det har han ikke.

Egentlig kan jeg jo ikke være 100% sikker på at det er fordi han har vondt,men jeg syns det virket sånn.Han pleier å takle sånne ting greit,vi kan vaske han uten problemer og er ganske så rolig,men det er jo noen ganger han fortsatt biter eller gnager på oss.Mest når han skal leke,men han kan også finne på å gjøre det når vi koser med han.

Ja,også har jeg ikke hatt han på ryggen.Kun kjent på magen hans mens han har vært oppreist.

Ok,men jeg skal høre med dyrlegen først.Skal med han dit senere i dag.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Nå skal vi ikke krisemaksimere med umiddelbar virkning. Og siden det er min skyld at FIP ble bragt på banen så føler jeg sterkt for å dele litt informasjon i den sammenheng.

FIP er en ganske sjelden sykdom sammenliknet med andre sykdommer :)

Jeg nevnte FIP fordi oppsvulmet buk/mage ble nevnt, og kombinert med smerter i mage-/bukregionen var det verd å nevne FIP siden det er en "usynlig sykdom" som det er veldig liten åpenhet (men fryktelig mye "hemmelig snakk") rundt.

Så, la oss ta den først (og bli ferdige med den i denne omgangen);

Jeg linker opp noen sider fra OffBeat. Disse sidene forteller egentlig alt man trenger å vite om FIP.

Jeg vil gjerne berømme Connie Garfalk for å ha skrevet disse sidene :blomst:

Side 1

Side 2

Side 3

Jeg har forøvrig lyst til å påpeke viktigheten av å få tatt blodprøve og ultralydundersøkelse dersom det mistenkes FIP.

Det kanskje mest sannsynlige for den unge katten som er tema i hovedinnlegget vil jeg nesten tro kan være en bateriell forsyrrelse i mage-/tarm regionen. Dette kan henge godt sammen med endrede omgivelser og endret for :)

Likevel er det best å la en kvalifisert vetrinær undersøke tilstanden :)

Skrevet

Var innom veterinæren i dag og fortalte om problemet og da fikk vi et spesielt for som skal regulere magen til lillegutt.De ville ikke se på han heller.Bare spurte om han er slapp,men det er han i hvert fall ikke.Er som en vanlig kattunge han :)

Håper det fungerer.Han har i hvert fall hatt et forferdelig gassangrep i kveld så jeg håper det er et godt tegn :) (selv om det stinker noe helt utrolig)

Virker som magen er litt mindre oppblåst også..men skal følge nøye med om han blir bedre og om han blir kvitt diareen sin.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Så flott :)

Høre lovende ut dette (selv om du føler deg utsatt for gass-angrep i kveld :fnise: ).

Tipper "gassingen" letter på trykket i mage-/tarm regionen", og da kan det jo stemme ganske godt at hevelsen i mage-regionen går ned.

Han har vært en riktig heldig liten fyr som "fant deg" :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...