Gå til innhold

Noen PCOS'ere som har vært lenge i gamet her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt PCOS i ca 10 år nå, har hatt sykluser fra 14 dager til 6 mnd. En sjelden gang innimellom så har den vært stabil i noen mnd også er det tilbake igjen.

Jeg fikk barn med hjelp av IVF for noen år siden.

Det er nå 6 mnd siden jeg hadde siste menstruasjon og jeg venter. Problemet denne gangen er at jeg har "menssmerter" hver eneste dag, alt fra milde til sterke og alt fra noen minutter til nesten hele dagen. Jeg holder på å bli gal!

Jeg har vært hos gynekolog, han kunne ikke se noe galt. Normal str på livmor og eggstokker, litt småcyster på den ene eggstokken bare. Ikke var livmorhalsen min tett og ikke kunna han se endometriose.

Jeg skal bli sendt på MR for å se om det finnes noe livmorslimhinnevev i buken. Er det det så har jeg to valg, sette meg i en kunstig overgangsalder eller fjerne livmorslimhinnen og da er mulighetene for flere barn borte.

Gynekologen ønsket ikke å sette med på hormoner for å få i gang menstruasjonen siden det kunne gi bivirkninger som øket testosteronet, og da er det jo samme runden igjen.

P-piller var vi så vist innom, men han synes egentlig ikke jeg skulle bruker det heller.

Noen som har vært borti lignende? Jeg holder virkelig på å bli gal av å ha menssmerter hver eneste dag, det har holdt på i 4 mnd nå.

Bruker dere andre PCOS'ere prevensjon eller hormoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har PCOS, og (når jeg ikke er gravid) går jeg på både p-piller for å få opp østrogenet, og Metformin for å stabilisere blodsukkeret. Mange leger mener PCOS gjør at kroppen går inn i et forstadie til insulinresistens. Lavkarbokosthold og Metformin (diabetesmedisin som er veldig billig) hjelper mange. Jeg fikk i utgangspunktet min hjelp av en Lindberglege (som ble anbefalt av en jeg kjenner som også har PCOS), og gynekologen på Volvat sa hun ville gjort akkurat det samme.

Nå var ikke jeg den flinkeste til å holde meg til et lavkarokosthold, men merket at det hjalp på PCOS symptomene og vekten.

Nå le jeg gravid med pergo denne gangen, første kom spontant, så kostholdet er vanlig og variert.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har prøvd Metformin og det ga meg noen grusomme bivirkninger.

Jeg har også vært innom lavkarbo og er på vei dit igjen nå, men det er litt vanskelig. :sjenert: Jeg har hørt det hjelper mange, så jeg prøver å bli flinkere.

Jeg fikk svangerskapsdiabetes når jeg var gravid så jeg er jo i risikosonen for å utvikle diabetes type 2 om jeg ikke passer meg nå.

Hvor fort merket du at lavkarbo hjalp på PCOS'en?

TS

Skrevet

Det tok vel en måneds tid. :) Skjønner at det ikke er lett å gå over på lavkarbo, uansett om man velger en lettere variant som Fedon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...