AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Jeg bor i en gammel bygård i Oslo. Et vennepar kontaktet meg fordi de så på leilighet i min oppgang. En to-roms, med "antatt mulighet for kjelllerutbygging". Vi er seks leiligheter, og begge leilighetene øverst har bygget ut loftet. Den ene leiligheten nede har bygget ut kjelleren. Det vil si at alle seks leilighter har de eneste bodene sine i kjelleren under den ene 1. etasjes leiligheten. Nå skal denne selges, og i prospektet og i annonsen står det at det er "antatt mulighet til kjellerutbygging". For at dette skal skje, måtte alle leiligheter i oppgangen sagt ja til å ikke ha boder lenger! Det kommer jo aldri til å skje, ikke er det lov å ikke ha bod til leiligheten heller. Spurte eieren, og han sa at megler sa at det lønte seg å skrive det, selv om det bare var tull. Kan virkelig megler komme seg unna med slikt? Kan han reklamere med noe som er så feil, uten å engang sjekke med borettslaget? Spurte styreleder som sa at nei, det var ikke aktuelt å bygge ut kjelleren, og at megler ikke hadde ringt han. Har virkelig ikke megler noe ansvar for at opplysningene han kommer med, er korrekte??
Athene Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 (endret) Trur det er helt lovlig. Det er jo en "antatt mulighet", gitt at alle sier ja, evt blir kjøpt ut med en grei nok sum, så han lyver ikke. edit: Etter å ha vært på x antall visninger vet man hva ord som "antatt", "begrenset", "potensiale", "muligheter" og så videre betyr. Endret 16. november 2011 av Atheene
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Det trenges en kraftig opprydding i meglerbransjen. Det florerer med ord og uttrykk som villeder en nuerfaren kjøper. Jeg er skeptisk til alt som står i boligannonser, og enda mer skeptisk til det som ikke står. F.eks. hvis det ikke står noe om fuktmålinger i kjelleren så tipper jeg at det er fuktproblemer der. Hadde alt vært i orden hadde de raskt skrytt høyt av det. 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Dette er et typisk eksempel på ren lureri, og jeg sier meg enig med hun over her i at det trengt en skikkelig oppvask i eiendomsmeglerbransjen. Du burde ringe eller skrive til megleren og informere han om det du skriver her. Nå kan han si at han handlet i god tro, men hvis han blir informert om omstendighetene, så kan han ikke lenger lyve på seg dette. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Jobber i eiendomsbransjen selv og det å skrive "antatt mulighet" eller lignende er IKKE lov med mindre kjøperen faktisk kan velge å bygge ut kjelleren (dvs det skal være et VALG, det skal godkjent av kommunen/sameiere osv osv). Dette er rett og slett en dårlig jobb av megleren og eventuell fagansvarlig på kontoret til megleren hvis de ikke har det skriftlig at leiligheten disponerer og har fått godkjent utbygging av kjelleren. Megleren har ikke opptrådt med "god meglerskikk" som det så fint heter. Og selgeren har bevisst brutt sin opplysningsplikt (JA selgeren er faktisk 100% ansvarlig for alle opplysninger som blir oppgitt i salgsoppgaven, se Avhendingslova §3-8 uriktige opplysninger). Dvs at både megler og selger kan bli straffet for dette! Må si jeg blir forbannet over alle møkka-meglerne som ikke tar yrket vårt på alvor. Heldigvis så er den nye loven satt i kraft og maaaange cowboyer har forlatt bransjen allerede. Desverre klarer man ikke å kvitte seg med alle råtne egg (gjelder vel alle bransjer). Ring til meglerkontoret! Gi beskjed til både megleren og fagansvarlig at du ikke kommer til å gi ifra deg bodplassen din Lykke til
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 Det virker som de gjør som de vil de meglerne. Der foreldrene mine bor ligger et hus ute til salgs, med blant annet "offentlig vei", når det er ca 50 meter privat vei inn til huset, med det det medfølger av avtaler med naboer om brøyting, inn- og utkjøring til eiendommene etc (noe som har vært ganske kaotisk der i mange år). Megleren driter i det, og huseierne har ikke interesse av å være åpne. S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå