AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #1 Del Skrevet 16. november 2011 Bare lurte på noe. kansje et teit spørsmål, men det jeg lurte på var dette: jeg har brukt ullstilongs og tynne ullsokker til mitt barn i noen uker nå. Men det begynner å bli kaldere og lurte på om jeg kansje burde starte med tykkere ullsokker istedetfor de tynne? Blir litt usikker fordi i fjor da barnet var yngre brukte barnet ullstrømpebukse om høst/vinter og da det ble veldig kaldt brukte barnet tykkere ullsokker utenpå ullstrømpebuksa. Men det blir jo litt annereldes når man bruker ulltights. da blir jo alternativet enten å gå over til å bruke tykkere sokker oppå andre tynnere ullsokker(blir ikke det litt varmt?) Eller å bare gå over til tykkere ullsokker uten noe under, eller å ha bomullsokker under de tykke ullsokkene? Hva gjør dere andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 16. november 2011 #2 Del Skrevet 16. november 2011 Alltid ull innerst i allefall Og barn som beveger seg er ikke så kalde som voksne som ikke beveger seg - har inntrykk av at foreldre gjerne tar på barna for mye tøy? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoë Castillo Skrevet 16. november 2011 #3 Del Skrevet 16. november 2011 Vi bruker Trysil/Ulvangsokker inni gore tex-sko og Viking thermostøvler, og det holder til den varmblodige 3-åringen vår. Ullsokker bruker vi bare i ufora støvler, utenpå bomullsokker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #4 Del Skrevet 16. november 2011 utenpå bomullsokker. Bomullssokker innerst er vel aldri en gode ide? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 16. november 2011 #5 Del Skrevet 16. november 2011 Eg brukar tynne ullsokkar eller sånne litt tjukkare type Trysilsokkar på ungane no. Ikkje tjukke ullsokkar (som heimestrikka), det ventar eg med til det blir skikkeleg vinter. Her ligg temperaturane rundt 5 minus om morgonen, rundt null på dagtid. Tykkjer det er for tidleg å kle deg i fullt vintertøy mtp at temperaturen kjem til å synke nærmare tjue grader... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #6 Del Skrevet 17. november 2011 Eg brukar tynne ullsokkar eller sånne litt tjukkare type Trysilsokkar på ungane no. Ikkje tjukke ullsokkar (som heimestrikka), det ventar eg med til det blir skikkeleg vinter. TS her: Ja jeg bruker ullsokker som er et hakk tynnerer enn " type trysilsokken" til mitt barn. Men tenkte å snart gå over til litt tykkere ullsokker (åltså type trysilsokk), synes hjemmestrikkede ullsokker er for tykke ennå. Men lurte bare på om dere som bruker disse haltykkeullsokkene " type trysilsokk" bruker den rett mot huden eller om dere har bomullsokker el under? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoë Castillo Skrevet 17. november 2011 #7 Del Skrevet 17. november 2011 Bomullssokker innerst er vel aldri en gode ide? Jo, utenfor høstsesongen passer bomullsokker og ullsokker utmerket til mitt barn. Hun er verken kald eller klam. Barn som er skrudd sammen annerledes enn mitt vil kanskje alltid måtte bruke ull innerst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #8 Del Skrevet 17. november 2011 Dropp bomull helt. Ull regulerer varmen, så med ull innerst på kroppen også på føttene, så er du sikker. Bruk halvtykke sokker, så er du på den sikre siden. Hilsen mormor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beuwi Skrevet 17. november 2011 #9 Del Skrevet 17. november 2011 Vi bruker tynn ullsokk innerst, og en litt tykkere ullsokk over den når han er ute. Kjøpte Halvtykk ullsokk fra Pierre Robert. De funker fint nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 17. november 2011 #10 Del Skrevet 17. november 2011 Hos oss er de tynneste ullsokkene "høstsokker". Når det begynner å bli litt mer vinter, bytter vi dem ut med litt tykkere ullsokker. Og når vinteren kommer ordentlig kan det skje at vi tar hjemmestrikkede ullsokker utenpå. Men ikke noen sokker under sokkene, med mindre ungene skal ut i uforede sko når kulda har begynt å komme. Da blir det ekstra paret sokker istedenfor for i skoene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 17. november 2011 #11 Del Skrevet 17. november 2011 Har man skikkelige forete sko holder det med ett sokkepar. Flere sokkepar gir ikke økt varme, men kan heller virke motsatt fordi det blir trangt. Er vel bare til å kjenne på foten til barnet når det kommer inn etter å ha vært ute om sokken er tykk nok. Bomullsokker bruker man bare om sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Greengrass Skrevet 17. november 2011 #12 Del Skrevet 17. november 2011 Du kan nok fint gå over til den litt tykkere type ullsokk ja, trenger ikke den tynne under. Så kan du sjekke etter en tur ute om barnet er kald på føttene. Jeg derimot har tatt i bruk mine tykke hjemmestrikka allerede, dvs bruker dem inne! Jepp, ganske så gulvkaldt hus jeg bor i.. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ini Skrevet 17. november 2011 #13 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg har ikke barn selv, så akkurat hva man bør og ikke bør kle på barna vil jeg ikke uttale meg om. Men husk at barna taper mer varme enn voksne, fordi de har har veldig stor "overflate" i forhold til "volum" kontra hva en voksen har. Til gjengjeld har de noe som kalles for brunt fettvev, som er et eget fettvev som vi bare finner hos barn, som skaper varme, og ikke bare har en isolerende effekt (som gult fettvev har). Uansett, det er ikke farlig å prøve seg litt frem. Jeg vil tro at som foreldre er man de beste til å avgjøre hvor mye klær barn bør ha på seg til enhver tid, da de kjenner barnet. Et barn med høy aktivitet trenger mindre klær enn et barn med lav aktivitet, og et barn med en lite isolert kropp trenger mer klær enn en som er mer isolert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 17. november 2011 #14 Del Skrevet 17. november 2011 Bomullssokker innerst er vel aldri en gode ide? Jo, når barnet har atopisk eksem og ikke tåler ull mot huden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 17. november 2011 #15 Del Skrevet 17. november 2011 Jo, når barnet har atopisk eksem og ikke tåler ull mot huden. Har du prøvd alpakka eller safa sin ull/silke blanding? Veldig skånsomt mot huden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 17. november 2011 #16 Del Skrevet 17. november 2011 Har du prøvd alpakka eller safa sin ull/silke blanding? Veldig skånsomt mot huden! Har prøvd det meste, ja. Heldigvis har vi aldri hatt problemer med klamme føtter uansett om hun bruker bomull innerst, så da holder vi oss til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 17. november 2011 #17 Del Skrevet 17. november 2011 Har prøvd det meste, ja. Heldigvis har vi aldri hatt problemer med klamme føtter uansett om hun bruker bomull innerst, så da holder vi oss til det. Tror du kan få Devold active ullsokker som er til barn med eksem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 17. november 2011 #18 Del Skrevet 17. november 2011 Mine erfaringer etter mange år i barnehage i surt vestlandsvær er at ull innerst gir varme føttter, bomull innerst gir kalde føtter! Og så syns jeg Ulvang sine sokker er for stramme i leggen, akkurat som om de tar litt av blodsirkulasjonen. Janus sine sokker er dem jeg syns har virket som de beste for de er passe tykke men strammer ikke. Putt også en ekstra ullsåle nedi skoen om der er rom til det På meg selv bruker jeg de tynneste ulvangsokkene i str 43-45. Da er de ikke stramme i leggen Og så har jeg halvtykke lamote sokker (Veldig likt trysilsokken) når det er litt kaldere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 17. november 2011 #19 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg bruker Ulvang Spesial ullsokker, de er i halvfrottè og mer en varme nok i Cherrox/ vintersko. De er ikke stramme i leggen i de små størrelsene, hvertfal, de har de en myk vrangbord som passer mine barn veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #20 Del Skrevet 17. november 2011 Vi bruker tynne bomullssokker innerst med tykkere ullsokker utenpå hvis det er uforete støvler. Ullsokker innerst kun når det er veldig kaldt. Fungerer veldig bra her i hvert fall, ikke klamme eller kalde føtter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå