Gjest lil Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Er det noen her som har en kjæreste som er fra et land utenfor EU? Bor dere i Norge eller i hans/hennes hjemland, evt et 3. land? Hvis ja, hvordan ordnet dere med visum, jobb, etc? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har et avstandsforhold med en herlig fyr fra et annet land utenfor Europa. Vi møtes hver 3-4. mnd, men jeg begynner å merke at denne avstanden tærer på forholdet og motivasjonen til å fortsette. Hhar ikke fortalt ham enda at jeg begynner å bli lei av avstanden(ikke lei av ham altså). Hver flytur koster endel tusenlapper, og våre sparepenger går til å besøke hverandre. Jeg er fortsatt ikke flyttbar fordi jeg må avslutte studiene neste semester, men jeg er usikker på om jeg vil flytte fordi jeg går på et profesjonstudium som sikrer meg en jobb i Norge. Han er villig til å flytte hit, men det virker veldig vanskelig å få oppholdstillatelse og student/arbeidsvisum. Noen som har noen råd?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Råd avhenger jo sterkt av hvilket land han er fra. Det er så ulikt med de ulike landenes regler. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Men kjenner mange som er sammen/gift med utenlandske menn, som enten bor her med han, eller bor i hans hjemland.
Gjest lil Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 Ja, det er sant. Han er fra et latinamerikansk land. Han får automatisk 3 mnd turistvisum i Norge (uten å måtte søke om det).
Gjest lil Skrevet 16. november 2011 #5 Skrevet 16. november 2011 Men kjenner mange som er sammen/gift med utenlandske menn, som enten bor her med han, eller bor i hans hjemland. Hvor er mennene fra? De som bor i Norge, har de giftet seg? Og hva slags jobb har de?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Hvor er mennene fra? De som bor i Norge, har de giftet seg? Og hva slags jobb har de? De er fra ulike land, men for å komme hit, måtte de gifte seg. Dette er menn uten særlig utdanning, og de fleste jobber innen service, restaurant osv.
My_Lady Skrevet 16. november 2011 #7 Skrevet 16. november 2011 Mannen min er amerikansk, vi giftet oss nylig, og skal søke om familieinnvandring for og få bo i norge til neste år. Har prøvd og søke om arbeidstillatelse før, men fikk avslag siden han ikke har utdannelse. For oss var eneste muligheten og gifte oss. Anbefaler deg og lese alt du kommer over på udi sine sider og sende mail til dem om det er noe du lurer på.
Gjest lil Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 De er fra ulike land, men for å komme hit, måtte de gifte seg. Dette er menn uten særlig utdanning, og de fleste jobber innen service, restaurant osv. Ja, det letteste hadde vært om vi gifter oss. Men det hjelper lite når jeg fortsatt er student, og ikke har årslønn på X00 000 kr. dermed kan han ikke komme hit før på slutten av neste år hvis vi skulle bestemme oss for å gifte oss. Blir gal av denne avstanden!! Skulle ønske at det kunne skje en radikal endring NÅ.
My_Lady Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 Utgangspunktet er at det er et krav om tidligere inntekt for alle. Men du kan få unntak fra kravet til tidligere inntekt hvis du kan legge ved dokumentasjon som viser at årsaken til at du ikke har hatt en registrert inntekt tilsvarende lønnstrinn 8 i siste ligningsoppgjør dekkes av et av de følgende punktene: Du er over 23 år, og har hatt et likningsregistrert nettoformue på minst 1 million kroner de siste to ligningsoppgjør. Du mottar varig alderspensjon eller uførepensjon, som til sammen er større enn eller lik minstepensjonen i den aktuelle perioden. Du har gjennomført militær verneplikt eller siviltjeneste. Du har oppholdstillatelse fordi du er faglært eller spesialist, eller har oppholdstillatelse som ikke gir grunnlag for permanent oppholdstillatelse (bosettingstillatelse), men som likevel gir grunnlag for familieinnvandring (for eksempel studietillatelse eller tillatelse som forsker med egne midler). Du har studert. Du må være norsk borger, nordisk borger eller utlending med permanent oppholdstillatelse som har tatt høyere utdanning (høyskole eller universitet) i Norge eller utlandet, og som har tjent opp minst 60 studiepoeng eller tilsvarende, eller har tatt fagskoleutdanning i Norge tilsvarende ett års normert studietid som erstatning for lønnet arbeid. Hvis du har avsluttet studiene dine på våren, må du legge ved dokumentasjon på at du har tatt 60 studiepoeng sammenhengende det siste studieåret. Hvis du ikke har hatt normal studieprogresjon på grunn av sykdom må du fremlegge dokumentasjon på dette. I slike tilfeller må vi vurdere hver enkelt sak helt konkret http://www.udi.no/Sentrale-tema/Familieinnvandring/Krav-til-personen-som-bor-i-Norge-referansepersonen/Krav-til-forsorgelse-og-bolig/ 1
eva-80 Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 om han får bli i norge, må du kunne vise frem at inntekta di er høyerer enn (om jeg husker riktig) 260000 kr i året, slik at du kan forsørge han.. også må du passe på at du har jobb og fast inntekt før han evt kommer hit. ellers er jeg litt usikker på alle reglene , men udi sin nettside er proppe full av info
Gjest Regza Skrevet 16. november 2011 #11 Skrevet 16. november 2011 Man må vel ha minimums lønning lik lønnstrinn 7 i det statlige....270 000 ellerno? Dette må man ha fast i ett år og ha det garantert for året etter man blir gift også.. My_lady vet vel best nøyaktig hva reglene er siden hun har gått gjennom det. Selv driver jeg å skal flytte til usa, skal også gifte oss, men jeg skal flytte dit istedet for han hit. Noe radikal endring nuh med engang får du nok ikke uansett hva du gjør. Han kan kanskje søke på sesongarbeid, men det er jo bare midlertidig det også. Har han ikke noe spesiell utdannelse fra før, så får han neppe arbeidsvisum, det skal en del til. Så tror du må belage deg på å gjøre ferdig studiene, jobbe fullt ett år, før du gifter deg og søker familiegjenforening.
Gjest lil Skrevet 16. november 2011 #12 Skrevet 16. november 2011 Mannen min er amerikansk, vi giftet oss nylig, og skal søke om familieinnvandring for og få bo i norge til neste år. Har prøvd og søke om arbeidstillatelse før, men fikk avslag siden han ikke har utdannelse. For oss var eneste muligheten og gifte oss. Anbefaler deg og lese alt du kommer over på udi sine sider og sende mail til dem om det er noe du lurer på. Hadde det hjulpet om mannen din hadde hatt utdannelse, selvom han ikke kan norsk? Har lest det meste jeg har kommet over. Slik vi ser det er de beste alternativene 1. engelskspråklig masterstudium, MEN for å få opptak må han vise at han har 90.000 kr på kontoen (noe han ikke har). 2. At vi gifter oss, men da må jeg ha en årsinntekt. Er det virkelig ikke noe annet vi kan gjøre?
My_Lady Skrevet 16. november 2011 #13 Skrevet 16. november 2011 Han hadde et jobbtilbud fra min far og politiet/udi ( husker ikke hvem som sa det) sa at han hadde fått arbeidstilatelse om han hadde søkt fra usa. noe jeg IKKE tror på, så vi prøvde aldri og søke derfra. Viss du leser på UDI sine sider står det ganske klart at man må ha relevant utdannelse innen den jobben man har tilbud om. At han ikke kan norsk er ikke noe problem i forhold til å få arbeidstillatelse, men du må ha et jobbtilbud, og det er naturligvis vanskligere å få det når man ikke snakker norsk. Vet hvor fælt der og vente. Vi bestemte oss for og gifte oss i begynnelsen av 2011, men må vente til neste år med og søke siden jeg ikke hadde nok inntekt i 2010. Utrolig irriterende, må kanskje vente helt til juli 2012. Men det er verdt det
Gjest lil Skrevet 16. november 2011 #14 Skrevet 16. november 2011 Du har studert. Du må være norsk borger, nordisk borger eller utlending med permanent oppholdstillatelse som har tatt høyere utdanning (høyskole eller universitet) i Norge eller utlandet, og som har tjent opp minst 60 studiepoeng eller tilsvarende, eller har tatt fagskoleutdanning i Norge tilsvarende ett års normert studietid som erstatning for lønnet arbeid. Hvis du har avsluttet studiene dine på våren, må du legge ved dokumentasjon på at du har tatt 60 studiepoeng sammenhengende det siste studieåret. Hvis du ikke har hatt normal studieprogresjon på grunn av sykdom må du fremlegge dokumentasjon på dette. I slike tilfeller må vi vurdere hver enkelt sak helt konkret http://www.udi.no/Sentrale-tema/Familieinnvandring/Krav-til-personen-som-bor-i-Norge-referansepersonen/Krav-til-forsorgelse-og-bolig/ Kanskje dette kan være grunnlag nok? Har ikke hatt fast jobb pga lange studier. Skal skrive til udi. Takk for info!
Gjest lil Skrevet 16. november 2011 #15 Skrevet 16. november 2011 Man må vel ha minimums lønning lik lønnstrinn 7 i det statlige....270 000 ellerno? Dette må man ha fast i ett år og ha det garantert for året etter man blir gift også.. My_lady vet vel best nøyaktig hva reglene er siden hun har gått gjennom det. Selv driver jeg å skal flytte til usa, skal også gifte oss, men jeg skal flytte dit istedet for han hit. Noe radikal endring nuh med engang får du nok ikke uansett hva du gjør. Han kan kanskje søke på sesongarbeid, men det er jo bare midlertidig det også. Har han ikke noe spesiell utdannelse fra før, så får han neppe arbeidsvisum, det skal en del til. Så tror du må belage deg på å gjøre ferdig studiene, jobbe fullt ett år, før du gifter deg og søker familiegjenforening. Blir det lett for deg å få jobb i USA? I det siste har jeg begynt å se for meg at jeg må flytte til hjemlandet hans, noe som språklig sett hadde gått greit fordi jeg snakker morsmålet hans. Men arbeidsutsiktene er elendige for min del iallefall, og da føler jeg at jeg bare kan kaste vekk utdannelsen min ut av vinduet. Og det at jeg må ha fast inntekt i ett år, ja da kan han ikke flytte hit før september 2013 iallefall. Dritt!!
Gjest lil Skrevet 16. november 2011 #16 Skrevet 16. november 2011 Vet hvor fælt der og vente. Vi bestemte oss for og gifte oss i begynnelsen av 2011, men må vente til neste år med og søke siden jeg ikke hadde nok inntekt i 2010. Utrolig irriterende, må kanskje vente helt til juli 2012. Men det er verdt det Tiden går fort fram til juli 2012 skal du se arggg, skulle ønske jeg visste når dette avstandstullet skal ta slutt. Dette er så utrolig frustrerende, og frustrasjonen min begynner å gjenspeile skypesamtalene våre. Er ufrivillig irritabel og kald for tiden Heldigvis kommer han hit om 3 uker, og skal være her i 1 mnd
Gjest Regza Skrevet 16. november 2011 #17 Skrevet 16. november 2011 Blir det lett for deg å få jobb i USA? I det siste har jeg begynt å se for meg at jeg må flytte til hjemlandet hans, noe som språklig sett hadde gått greit fordi jeg snakker morsmålet hans. Men arbeidsutsiktene er elendige for min del iallefall, og da føler jeg at jeg bare kan kaste vekk utdannelsen min ut av vinduet. Og det at jeg må ha fast inntekt i ett år, ja da kan han ikke flytte hit før september 2013 iallefall. Dritt!! Hakke peiling om det blir lett å få jobb, har ikke noe spesiell utdannelse heller. Så blir å ta det jeg enn skulle få, om det er mcdonalds eller vaskejobb =p Om det ikke funker å bo der, så får jeg heller dra tilbake til norge og prøve å få han hit. Men akkurat nå har vi ikke tålmodighet til det, så er raskere for meg å flytte dit.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #18 Skrevet 17. november 2011 Tenker dere på at hvis dere får barn, og forholdet tar slutt, da vil barna risikere å ha foreldre på hver sin kant? Mener ikke å være negativ, lykke til!
Gjest Regza Skrevet 17. november 2011 #19 Skrevet 17. november 2011 Nei, tenker ikke på det, hverken han eller jeg ønsker barn. =)
My_Lady Skrevet 17. november 2011 #20 Skrevet 17. november 2011 (endret) Min mann kommer nok ikke til å flytte tilbake til usa om det blir slutt, spesielt viss vi har barn. Endret 17. november 2011 av My_Lady
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå