slask Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 (endret) Bestefaren min er så gjerrig at han skyller og henger til tørk kaffefilteret etter bruk, tror han bruker det samme i minst en uke! Vet ikke hvor mange hundre tusen han har på konto.... Dette trenger ikke nødvendigvis være gjerrighet. Det kan være vilje/ønske/evne til å spare miljøet ved å forbruke minst mulig unødvendig. Hvis kaffefilteret fungerer fint 5 eller 10 ganger på rad så er det jo piece of cake og tørke det på en stang/knagg på kjøkkenet. I vårt hus er ikke sånt mulig siden kjøkkenet skal være sterilt (og dermed kjedelig), men det er det ikke jeg som bestemmer... Mine foreldre bruker gjerne Grandiosa-papp som huskelapper. Faktum er at vanlige mennesker har et besynderlig forbruk, f.eks. av emballasje og kaster full brukbare saker av mange slag. Bare bagateller fra hverdagssamfunnet riktignok, men hva da med alt vi hiver som ikke en gang er ødelagt, men ting vi ikke har tid til å bruke og bare kvitter oss med. Galskap. Endret 16. november 2011 av slask 10
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Dette trenger ikke nødvendigvis være gjerrighet. Det kan være vilje/ønske/evne til å spare miljøet ved å forbruke minst mulig unødvendig. Enig i denne. Det er ikke alltid ren gjerrighet å bruke ting flere ganger, det er jo bra for miljøet. Ikke alltid så "generøst" å sløse og kaste rundt seg med halvbrukte ting! 2
imafairy Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Dette trenger ikke nødvendigvis være gjerrighet. Det kan være vilje/ønske/evne til å spare miljøet ved å forbruke minst mulig unødvendig. Hvis kaffefilteret fungerer fint 5 eller 10 ganger på rad så er det jo piece of cake og tørke det på en stang/knagg på kjøkkenet. I vårt hus er ikke sånt mulig siden kjøkkenet skal være sterilt (og dermed kjedelig), men det er det ikke jeg som bestemmer... Mine foreldre bruker gjerne Grandiosa-papp som huskelapper. Faktum er at vanlige mennesker har et besynderlig forbruk, f.eks. av emballasje og kaster full brukbare saker av mange slag. Bare bagateller fra hverdagssamfunnet riktignok, men hva da med alt vi hiver som ikke en gang er ødelagt, men ting vi ikke har tid til å bruke og bare kvitter oss med. Galskap. Hadde det vært miljøhensyn som lå bak, hadde jeg selvfølgelig ikke reagert. Men jeg kjenner jo denne mannen og vet veldig godt at han ikke bryr seg om miljø overhodet. Han skal bare ikke bruke ett øre mer enn nødvendig
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 Noen kunne fint vært litt gjerrigere når man ser på mengder mat som blir kastet hver dag! 6
Gjest Tigress Skrevet 7. desember 2011 #5 Skrevet 7. desember 2011 Eg er gjerrig OG er oppteken av miljøet. Men det er slitsamt, folk ser jo rart på ein om ein prøver å reduserer forruk. På jobben min er det folk som går frå kontoret med lyset på, når dei skal vere vekke ei veke, og som ikkje gidd å hente fargeutskrifter til 50 øre stykket! Vidare er det ein enorm papirbruk, heilt unaudsynt. Eg hadde ein kollega før som hadde budd i Tyskland, og tyskarane er jo litt flinkare til å tenkje miljø enn oss. Ho brukte baksida av mislykka utskrifter til å skrive notat og slikt på, klipte dei opp i mindre lappar og resirkulerte papir på den måten. Men ho blei jo sett på som heilt sprø. Men eg tok etter, og har ikkje henta meg notatpapir sidan, det held i massevis å resirkulere. Som oftast skriv ikkje folk på to sider uansett, så det gjer ikkje noko om det ligg delar av ein prøve bak (eg arbeidde som lærar då eg tok fatt på dette). Og mat, herregud så mykje fullt brukbar mat som blir pælma! Er det litt lite restar til ein heil middag, kok masse grønnsakar ved sidan av. Og det er veldig få som er så magre at dei ikkje kan overleve på ein litt mindre middag av og til, ein treng ikkje ete seg stappmett heller. Be om doggy bag på restaurant, så får ein middag ein dag til, og maten går ikkje i søpla.
Gjest Consensio Skrevet 7. desember 2011 #6 Skrevet 7. desember 2011 Hadde det vært miljøhensyn som lå bak, hadde jeg selvfølgelig ikke reagert. Men jeg kjenner jo denne mannen og vet veldig godt at han ikke bryr seg om miljø overhodet. Han skal bare ikke bruke ett øre mer enn nødvendig Om han levde under krigen så vil jeg tro at mye av det henger igjen enda. Det gjør det hos de aller fleste eldre. Da var det jo snakk om å spare på det som spares kan for å overleve
MadMax Skrevet 7. desember 2011 #7 Skrevet 7. desember 2011 I det dagligdagse kan man spare miljøet myyyye ved å redusere innkjøp av klær. Folk er ikke klar over hvilken effekt produksjon av bomull har på miljøet. Mener å ha sett at 80% av sprøyemiddelbruken i landbruket brukes i bomullsproduksjonen! Så mitt tips er: reduser innkjøp av klær (sparer miljøet og reduserer importen), samt velg lin og hemp i stedet for bomull. 2
Bollocks Skrevet 31. mai 2012 #8 Skrevet 31. mai 2012 Dette trenger ikke nødvendigvis være gjerrighet. Det kan være vilje/ønske/evne til å spare miljøet ved å forbruke minst mulig unødvendig. Hvis kaffefilteret fungerer fint 5 eller 10 ganger på rad så er det jo piece of cake og tørke det på en stang/knagg på kjøkkenet. I vårt hus er ikke sånt mulig siden kjøkkenet skal være sterilt (og dermed kjedelig), men det er det ikke jeg som bestemmer... Mine foreldre bruker gjerne Grandiosa-papp som huskelapper. Faktum er at vanlige mennesker har et besynderlig forbruk, f.eks. av emballasje og kaster full brukbare saker av mange slag. Bare bagateller fra hverdagssamfunnet riktignok, men hva da med alt vi hiver som ikke en gang er ødelagt, men ting vi ikke har tid til å bruke og bare kvitter oss med. Galskap. Å Gud, så enig jeg er! I dag blir vi bombardert med reklamer om ting som må kjøpes; nye "spesialvaskekluter", nye FANTASTISKE engangsmopper, nye fancy mobiltelefoner med KULERE apps enn tidligere, HARCORE oppvaskbørster, osv. som skal gjøre livene våre så mye lettere. Vi blir hele tiden lurt til å tro at vi MÅ ha noe nytt hele tiden, og når vi kjøper oss noe nytt må vi naturligvis rydde plass til de nye tingene våre - det betyr vanligvis at de gamle produktene går rett i søppelkassa. Antall basisvarer (som blir ansett som helt nødvendige ting for å overleve) har skutt til værs, og vi kjøper og kjøper og kjøper, uten å tenke over at vi fint kan overleve uten å konstant kjøpe inn nye ting. Dette gjelder ikke bare større varer som støvsugere, mopper og mobiler, men plastposer, papir, pappesker, kartonger og alt mulig rart kan brukes til så mangt. Jeg har arvet en god del klær fra mamma fra 80- og 90-tallet (som ser nesten like fine ut som i det gamle fotoalbumet, pluss at vintage er in?), arve leker fra andre barn, støper om stearinlys, pimper opp syltetøyglass for å oppbevar ting i, og prøver å bruke ting flere ganger. Jeg er ikke like ekstrem som min familie, som pakker julegavene inn i gammelt gavepapir (gjerne gavepapir som har gått på rundgang i flere år), men syns likevel det er viktig å tenke over hva pengene og ressursene våre går til. Etter at jeg begynte med gjenbruk har jeg også opplevd at min personlige økonomi har skutt til værs. Før hadde jeg et veldig høyt konsum og dårlig råd, men nå føles det ut som at pengene bare ruller inn, selv om inntekten ikke er noe høyere. DET er en grei bonus, i tillegg til å spare miljøet. Penger spart er penger tjent. 5
girlie88 Skrevet 21. juli 2012 #9 Skrevet 21. juli 2012 Du er gjerrig overfor kommende generasjoner dersom du fronter forbruk fremfor gjenbruk. 4
hermoine Skrevet 27. juli 2012 #10 Skrevet 27. juli 2012 Hehe er gjerrig og opptatt av miljøet selv Huker en venninne skulle ut med søpla da jeg var hos henne, og det lå et par tomme bruflasker i søpla. "kan jeg få panten?" spør jeg, og ja det fikk jeg Det var bare snakk om 2 kr, men likevel følte jeg at flaskene måtte riktig plass. Samme venninnen ble også litt irritert da hun skulle hjelpe meg med oppvasken hos meg, og hun ville vaske en og en ting, og ta på såpe på hver eneste ting. Selv om flasken med såpe bare koster sånn 7 kr formante jeg henne om å fylle vasken med vann og bruke kun en dose med såpe. For å spare. Jeg vasker også engangs-kluter og bruker de om igjen. Til de blir for fillete. Da kan de kastes. Og ja det er penger spart også^^ 1
søstertusenfryd Skrevet 31. juli 2012 #11 Skrevet 31. juli 2012 Jeg har nettopp flyttet til nytt hus,og her er det kildesortering.Fikk meg noen overraskelser,ja.Så mye embalasje! både papp og plast.Dette har gjort meg mer bevisst. nå bor vi på landet og har foreløpig bare en bil,så forurenser vi mindre og jeg stikker ikke lenger til ikea eller andre butikker og "impuls handler".Prøver å bruke matrester.Jeg er forresten tilhenger av og arve klær,har fått masse babyklær fra kusiner og fettere.Babytøy blir veldig lite slitt så klærne har nærmest gått på "rungang".En reima vinterdress i strl 86 eller 92 har blitt brukt av 3 eller 4 barn,byttet bare en ødelagt glidelås.Derfor kan det lønne seg å kjøpe kvalitet.
heidiheidiheidi Skrevet 12. august 2012 #12 Skrevet 12. august 2012 Det er viktig og tenke på gjenbruk!!
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #13 Skrevet 16. august 2012 Kjøper helst brukte møbler og brukte klær. Kun noen få ting jeg kjøper nytt. Gjenbruk er kult! Anonym poster: d0fb60687440c4c2fc3eae2464da5eba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå