Natalie1 Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Heisann! Jeg tenkte å gå over til en rottweiler for første gang. Noen ting jeg trenger litt hjelp til. Rasen trenger mye fysisk og pysisk mosjon. Jeg vet helt ikke om den treningen som jeg kan tilby den holder helt. Jeg tenke ihvertfall å : Langeturer i skog og mark, lydighet (ikke konkurranse) Trene agility (ikke konkurranse) Være med i stallen noen timer, som jeg har mulighet til å trene hunden, til agility og lydighet i ridehallen. Så diverse andre hundeaktiviseringer. Lurte på om hva dere synes? Har dere noen råd til noen andre aktivisering til rottweileren? Å generelt om rasen, men fokuset er mest på aktiviseringen! Hvordan trener dere hunden deres? Takknemelig for et svar
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Jeg har ikke rottweiler selv, men passet en veeldig mye før og har bodd med en som hadde. Når han var på jobb gikk jeg ca 3 timer med den på formiddagen og midt i turen stoppet vi på en kjempestor plen hvor jeg kastet godbiter utover (stort område), gravde ned noen og gjemte noen, så kunne han kommando "søk" så gikk han og leitet opp og vi holdt på til han fant hver eneste en. Da vi kom hjem var han som oftest tilfreds og sliten. Eieren ga han da to timer ca på 30-60 min og gjerne kjapp agilityrunde/lydighetstrening senere på dagen. Jeg syns iallefall den hunden var fantastisk og den var kjempesnill å gå på tur med tross mange som mener de kun kan ha en "sjef". Den hørte ihvertfall veldig på meg og det var ikke noe tull med den. Bare pass godt på at den ikke har dårlige gener i form av aggresivitet, nervøsitet eller grove feil og sjekk at oppdretter er ordentlig og ikke driver med fysisk avstraffelse (bor en rottweileroppdretter her i området vi bor som er blitt meldt til mattilsynet over 38 ganger, så pass på!)
Gjest Consensio Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Kommer an på identiteten til den hunden man får og hva man venner den til. Har ikke rottweiler selv, men har mange rundt meg med denne rasen og jeg har mye erfaring med den gjennom dressurkurs jeg har holdt. Rottweilere er etter min erfaring veldi tilpasningsdyktige. Mange eg kjenner får vanlige turer i skog og mark, og eneste treningen de har fått er valpekurs og unghundkurs - og disse hundene har vært absolutt helt nydelige. Har også mye kontakt med de som trener hardt og som bruker flere timer om dagen til fjellturer, ipo, lydighet osv osv (i agility er de jo ikke akkurat de raskeste så mange har gitt opp den biten ) Det du nevner høres helt fint ut for en rase som dette, men igjen... Man kan få et individ som krever MYE, men normalt sett så blir det til hva man selv vil. Det eneste som er viktig med alle hunder, men kanskje spesielt de større og sterkere rasene, er jo lydighet. Gjerne gå noen kurs, og opprettholde lydighetsbiten gjennom resten av livet.
Natalie1 Skrevet 16. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 16. november 2011 tusen takk for svar! ) Det hørtes ut som den fikk mye mosjon Ja, skal være veldig obs på oppdretterene =)
Natalie1 Skrevet 16. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 16. november 2011 consensio: Takktakk! Vil gjerne gå noen kurs, men er veldig usikker om de har noen kurs her jeg bor. Er en veldig liten by..Da må jeg eventuelt reise :/
Gjest Consensio Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Sjekk med nærmeste hundeklubb (finnes alltid en i nærheten ) Eller sjekk med flere som driver med kurs som reiser rundt til forskjellige byer
Natalie1 Skrevet 16. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 16. november 2011 Det skal jeg gjøre! Begynte å lure på noen spørsmål Synes du jeg burde velge tipse ? Så går jeg på skole, så hunden for ikke mosjon før rundt 3 :/ Men det er alltid noen hjemme som kan holde hunden med selskap Går det fint vist jeg er syk, så for ikke hunden mosjon på 1 dag eller no, bare doutslipp ?
mysticmoo Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Syns det høres ut som du kan tilby et godt liv for en rottweiler. Bare vær forsiktig når du velger oppdretter. Ikke gå for en ren brukshund fra brukslinjer, kanskje utstillingslinjer eller kombinasjon mellom de to kunne vært noe? Det er MYE dritt ute å går blant rottweilere idag, både i gemytt og helseplager, dessverre - så igjen, velg oppdretter med omhu og sjekk linjene godt. Rottweilermiljøet på nett er ofte til god hjelp med å finne en oppdretter som passer. Er du nøye med forarbeidet får du nok en fantastisk hund, det er en flott rase! Lykke til!
