AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Jeg ser på Luksusfellen hver uke og prøver å lære noe om smarte måter å spare på. Kjøpte bil i fjor, halvparten cash av sparepenger og halvparten lån. Jeg har betalt ned fortere på bilen enn det planen var. Jeg sitter med litt sparepenger i fond. De har jeg ikke tenkt til å røre på noen år. I den daglige økonomien har jeg ingen andre lån enn bilen som er på ca 90.000 nå. Jeg lurer på hva som lønner seg - å bruke noe av fondet på å betale bilen, og heller spare opp igjen på egen hånd, eller om det er lurt å ha den faste utgiften stående som noe jeg MÅ betale. Jeg føler en viss trygghet ved å ha penger i fond, og jeg vet ikke hvor disiplinert jeg vil klare å spare, derfor har det hittil virket greit å ha billånet som en forpliktelse - men det er vel dårlig økonomi å ha lån når man har sparepenger, i hvert fall billån?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Om du har nok sparepenger til å betale ned billånet, og fortsatt ha en "buffer" igjen, tror jeg det vil lønne seg å bli gjeldsfri. Hadde vært noe annet om det var et boliglån du får skattefradrag for, eller et studielån med lave renter.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Jeg har alltid fått høre at den beste måten å spare på er å betale lån, ALLTID, dersom man har lån. Hvis man ikke har lån, så er det jo noe annet. Men det vil alltid lønne seg å betale lån fremfor å ha de stående på feks sparekonto.
Gjest evo6 Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 Jeg ser på Luksusfellen hver uke og prøver å lære noe om smarte måter å spare på. Kjøpte bil i fjor, halvparten cash av sparepenger og halvparten lån. Jeg har betalt ned fortere på bilen enn det planen var. Jeg sitter med litt sparepenger i fond. De har jeg ikke tenkt til å røre på noen år. I den daglige økonomien har jeg ingen andre lån enn bilen som er på ca 90.000 nå. Jeg lurer på hva som lønner seg - å bruke noe av fondet på å betale bilen, og heller spare opp igjen på egen hånd, eller om det er lurt å ha den faste utgiften stående som noe jeg MÅ betale. Jeg føler en viss trygghet ved å ha penger i fond, og jeg vet ikke hvor disiplinert jeg vil klare å spare, derfor har det hittil virket greit å ha billånet som en forpliktelse - men det er vel dårlig økonomi å ha lån når man har sparepenger, i hvert fall billån? billån er ugunstig å ha ja. eneste lånet man ikke "straffes" så mye med er boliglån pga da får man igjen en del på skatten, er vell sånn ca 2 mill utgjør vell ca 2500 kr i skattelette hver mnd sånn ca mener jeg. anbefaler deg og heller betale billånet ut,så lag en avtale med banken om fast trekk så du sparer opp igjen. 1
Klematis Skrevet 16. november 2011 #5 Skrevet 16. november 2011 billån er ugunstig å ha ja. eneste lånet man ikke "straffes" så mye med er boliglån pga da får man igjen en del på skatten, er vell sånn ca 2 mill utgjør vell ca 2500 kr i skattelette hver mnd sånn ca mener jeg. anbefaler deg og heller betale billånet ut,så lag en avtale med banken om fast trekk så du sparer opp igjen. Alle renter kan trekkes ifra inntekten på skatten, uansett hvilken type lån det er. Billån er mindre gunsting enn huslån fordi renten som regel er høyere på billån, samtidig som gjenstanden som lånet har sikkerhet i taper seg i verdi istedenfor å øke i verdi som en bolig som regel gjør. Det du må vurdere for å bestemme deg, er om du tror verdiøkningen på fondet ditt vil stige mer enn renta på billånet. Har du tro på det, er det lurere å ha penger i fond og betale vanlig på lånet. Tror du avkastningen på fondet vil være lavere enn renta, betaler du ned lånet. 1
saltvann Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Betal ned lånet så lenge du ihvertfall har litt penger igjen hvis det skulle skje noe (hvis du har en grei jobb, så kan du jo lett sette av penger til sparing).
Gjest Spinell Skrevet 16. november 2011 #7 Skrevet 16. november 2011 billån er ugunstig å ha ja. eneste lånet man ikke "straffes" så mye med er boliglån pga da får man igjen en del på skatten, er vell sånn ca 2 mill utgjør vell ca 2500 kr i skattelette hver mnd sånn ca mener jeg. anbefaler deg og heller betale billånet ut,så lag en avtale med banken om fast trekk så du sparer opp igjen. Dette er jo helt feil! Skattereduksjon pga betalte renter får man på alle lån, men man får uansett kun 28% av de rentene man har betalt godskrevet på skatten. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Dersom du har nok penger igjen etter å ha betalt ned billånet så hadde jeg cashet det ut. Du bør ha en buffer stor som minst 2x månedslønn. Dersom kjøleskapet ryker eller du må ha en bilreparasjon så trenger du egne penger.
Grønt blad Skrevet 17. november 2011 #9 Skrevet 17. november 2011 Den beste måten å spare på er å betale ned lån, med mindre avkastning/renten på pengene i fond/banken er høyere en renten på lånet (noe det så godt som aldri er). Pass alltid på å ha en buffer (helst på 2 ganger inntekt) for uforutsette utgifter). Har du penger utover det ville jeg betalt ned på lån.
Klematis Skrevet 17. november 2011 #10 Skrevet 17. november 2011 Den beste måten å spare på er å betale ned lån, med mindre avkastning/renten på pengene i fond/banken er høyere en renten på lånet (noe det så godt som aldri er). Pass alltid på å ha en buffer (helst på 2 ganger inntekt) for uforutsette utgifter). Har du penger utover det ville jeg betalt ned på lån. Jeg vil påstå at over tid så er avkastningen på fond som regel alltid høyere enn renten på boliglån. Billån har jo noe høyere rente enn boliglån, så ikke sikkert det samme gjelder her. Har aldri hatt eget billån, så jeg vet ikke helt hvilket rentenivå som er vanlig. Pengene som står i fond kan også være buffer, men du må da være forberedt på at du kan måtte selge unna litt på et tidspunkt som ikke er helt gunstig mhp aksjekursene. Risikoen synes jeg allikevel oppveies av at avkastningen antagelig blir større enn om de står nesten uten renter på konto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå