Gå til innhold

Facebook stenger profiler til folk under politietterforskning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har merket meg at profiler til folk som har vært involvert i drap eller på annen måte er under etterforskning av politiet har en tendens til å forsvinne fra facebook (eller bli gjort usøkbare). Det siste er fra halloween-drapet i Pilestredet hvor navnene til de involverte har blitt lekket på nettet. Etter dette har det på div. forum vært linket til de involvertes facebookprofiler som senere har forsvunnet (altså profilen, ikke linken). Det samme skjedde vel med Anders Behring Breiviks profil?

Når man trykker på linken kommer det opp følgende beskjed:

The page you requested was not found.

You may have clicked an expired link or mistyped the address. Some web addresses are case sensitive.

Er det slik at politiet i Norge ber facebook om å slette/skjule disse profilene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nuppdupp
Skrevet

det er av hensyn til etterforskningen. og fordi folk ikke skal slette hva som står der. kun politiet har tilgang til profilen. profilen blir nok fryst

Skrevet

Har du uthevet case sensitive fordi du tror det har noe med politietterforskning å gjøre? Det betyr bare at noen adresser skiller mellom store og små bokstaver.

Men ja, jeg tror politiet spør Facebook om de kan sperre kontoene til de involverte i slike tilfeller.

• Liker 1
Skrevet

Hun som drepte kjæresten sin med øks hadde åpen profil da hun ble arrestert, men dagen etter var den lukket.

Hun har vel ikke hatt tilgang på nett i fengsel så det er vel noen andre som har gjort det.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Hun som drepte kjæresten sin med øks hadde åpen profil da hun ble arrestert, men dagen etter var den lukket.

Hun har vel ikke hatt tilgang på nett i fengsel så det er vel noen andre som har gjort det.

ja, politiet.

Skrevet

Litt på siden av problemstillingen kanskje men jeg har opplevd at profilen til en kompis som tok selvmord og hadde åpen profil senere ble gjort usøkbar og forsvant for alle andre enn vennene hans (alle tagger av ham forsvant, han viser ikke lenger i folks vennelister, kommentarer han har kommet med på andres profiler er borte osv.). Altså er det kun vennene hans som kan se profilen hans mens han er 100% skjult for alle andre. Hvordan er dette mulig? Kan noen med tilgang til passordet hans ha endret innstillingene slik at han forsvinner for alle andre enn vennene? (Trodde ikke det var mulig å skjule noen helt)

Skrevet

Du kan be om at profiler blir slettet. Les det som står på FB. Der står det du lurer på. Folk som jeg vet er døde har blitt slettet uten problemer.

Skrevet

Litt på siden av problemstillingen kanskje men jeg har opplevd at profilen til en kompis som tok selvmord og hadde åpen profil senere ble gjort usøkbar og forsvant for alle andre enn vennene hans (alle tagger av ham forsvant, han viser ikke lenger i folks vennelister, kommentarer han har kommet med på andres profiler er borte osv.). Altså er det kun vennene hans som kan se profilen hans mens han er 100% skjult for alle andre. Hvordan er dette mulig? Kan noen med tilgang til passordet hans ha endret innstillingene slik at han forsvinner for alle andre enn vennene? (Trodde ikke det var mulig å skjule noen helt)

Man kan be Facebook om dette. Du kan rapportene vedkommende som død, men at du ønsker at alt ikke slettes helt, etter det jeg har forstått. Mange vil ikke at bilder og andre minner slettes.

Skrevet

ja, politiet.

Mulig det. I dette tilfellet ble den ikke slettet, men bare lukket. Den var public før det.

Skrevet

Du kan be om at profiler blir slettet. Les det som står på FB. Der står det du lurer på. Folk som jeg vet er døde har blitt slettet uten problemer.

Jeg finner ikke info om dette noe sted. Kan man be om å få profilen "slettet" for alle andre enn vennene også? Og har facebook noe system for å forsikre seg om at den som ber om sletting har en gyldig grunn eller kan man i prinsippet be facebook om å slette hvem som helst?

Skrevet

Det er vel ikke nødvendigvis politiet som gjør dette? Kan likegjerne være venner eller familie som gjør det for å beskytte vedkommende. Hadde samboeren min plutselig havnet i fengsel mistenkt for drap hadde jeg nok brukt pc-en hans til å fjerne facebookkontoen hans ganske raskt, for å forhindre snoking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...