Natalie1 Skrevet 16. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 16. november 2011 Tusen takk! Som sakt skal være ganske nøye på oppdretter og linjer osv.. Håper jeg kan fylle dens behov for kjærlighet og mosjon
Gjest Consensio Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 Synes du jeg burde velge tipse ? Så går jeg på skole, så hunden for ikke mosjon før rundt 3 :/ Men det er alltid noen hjemme som kan holde hunden med selskap Går det fint vist jeg er syk, så for ikke hunden mosjon på 1 dag eller no, bare doutslipp ? Tisper kan være litt mer bitchy og sære, mens hannene kan være litt mer tøffe i trynet. Jeg ville nok kanskje gått for ei tispe. Er selv mest glad i hannbikkjer, men opplever ofte tøffe kamper med dem, da spesielt i møte med andre hannbikkjer. Så velger du en gutt så må du ha det i bakhodet. En hund kan fint få småturer i nabolaget på dårlige dager, men det finnes alltid noen unntak. Har selv en rase som sies å være en krevende rase, men min hund trives best i sofaen og klarer seg fint med litt lek i hagen bare. Man kan jo også drive med litt hjernetrim innendørs som holder dem gående uten at man selv må være veldig aktiv
Gjest otrivin Skrevet 17. november 2011 #11 Skrevet 17. november 2011 Jeg ville gått for tispe når det kommer til "tøffere"/sterkere raser grunnet man har ikke like stor sjanse for å få veldig problemer med aggresivitet mot andre hunder, passering osv. En tispe vil heller ikke ha det samme behovet for dominans. En del hannhunder kan finne på å stikke hvis de går løs og de lukter løpetid.
Natalie1 Skrevet 17. november 2011 Forfatter #12 Skrevet 17. november 2011 Ja, jeg hadde gått for hannhund, vist det hadde vært en annen rase, men er nok lurt å velge tipse først. Så er det et lite problem, jeg har en liten blandingshund fra før, så hvordan går de to sammen? Jeg skal jo kjøpe valp, så jeg håper de blir vant til hverandre fra starten. Hannhunden som jeg har fra før er veldig snill ikke er ute etter slåss, eller når tipsene er i løpetid, han er ikke interessert.
Gjest otrivin Skrevet 17. november 2011 #13 Skrevet 17. november 2011 Sånn er vår også. Det går nok bra bare du lar de venne seg godt til hverandre for seg selv
Zesaria Skrevet 18. november 2011 #14 Skrevet 18. november 2011 (endret) Hei, Jeg har rottweiler. Råd nummer 1 er som andre sier her, gjør grundig forarbeid før du velger oppdretter. Altfor mange useriøse på finn.no. Vær villig til å betale prisen det koster å få en stødig og god hund. Mitt inntrykk av rasen er at den er tilpassningsdyktig innenfor visse grenser. Den er mer avhengig av oppgaver enn fysisk trim. Hold den slank, mye AD/HD der ute. Vær forsiktig med agility før fylte 1 år. Rottweileren passer veldig godt til spor, anbefaler å gjøre litt av det både i skogen og i hagen. Tren gjemt apport, eller søk godbiter rundt omkring. Å lete etter andre familiemedlemmer i skogen er også kjempegøy. Lydighet er flott. Husk å variere så det ikke blir kjedelig for hunden. Vi går minimum rundt 2 timer pr. dag med vår, også for å holde henne slank. Kløv er fine greier, iallefall når de er gamle nok. Anbefales! Tilslutt: husk at rottweileren krever en stødig hånd. Vær konsekvent, veldig konsekvent. Det som er lov er alltid lov, det som ikke er lov er ALDRI lov. Da får du stabile rammer og et godt hundehold. Ikke gå i konflikt med en psykisk sterk hund som rottweileren, tren positivt. Lykke til med en fantastisk rase! Edit: ser du skriver hunden ikke kan få tur før kl. 15.00. Jeg synes ikke det holder, vi står opp grytidlig og går minst 30 minutter morgentur. Rottweileren er ingen sofahund som synes det er greit å være inaktiv fra 23.00 om kvelden til 15.00 dagen etter. Endret 18. november 2011 av Zesaria 3
Natalie1 Skrevet 18. november 2011 Forfatter #16 Skrevet 18. november 2011 Zesaria: Tusen takk for alle de gode rådene!!! Jeg kan eventuelt gå tur på morgenen, vist jeg står opp tidelig nok ) Det skal jeg finne ut av :D
FantasDick Skrevet 20. november 2011 #17 Skrevet 20. november 2011 Jeg har en liten Rottweiler, hannhund. Han er en håndfull og krever mye, men er verdens beste hund når han får det han trenger. Vi går turer i nærområdet, lengre turer i marka, fjellturer på flere dager, trekker på ski, bærer kløv, lett agility, blodspor, trekker bildekk i sandtak i sommerhalvåret osv. Inne trener vi triks, spor, lett lydighet og koser oss. Jeg synes det er helt forferdelig at du ikke har tenkt å gå tur med hunden på morgenen fordi du går på skole! Vi andre går på skole og/eller jobber vi også - bikkja må da få gå på tur!
Natalie1 Skrevet 21. november 2011 Forfatter #18 Skrevet 21. november 2011 Jeg har ikke sakt at jeg ikke skal gå tur Jeg kan eventuelt gå tur på morgenen;)skrev jeg. så hunden skal få riktig med mosjon
FantasDick Skrevet 22. november 2011 #19 Skrevet 22. november 2011 Jeg har ikke sakt at jeg ikke skal gå tur Jeg kan eventuelt gå tur på morgenen;)skrev jeg. så hunden skal få riktig med mosjon Du skrev jo; Så går jeg på skole, så hunden for ikke mosjon før rundt 3 :/ Men det er alltid noen hjemme som kan holde hunden med selskap Går det fint vist jeg er syk, så for ikke hunden mosjon på 1 dag eller no, bare doutslipp ? Tolket jeg det helt feil?
Natalie1 Skrevet 25. november 2011 Forfatter #20 Skrevet 25. november 2011 Du tolket det ikke feil Jeg hadde ikke helt tenkt på at jeg kunne gå turer på morgenen også, før Zesaria sa det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå