AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Helt fra jeg var liten så har foreldrene mine sagt at de skal betale for lappen og bil hvis jeg ikke begynner å røyke, drikke, feste, gjøre det godt på skolen, ikke ha sex og rett og slett oppføre meg som ei snill jente med gode karakterer og rykte. Jeg hart holdt alt det. Jeg røyker ikke, har ikke en gang prøvd, jeg drikker eller fester ikke. Når mine venner gikk på fest og drakk seg full, så satt jeg hjemme og gjorde lekser eller leste ei bok. Jeg fikk hovedsaklig 5 og 6 i så og si alt og foreldrene mine ble strålende fornøyd hver gang. Og de minnet meg stadig på at fortsetter det sånn så skal de kjøpe bil til meg og betale lappen. Noe de faktisk har fult råd til også. Nå er jeg snart 19 år og har bestemt meg for å ta lappen. Men får jeg den gratis? Nei. Kjøper de bil til meg som lovet nei? De løy til meg de. Har snakket med dem og de sier de bare sa sånn for at jeg skulle gjøre det bra på skolen, ikke bli syk av røyk og alkohol eller havne i annt trøbbel. Jeg har ikke penger til lappen nå og må nå spare lenge og egen bil kan jeg bare glemmme med det første i hvertfall. Jeg er så sint og skuffet nå at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Nesten så jeg fikk lyst å være en ordentlig trassig jentunge og hoppe på den første gutten jeg ser, røyke og drikke meg så full av at jeg hvet ikke hva. Skal ikke gjøre det da. Høres kanskje bortkjemt ut nå. Men de har lovet og jeg har gjort alt det de har sagt til den minste detalj og virkelig sett frem til dette. Også har de løyet hele tiden. Hadde de ikke lovt noe sånt så hadde det jo vært greit. Da hadde jeg kansje sluppet og slite meg i hjel hele barnedommen og sittet inne fremfor å henge med venner i ny og ne. Verste av alt er at de lover søstra mi på 14 det samme. Hva skjer nå når henne ser at de ikke holdt det de lovet for meg? ÅÅÅÅ så sinne jeg er
Brunhilde Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Jeg syns du har rett til å være skuffet og dermed også sint. 11
Eske Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Jeg synes også du har all rett til å være dypt skuffet, og også veldig sint. Hva sier de til sitt forsvar da? Trekker de bare på skuldrene når de forteller at det bare var løgn? 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 Tenk at du har holdt det borte fra trøbbel, og fått gode karakterer på skolen! Det syns jeg er kjempebra. Du har fått så mye igjen for det - men samtidig skjønner jeg at du er skuffet. 1
Gjest Daenerys Skrevet 16. november 2011 #5 Skrevet 16. november 2011 Hadde omtrent samme avtale, ikke røyk eller alkohol før jeg ble 18, så skulle jeg få lappen. Og det gjortde jeg uten spørsmål. Utrolig dårlig gjort av dine foreldre!
Mubba Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Forstår deg veldig godt jeg og håper foreldrene dine ombestemmer seg fordi jeg syns og mener du fortjener det, det er ikke nødvendigvis barebare å stå imot slike "fristelser" som ung.
Eske Skrevet 16. november 2011 #7 Skrevet 16. november 2011 Og altså.... Det jeg anser som det verste her er ikke det at du faktisk ikke får lappen, men det at foreldrene dine ser ut til å ta så lett på å bryte et såpass viktig løfte overfor sitt eget barn?! Jeg får vondt i meg, kjenner jeg... Forøvrig hadde jeg samme avtale om lappen med min mor, men da angående røyking (var riktignok ei veldig snill og rolig jente generelt), og selv om hun aldri har hatt utpreget god råd sparte hun fra jeg var lita for å ha mulighet til å innfri løftet - og det gjorde hun som en selvfølge da dagen kom 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Ja, det har du rett til. Jeg synes faktisk ikke du skal ta lett på dette. At du ikke har røykt er jo for din egen del, men du hadde nok ikke tatt skade av ørlittegrann sex og noen flasker vin siste året. De fleste jeg kjenner som hadde denne avtalen brøt den litt, ikke ekstremt, men fikk allikevel lappen. Når du har vært mors beste barn bør de i hvert fall holde den.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 Verste av alt er at de lover søstra mi på 14 det samme. Hva skjer nå når henne ser at de ikke holdt det de lovet for meg? Dette må du jo bruke som pressmiddel. Si til søsteren din en gang foreldrene dine også er til stede at hun ikke må finne på å tro på denne avtalen, fordi du ikke fikk lappen. Så fremt foreldrene dine har råd bør de da ta til vettet og se at lillesøster ikke har noen bonusgrunn til å oppføre seg de neste 5 årene. 9
Gjest Nuppa_ Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 Jeg syns det er forferdelig dårlig gjort av foreldrene dine og du har all grunn til å være både sint og skuffet!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2011 #11 Skrevet 16. november 2011 Mamma lovte meg og min eldre søster det samme om vi ikke begynte å røyke. Søsteren min begynte å røyke og fikk lappen, jeg begynte ikke og fikk ikke lappen. Foreldre er ikke alltid helt rett skrudd sammen. Nok sutring fra meg og over til deg: selvfølgelig har du lov til å være både sint og skuffa. Har du tatt opp med dem at din yngre søster vil se hva de gjør og vite at de er uærlige? De setter også et svært dårlig eksempel ved å lyve.
Gjest Armule Skrevet 16. november 2011 #12 Skrevet 16. november 2011 Oj, det var et veldig drøyt tillitsbrudd. Du får forklare for søsteren din at hun for all del burde jobbe hardt for å oppnå det hun vil, men at hun ikke må få altfor store forventninger til løftet hun også har fått fra foreldrene deres. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #13 Skrevet 16. november 2011 Ufattelig dårlig gjort!! Ved å opprettholde løgnen sin, gjør de jo også slik at du ikke ser noen grunn til å jobbe og tjene penger selv til lappen, eller spare til lappen selv eller noe slikt, hvorfor skal du det når de lover at du skal få? JEg skjønner ikke foreldre som lyver om slikt, som du selv sier, hva tror de din lillesøster gjør nå da? Nå er jo katten ute av sekken og hun VET at de bare lyver om det! Nei, jeg kjenner faktisk at det ville skapt en stor sprekk i mitt forhold til mine foreldre om de hadde gjort noe slik. Ikke fordi det er en uting å holde seg unna røyk, alkohol og slikt, men fordi det er en STOR uting å lyve gjentagende i mange år til sine barn!! Jeg blir jaggu sint på dine vegne jeg!!
Roo Skrevet 16. november 2011 #14 Skrevet 16. november 2011 Et løfte er et løfte, og du har din fulle rett til å være både skuffet og sint. Fy søren så dårlig gjort!!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #15 Skrevet 16. november 2011 Veldig dårlig gjort av foreldrene dine. Og for et forbilde de setter for dere barna! At det er greit å lure og lyve? Jeg ville snakket ordnetlig med dem og fotalt dem hvor skuffet du er, og at du vil ha problemer med å stole på dem etter dette. Stor klem til deg
SkalNED Skrevet 16. november 2011 #16 Skrevet 16. november 2011 Samme her, TS. Jeg skal love mine barn det sammme - men jeg skal holde det.
malifika Skrevet 16. november 2011 #17 Skrevet 16. november 2011 Mamma lovte meg og min eldre søster det samme om vi ikke begynte å røyke. Søsteren min begynte å røyke og fikk lappen, jeg begynte ikke og fikk ikke lappen. Foreldre er ikke alltid helt rett skrudd sammen. Nok sutring fra meg og over til deg: selvfølgelig har du lov til å være både sint og skuffa. Har du tatt opp med dem at din yngre søster vil se hva de gjør og vite at de er uærlige? De setter også et svært dårlig eksempel ved å lyve. Fy f... Da tror jeg nesten at jeg hadde kutta ut kontakten med dem altså.
Gjest Adriane Skrevet 16. november 2011 #18 Skrevet 16. november 2011 Dette syns jeg er ikke bare dårlig gjort, men også ganske respektløst av dine foreldre. At de i tillegg tilsynelatende tar så lett på denne løgnen gjør ikke akkurat saken bedre. Forstår godt at du er både sint og skuffet, og jeg syns du skal fortelle dem det - gjerne like ofte som de lovte deg bil og førerkort... Og som andre her har nevnt, ville jeg også ymtet innpå ang lillesøster, og hva hun nå skal tro, når hun ser at de ikke holder løftet sitt. 1
Dragonfly84 Skrevet 16. november 2011 #19 Skrevet 16. november 2011 I alle dager!! Da hadde jeg hatt god lyst til å begynne å lyve dem rett opp i trynet om ALT, og så si "Ja, jeg har lært det av dere". Men så blir jeg fort veldig barnslig når jeg blir sint. Men jeg hadde blitt VELDIG sint hvis jeg var deg. Hvordan kan de bryte tilliten din sånn??
The Kitten Skrevet 16. november 2011 #20 Skrevet 16. november 2011 Storebroren min og jeg hadde også denne avtalen. Jeg holdt den og fikk lappen, han brøt den og måtte betale tilbake det de hadde lagt ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå