Gå til innhold

Hva er num lock?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hva har det å si om den er av eller på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den aktiverer andre taster på tastaturet, feks tall der det er bokstaver. Num lock er gjerne skrevet i en farge og de knappene den påvirker har små tall/tegn/boksaver i samme farge.

Skrevet

Er num lock på, kan du bruke nummertastaturet til høyre. Er num lock av, er det de andre symbolene på nummertastaturet som gjelder (8=pil opp, 2=pil ned osv). Nummerrekken over bokstavtastaturet kan brukes uansett om num lock er på eller av.

Skrevet

Oki takk :) Så egentlig er den litt pointless?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er iallefall veldig irriterende når den er av, og jeg prøver å skrive masse tall, også står det ingenting på skjermen :fnise:

Skrevet

Er num lock på, kan du bruke nummertastaturet til høyre. Er num lock av, er det de andre symbolene på nummertastaturet som gjelder (8=pil opp, 2=pil ned osv). Nummerrekken over bokstavtastaturet kan brukes uansett om num lock er på eller av.

Kommer litt an på. Er tastaturet lite, slik som på mange bærbare, finner man nummertastaturet fordelt utover på de vanlige tastene. Ofte vet man ikke engang at man har nummertastatur der, før setningene begynner å se s352 4t!

Skrevet

Kommer litt an på. Er tastaturet lite, slik som på mange bærbare, finner man nummertastaturet fordelt utover på de vanlige tastene. Ofte vet man ikke engang at man har nummertastatur der, før setningene begynner å se s352 4t!

:fnise: Ser kjent ut...

Litt off topic, men dog - eksternt nummertastatur anbefales varmt dersom man har bare laptop og bruker den til en del tallskriving (f.eks. i regneark).

Skrevet

:fnise: Ser kjent ut...

Litt off topic, men dog - eksternt nummertastatur anbefales varmt dersom man har bare laptop og bruker den til en del tallskriving (f.eks. i regneark).

Vet ikke hvordan det er med numerisk eksternt tastatur, men med vanlig eksternt tastatur på min, så må numlocken av, om jeg skal skrive bokstaver på laptoptastaturet. Er numlocken på på det eksterne tastaturet, så er numlocken også på på det interne, og derfor rare b62staver. Husker jeg å holde fingra vekk fra laptoptastaturet går det selvsagt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...