Gå til innhold

Kan jeg bruke "evnen" min til noe?

Anbefalte innlegg

Folk generelt... Hvis noen hadde gjort noe sånt, så hadde han/hun fått veldig mye pes fra omverden.

Vær stolt av det du har fått til Yme!

Omverdenen er i stor grad mye mere åpen for dette en for eks for ti år tilbake. Nå er det feks lokale foreninger som arrangerer møter der en kan utveksle erfaringer, prøve ut evner og diskutere hvordan andre opplever det å feks gi healing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jævlig god ide du! Rart ikke alle narkomane blir tvangsbehandlet i Norge, da hadde vi jo vært kvitt problemet!!! De narkomane trenger nok først og fremst at vi alle prater med dem og ønsker de noe godt.

Jeg kjenner personen jeg gjorde det på godt, og jeg pleier å ikke gjøre dette når han/hun har abstinenser, fordi det blir en motivasjonsfaktor for rusen... "jeg trenger jo ikke å bli dårlig, så da er det ingen grunn til å ikke gjøre det, egentlig".

Noen folk kan gi healende energi via hendene sine til folk og noen også via tankene/fjernhealing. Man kan også heale seg selv.

Hvorfor det er sånn vet jeg ikke.

Fjernhealing tror jeg ikke det er noe vits å nevne her en gang... Jeg prøvde å gi noen eksempler på det, men det var visst så teit at de bare overså det, og plukke ut et par ting i det jeg skreiv, som de følte de hadde greie forklaringer på... Ingen har fortalt meg hvorfor "min" placeboeffekt er så unik at den fungerer godt over 90% av gangene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær stolt av det du har fått til Yme!

Omverdenen er i stor grad mye mere åpen for dette en for eks for ti år tilbake. Nå er det feks lokale foreninger som arrangerer møter der en kan utveksle erfaringer, prøve ut evner og diskutere hvordan andre opplever det å feks gi healing.

Jeg syns det er morsomt å oppleve disse tingene, men jeg har ikke veldig mye interesse av sånt, så det spiller forsåvidt ikke noen rolle for meg om folk godtar det eller ikke.

Det er jo greit at folk er åpene for ting de ikke forstår, men jeg merker ikke så mye til det, sånn bortsett fra at jeg kanskje kan nevne det for folk, uten at de føler behov for å fortelle meg at jeg juger for andre og/eller megselv :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk generelt... Hvis noen hadde gjort noe sånt, så hadde han/hun fått veldig mye pes fra omverden.

Hvis du mener at du kan befri narkomane fra abstinenser synes jeg du skal sette igang med det uansett hvor mye pes du får. Kanskje du til og med får en million fra Randi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner personen jeg gjorde det på godt, og jeg pleier å ikke gjøre dette når han/hun har abstinenser, fordi det blir en motivasjonsfaktor for rusen... "jeg trenger jo ikke å bli dårlig, så da er det ingen grunn til å ikke gjøre det, egentlig".

Fjernhealing tror jeg ikke det er noe vits å nevne her en gang... Jeg prøvde å gi noen eksempler på det, men det var visst så teit at de bare overså det, og plukke ut et par ting i det jeg skreiv, som de følte de hadde greie forklaringer på... Ingen har fortalt meg hvorfor "min" placeboeffekt er så unik at den fungerer godt over 90% av gangene da.

Nettopp fordi dette er "feil sted å nevne fjernhealing på så synes jeg det er gøy å nevne det, håper ingen av skeptikerne blir så hissige at de får hjerteinfarkt :)

Føler du for å få noen svar og dele erfaringer anbefaler jeg http://www.magicgate.no/index.php?option=com_fireboard&Itemid=2

Der er det et litt mer åpent klima enn har inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at du kan befri narkomane fra abstinenser synes jeg du skal sette igang med det uansett hvor mye pes du får. Kanskje du til og med får en million fra Randi.

Befri de narkomane? De vil jo ikke slutte å være narkomane bare fordi de slipper en og annen abstinens... Abstinenser i seg selv kan jo være en av mange motiverende faktor for å slutte med heroin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp fordi dette er "feil sted å nevne fjernhealing på så synes jeg det er gøy å nevne det, håper ingen av skeptikerne blir så hissige at de får hjerteinfarkt :)

Føler du for å få noen svar og dele erfaringer anbefaler jeg http://www.magicgate.no/index.php?option=com_fireboard&Itemid=2

Der er det et litt mer åpent klima enn har inne!

Sant! :fnise:

Jeg er litt skeptisk til sånne plasser hvor man møter massevis av "alternative" mennesker... Man blir jo farga av synspunktene rundt seg, og de greiene her er rare nok som de er, så jeg veit ikke helt om jeg "tør" å snakke for mye med folk som er skikkelig overbeviste om disse tingene, for det kan jo eventuelt gjøre meg helt blind etter hvert. Jeg syns det er veldig viktig å være skeptisk til ting, og det kan bli vanskelig når man er i en gjeng hvor alle har samme synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant! :fnise:

Jeg er litt skeptisk til sånne plasser hvor man møter massevis av "alternative" mennesker... Man blir jo farga av synspunktene rundt seg, og de greiene her er rare nok som de er, så jeg veit ikke helt om jeg "tør" å snakke for mye med folk som er skikkelig overbeviste om disse tingene, for det kan jo eventuelt gjøre meg helt blind etter hvert. Jeg syns det er veldig viktig å være skeptisk til ting, og det kan bli vanskelig når man er i en gjeng hvor alle har samme synspunkt.

Du må gjøre som du føler for. For meg er det en lettelse å skrive med andre som opplever de samme tingene som meg. Sunn skepsis skal en ha, det er viktig!!

Så lenge du ikke føler noe ubehag rundt dette med at du gir healing så er jo ting helt greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjøre som du føler for. For meg er det en lettelse å skrive med andre som opplever de samme tingene som meg. Sunn skepsis skal en ha, det er viktig!!

Så lenge du ikke føler noe ubehag rundt dette med at du gir healing så er jo ting helt greit:)

Healingen i segselv er en ganske jævli opplevelse, med angst, slapphet, og puls som kan gå helt opp i 120 (dette har blitt målt både og kontrollert da jeg var innlagt på sykehus, og i andre situasjoner), men hva folk rundt mener, spiller ikke så mye rolle... Jeg gidder selvfølgelig ikke sette meg i situasjoner hvor jeg føler at folk blir fæle (noen mennesker syns det er helt greit å oppføre seg jævli bare fordi de mener at du tror feil), men sånn stort sett spiller det ingen rolle for meg om folk er negative til dette eller ikke.

Det er jo selvfølgelig hyggelig å få litt støtte fra tid til annen da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det aldri noen gang er funnet bevis på at noen er synske, klarsynte eller noe i den duren, er sannsynligheten for at det stemmer veldig stor. Ingen har bestått testene som benyttes for å teste synske, ikke Lisa Williams eller noen av hennes like.

Hvorfor ikke la seg teste hvis man er overbevist om at man har overnaturlige evner?

Har du link til testen av Lisa Williams? Jeg prøvde å søke, men finner ikke noe. Visste ikke at hun hadde stilt opp til testing engang jeg.

Kjempeenig! Jeg syns det er så dumt med alternative som påstår at de som er skeptiske ikke er "åpne" osv.

Det er ikke bare de "åpne" som opplever ting de ikke finner noen logisk på. Det kan skje hvem som helst. Jeg har en superskeptisk, ateistisk far som har vært nødt til å revurdere sitt ståsted etter et par opplevelser i et gammelt hus. Jada, han vet alt om treverk som utvider seg osv i varme og trekker seg sammen om kvelden. Han er en superrasjonell, superskeptiker av natur.

Ellers finner jeg det forunderlig at folk anser folk som er åpne for at det finnes fenomener vi ikke har noen forklaring på per i dag som naive, syke og/eller mindre intelligente. Det er et veldig snevert ståsted. Og det er ikke å være skeptisk. Det er å fornekte. Major difference. Det blir på en måte dogmatisk, uten den religiøse bunnlinjen.

Synes du? Jeg synes han er et offer for manglende mulighet til rasjonell tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befri de narkomane? De vil jo ikke slutte å være narkomane bare fordi de slipper en og annen abstinens... Abstinenser i seg selv kan jo være en av mange motiverende faktor for å slutte med heroin.

befri dem fra abstinenser, ja. jeg synes du skal ta deg en tur dit de henger og hjelpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

James Randi er kanskje en av de mest åpensinnede personene i verden, for eksempel. Han er 100% åpen for å se bevis for hva som helst. Men ingen har klart å bevise "overnaturlige evner".

Dette må være dagens kommentar :ler:

Du har kanskje lest Flim Flam, boken hans? Du bør også lese Flim Flam Flummery av Michael Prescott.

A sceptical look at James Randi

Det er en ganske kort og grei artikkel, skrevet av en tidligere blodfan av James Randi og denne boken - helt til han selv ble litt eldre og bestemte seg for å gå boken og Randis metoder litt etter i sømmene istedet for å bare sluke ordene hans rått. Denne artikkelen ble resultatet og er høyst interessant lesing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan veldig fint være placeboeffekt, da det verken er nødvendig at personen tror på behandlingen, placebo eller vet den blir behandlet for at placebo skal være tilstede. Det har med klassisk betinging å gjøre.

Jeg lurer på hvordan Placeboeffekten slår inn hos en person som ikke vet at h*n får behandling fordi behandleren har fått en sms fra en pårørende og ikke selv befinner seg på samme sted, UTEN at pasienten vet at sms er sendt? Jeg har gjort dette et par ganger da min datter har hatt voldsomme menssmerter. Behandleren bodde en halvtimes gange unna og datteren min ante ikke at jeg hadde kontaktet ham. Det har skjedd flere ganger og det funker hver gang. Placebo?

Jeg ser forresten at noen her i tråden, kanskje det var deg, mente at placebo også virker dersom pasienten vet at det er placebo han eller hun får.

Jeg leste om en slik test for ikke så lenge siden, hvor testgruppen fikk beskjed om at det var placebo de fikk, men samtidig fikk de beskjed om at pillene hadde vist seg å ha god effekt i mange av tilfellene. Finnes det andre tester på dette, hvor de har kommet til samme resultat uten at testpersonene fikk beskjed om at placebostoffet tidligere hadde vist god virkning? Hvor de kun forventet null fordi de visste det var placebo? I såfall vil jeg gjerne ha link til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men kjære deg! Det står jo gjentatte ganger - svart på hvitt i alle linkene jeg ga deg, i tillegg til at jeg selv har skrevet det til deg opptil fler ganger.

Hvis du ikke klarer å sette to og to sammen fordi klassisk betinging er et fremmedord for deg så får du jo søke det opp eller spørre! Og ikke bare forsette å påstå i det uendelige at det ikke står at placebo kan foregå ubevisst, når selve definisjonen på klassisk betinging omtrent er ubevisst.

Definisjon:

When neutral stimulus is presented along with the unconditional stimulus, it would become a conditional stimulus (CS).

The unconditioned stimulus is one that unconditionally, naturally, and automatically triggers a response. The unconditioned response is the unlearned response that occurs naturally in response to the unconditioned stimulus.

Eksempel: når du som 12 år gammel jente ligger å vrir deg i menssmerter, og moren din stryker deg på magen til det går over, og denne samme opplevelsen blir trigget når man i voksen alder blir tatt på av "healer-Yme"

Eller når man som liten har vært hos legen med sår hals, eller sårt hva som helst som legen undersøker, hvorpå man senere blir frisk. Da har disse hendelsene dannet en forbindelse, en forbindelse som senere blir trigget når "Healer-Yme" skal frem å ta på den såre halsen.

Man trenger ikke å vite at den som gjør dette er noen healer. Man trenger ikke å vite at dette er noen behandling. Man trenger ikke tro på healing, og mest av alt trenger man ikke være klar over dette selv. Og det er dette som er beskrevet i alle linkene jeg ga deg.

Placebo

Placeboeffekten oppstår som følge av at individet mottar informasjon om at aktivt legemiddel er administrert. Ei rekke studie har vist at slik informasjon fører til reduksjon i symptom hos pasientar og i friske forsøkspersonar. Informasjon om administrasjon av legemiddel kan overførast gjennom verbal informasjon om legemiddelet, og via direkte erfaring eller klassisk betinging. Dette betyr at placebo effekten kan forklarast enten som eit resultat av forventing indusert av informasjon om legemiddelet, eller som ein betinga respons. Disse to teoriane har vore mykje diskutert. Blant dei tema som må avklarast i ein slik diskusjon er: ei nærmare analyse av klassisk betinging, dvs. kva prosessar som denne prosedyren genererer. I tillegg: finnes det eksempel på placebo effekter som ikkje kan forklarast gjennom bevisste prosessar?

Denne betingede responsen omhandler det som nevnes tidligere, at for eksempel ei jente som har opplevd lindring av menssmerter ved morens berøring kan oppleve lindring av en healers berøring senere i livet - men det sier da vitterlig ingen ting om hvordan en person med f.eks, smerter kan bli kvitt smertene ved "healing" når hun selv ikke aner at det sitter en healer et annet sted i verden og fjernhealer henne. Hvor ligger den klassiske betingelsen i det? Mulig jeg er stokk dum men da får du forklare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne betingede responsen omhandler det som nevnes tidligere, at for eksempel ei jente som har opplevd lindring av menssmerter ved morens berøring kan oppleve lindring av en healers berøring senere i livet - men det sier da vitterlig ingen ting om hvordan en person med f.eks, smerter kan bli kvitt smertene ved "healing" når hun selv ikke aner at det sitter en healer et annet sted i verden og fjernhealer henne.

Om så er tilfelle er jeg enig, men vi har ikke noe annet enn Ymes påstander om at noe sånt har skjedd å gå etter. Så vidt jeg har fått med meg har han ikke beskrevet hva som får ham til å tro at det har skjedd heller. Det ble riktig nok plutselig veldig mange innlegg her, så jeg kan ha gått glipp av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne betingede responsen omhandler det som nevnes tidligere, at for eksempel ei jente som har opplevd lindring av menssmerter ved morens berøring kan oppleve lindring av en healers berøring senere i livet - men det sier da vitterlig ingen ting om hvordan en person med f.eks, smerter kan bli kvitt smertene ved "healing" når hun selv ikke aner at det sitter en healer et annet sted i verden og fjernhealer henne. Hvor ligger den klassiske betingelsen i det? Mulig jeg er stokk dum men da får du forklare det :)

Når har det skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Jeg ser at det står det der, men det står ikke at personen ikke er klar over at det skjer noe... Se på eksempelet jeg ga deg. Placeboeffekten ER avhengig av at personen veit at det skjer noe.

Er ikke folk klar over at dere har nærkontakt da? Det må de jo være, hvis ikke blir det jo litt vanskelig å reagere på hvor unaturlig varme hendene du har..

"Som jeg beskrev i eksempelet mitt, så er det ikke sånn at jeg kan føle meg bedre grunnet placeboeffekt, når jeg feks sitter hjemme og er lykkelig uviten om at en eller annen person på andre siden av verden, later som at han healer eller behandler meg på en eller annen måte."

Du har rett. Det kan man ikke. Men om du har en forskningsartikkel som sier det motsatte må du gjerne komme med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har det skjedd?

Som jeg skrev i et annet innlegg i denne tråden (du behøver ikke lete langt bakover da det er første gang jeg er her inne nå i ettermiddag), så har jeg selv når min datter har hatt kraftige menssmerter sendt yme en sms og bedt ham prøve å heale henne, UTEN at jeg har sagt fra til henne at jeg har gjort det - nettopp fordi jeg selv vil se om det funker utenom placeboeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke folk klar over at dere har nærkontakt da? Det må de jo være, hvis ikke blir det jo litt vanskelig å reagere på hvor unaturlig varme hendene du har..

I dette tilfellet er det snakk om fjern-healing. Jeg veit at det høres helt idiotisk ut, men det fungerer uavhengig av hvor man er i forhold til den som skal heales... Healeren kan sitte i Amerika og "pasienten" kan være i Sveits.

Du har rett. Det kan man ikke. Men om du har en forskningsartikkel som sier det motsatte må du gjerne komme med den.

Som sagt så er dette bare mine opplevelser og forklaringer på hva som gjør at jeg tror healing fungerer, så jeg har absolutt ingen kilder å vise til.

Poenget mitt er ikke å overbevise noen om at dette er riktig. Jeg skrev et innlegg som forklarte hvorfor jeg tenker det jeg tenker om dette, og videre har jeg bare svart på innlegg som har vært rettet til meg.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...