AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Hei. Jeg trenger desperat hjelp her. Jeg å minn ex-mann separerte oss i 2005, å tok ut skillsmisse i 2009. ( Da min ex-mann ikke ville ta ut skillsmisse før da ). Vi ble enig med hverandre om delinga. Jeg skulle få hus,bil,campingvogn å innbo. Mens han fikk hytte med skog,eigendom,verktøy å maskiner som vi hadde for tusenvis. Da det var HAN som ville gjøre det slik, fordi jeg er uføre trygdet. Så skiftet er oppgjort å underskrevet av begge parter. Å tinglysning å alt ble gjort i 2009. Men så såg jeg at jeg ikke kunne dekke de faste utgiftene med min uføretrygd. Så jeg søkte om ekteskapsbidrag alt med at han tjener over 700.000 kr i året. Da mente han på at jeg brøt avtalen, å nå vil ta opp igjen all deling å ta fra meg alt. Vi ble gift da jeg var tennåring, å vi var gift i 30 år. Så vi begynte begge 2 tomme hender, uten utdanning. Så vi har bygd opp alt sammen. Så da trenger jeg hjelp fra dere. Kan han ta opp igjen delingen å ta fra meg alt. Eller er det slik at vist vi har gjort opp så er det oppgjort?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Hvis du ikke har råd til å betale etter at dere er skilt så er det da virkelig DITT problem! Du kan ikke forvente at din eksmann skal måtte betale bidrag til deg, alvorlig talt. Har du ikke råd til å bo der, da selger du å kjøer noe mindre som du har råd til. Skjerp deg!! 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 er du virkelig seriøs? du mener du skal ha ekteskapbidrag så du kan dekke utgiftene dine? hvilken planet lever du på? 2 personer som er gift kan velge og ha fellesøkonomi. er ikke noe lov som sier at mannen eller dama skal stå for flesteparten av utgiftene. når man blir skilt så må man se sin egen livssituasjon. har du ikke råd så må du selge. ingen plikt at man skal ta seg av sin ekskone/mann i ettertid. dere har hatt en deling der dere har blitt enige. at du ikke er smart nok å fikk en til å regne for deg hva slags utgifter du ville få i etterkant er ingen andre enn din egenskyld. for meg så høres du bitter ut pga økonomien. du tjener lite mens han tjener mye. noe som igjen tilsier meg at du er en veldig egoistisk person. du skal få ett spark i ræva og så får du ta tak i dine egne ting. selg unna alt du ikke har råd til å lev deretter. faen ikke en eksmann sin jobb og sørge for at du klarer deg. 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 Selv om folk har sagt ting litt på en krass måte her, så har de rett. Om du ikke greier å betale for deg i ettertid, må du vurdere å selge noe av dette, feks huset eller vogna, så kjøpe billigere eller spare. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #5 Skrevet 16. november 2011 Han kan ikke "gå tilbake" på delingen, så lenge dere har skrevet kontrakt og alt er delt ihht denne. Når det er sagt, må jeg dessverre si meg enig i de over her - selv om jeg syns de er unødvendig krasse og stygge med deg. Hvis det blir for vanskelig for deg å sitte med hus og campingvogn, så selg det som betyr minst for deg (vogna eller huset). Hvis du ikke er så opptatt av huset; selg det og kjøp deg en liten leilighet (som uføretrygdet kan det vel uansett være godt å få mindre bolig å holde i orden?). Hvis campingvogna er viktig for deg - rekreasjon og mulighet for ferie - så behold den, men da har du egentlig ikke annet valg enn å selge huset. Du kan ikke forvente at din eksmann skal betale bidrag til deg syns jeg. Det blir veldig feil. Prøv å snu på situasjonen, og tenk deg at det var motsatt. Hvordan ville du reagert, om eksmannen din mente at du skal betale bidrag til ham hver måned fordi han ikke får endene til å møtes? Dere er voksne mennesker (nærmere 50 etter hva jeg klarer å regne meg frem til). Voksne mennesker finner løsninger, uten å "snylte" på andre... Ønsker deg lykke til. 2
tweet Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Hvis du ikke har råd til å betale etter at dere er skilt så er det da virkelig DITT problem! Du kan ikke forvente at din eksmann skal måtte betale bidrag til deg, alvorlig talt. Har du ikke råd til å bo der, da selger du å kjøer noe mindre som du har råd til. Skjerp deg!! Helt enig!
Norbertine Skrevet 16. november 2011 #7 Skrevet 16. november 2011 Så vidt jeg vet er det omtrent umulig å få innvilget ekteskapbidrag (så sant du bor i Norge, i hvert fall). Så om jeg var deg ville jeg ikke akkuart regnet med at du fikk det, og jeg tror han kan ta det hele med stor ro. Du har ingen rett til å sitte med et stort hus etc. du ikke har råd til å betale på, så det lureste du gjør er vel rett og slett å selge, og heller kjøpe deg et sted du har råd til. (Du kan vel muligens også søke om bostøtte som enslig uføretrygdet.) 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Hvem rådet deg til å søke om ekteskapbidrag forresten? Kom du på det selv eller fikk du støtte fra advokat eller noe? Tenker at det er jo ikke så vanlig i norge.. 1
Wildrose Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 Hei,. Så vidt jeg har forstått, er en tinglysning endelig.Han kan neppe ta fra deg noe som er tinglyst ( alt er jo gjort på en ryddig måte, og det er jo offentlig når det er tinglyst) Når det gjelder ekteskapbidrag, er det veldig vanskelig å få dette, men det er faktisk kvinner ( eller menn) som deg, uførtrygdet og har vært gift så lenge, som gjerne får ekteskapbidrag. Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 Hei,. Så vidt jeg har forstått, er en tinglysning endelig.Han kan neppe ta fra deg noe som er tinglyst ( alt er jo gjort på en ryddig måte, og det er jo offentlig når det er tinglyst) Når det gjelder ekteskapbidrag, er det veldig vanskelig å få dette, men det er faktisk kvinner ( eller menn) som deg, uførtrygdet og har vært gift så lenge, som gjerne får ekteskapbidrag. Masse lykke til! Jeg bare lurer på noe... Hvordan kan det hete ekteskapsbidrag, når det ikke lenger er noe ekteskap? Hun er jo ekskona? (Det er en liten digresjon, og et rent språklig spørsmål forsåvidt - jeg bare undrer liksom) 1
Østlandet Skrevet 16. november 2011 #11 Skrevet 16. november 2011 Makan til rør, som denne tråden er..... Men, det er jo det som av og til gjør dette til et latterforum. Masse rare teorier og synsing. Men TS. Du må nok selge unna noe. De første svarene er de rette.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #12 Skrevet 16. november 2011 Hei,. Så vidt jeg har forstått, er en tinglysning endelig.Han kan neppe ta fra deg noe som er tinglyst ( alt er jo gjort på en ryddig måte, og det er jo offentlig når det er tinglyst) Når det gjelder ekteskapbidrag, er det veldig vanskelig å få dette, men det er faktisk kvinner ( eller menn) som deg, uførtrygdet og har vært gift så lenge, som gjerne får ekteskapbidrag. Masse lykke til! Måtte bare kommentere dette; TINGLYSNING HAR INGEN BETYDNING MELLOM PARTENE. Tinglysning er noe man gjør for å sikre en rettighet mot tredjemenn, som kan ha konkurrende rettigheter i samme ting. En kontrakt blir ikke noe mer gyldig dersom den er tinglyst og en avtale gjelder fra det tidspunktet den er inngått, ikke tingslysningstidspunket. TS, har du vært i kontakt med advokat?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #13 Skrevet 18. november 2011 Hei igjen. skjønner dere kan se på det her som egoistisk. Men det er mye som skjer bak lukkende dører. Så jeg er ikke en slem eller bitter person.. Alt vi har av hus,vogn osv er nedbetalt. Jeg har ikke noe lån. Heller en formue. Men den har jeg slitt hele livet med å få spart opp. Da jeg ikke får så mye penge utbetalt i mnd. Så dette er min backup konto. Ja, om foreksempel bilen må på rep, jeg må fikse en tann osv. Jeg fikk også en liten sum fra min datter da hun fikk erstatting(bilulykke). Det fikk også min ex-mann. Men selv om vi har delt alt å alt var nedbetalt. Så har han brukt opp sine sparepenger å har laget seg en gjeld på 1.mill. Som han da ogspå vill dele med meg??? Går det an? Han har også fått seg advokat. Å ikke nok med det, så vil han at jeg skal dele mine sparepenger!! Han har aldri stilt opp for meg, han har snart aldri vært hjemme med oss. Da min datter havnet i en ulykke, knuste hun omtrent alle beina i kroppen. Havnet i koma å fikk beskjed om at hun mest sannsynlig ikke ville overleve dette. Hun hadde også 2 barn, da mine barnebarn. Som jeg tok vare på, da deres far var på sjøen over lengre tid. Jeg har alltid måttet spare, betale regninger med det lille jeg fikk. Passe på alt her. Menst han har bare brukt penger, fått seg utdanning å fått reist rund på jobb å privat rundt om i verden.. Er ikke det urettferdig? Føler jeg har kastet bort livet mitt på han(da snakker jeg ikke om ungene). nevnte at jeg ville skille mef for 15 år siden også. Men det ble et klart nei fra han. Så dum som jeg var,lot jeg det bare ligge. SÅ JA, det er mye mer dere ikke vet. Men tenkte jeg skulle gi dere en liten forståelse bak dette? Jeg er ikke flink å skrive, men jeg prøver her. Ekteskapsbidrag rådet nav meg om. Siden vi har vært gift så lenge. Å det at han fikk seg utdanning å jobb. Noe ikke jeg fikk anledning til.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #14 Skrevet 18. november 2011 Igjen, har du kontaktet advokat? Dette er altfor kompliserte spørsmål til at noen her kan hjelpe deg og du må aldri, aldri basere rettsstillingen din ut fra råd du får på et forum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå