Gjest Anne-Anna Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Slik avslører du barn som mobber Fra artikkelen: - Foreldre er ofte de siste som får vite at barnet mobber andre. Det betyr ikke at det ikke finnes tegn vi bør være oppmerksomme på. - Hvis barnet er veldig utvelgende og ekskluderende i valg av hvem det vil være sammen med, er det vår plikt som foreldre å finne ut hva som ligger bak. Barn har gjerne gode forklaringer på hvorfor de velger vekk noen - forklaringer vi foreldre ofte kjøper. Men det kan bety at barnet ditt har en sterk posisjon i klassen og er med på å bestemme hvem som får være med og hvem som blir holdt utenfor. /Snip/ Iblant kan det vikre som om enkelte foreldre gir litt faen i om barnet mobber - at det nærmest er en hedersbetegnelse fordi barnet da ofte har en sterk posisjon i klassen. Så lenge barnet ikke selv blir mobbet tilbake er alt gulle godt? Et annet poeng er hvordan vi selv som voksne snakker sammen, og omtaler andre. Er det rart barn mobber når vi selv baktaler naboer/lærere/kjendiser over middagsbordet? Anne-Anna
Gjest Gjest 25 Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Jeg tror også at mange foreldre ikke klarer å innse at ens eget barn mobber. Jeg har et slikt tilfelle i min famile hvor foreldrene enten overser det eller avfeier det som vanlig oppførsel hos barn..
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Jeg skjønner at det er vanskelig å skille mellom normal adferd og mobbeadferd for foreldrene. Man kan jo ikke reise bust straks barnet snakker i negative vendinger om andre barn heller. Barn skal jo få lov til å uttrykke følelser og meninger de også. Så det blir en krevende balansegang å finne ut hva som er akseptabelt og ikke. Ytterpunktene er jo enkle, men jeg vil tro det i store trekk er gråsoner der det er vanskelig å avgjøre hva som er hva.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå