AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Både jeg og min samboer har hvert vårt enkeltpersonsforetak. Etter nyttår skal min samboer starte AS og legge ned sitt ENK. Jeg har tidligere fakturert han for arbeid jeg har gjort for hans ENK, og det kan jeg nå enten velge å få som ansatt eller fortsette å fakturere fra mitt ENK. Jeg fakturerer også andre bedrifter for mine konsulenttjenester. Problemet er at jeg ikke vet om det lønner seg for meg å: 1. Beholde mitt ENK, og fakturere de andre bedriftene slik jeg gjør nå, mens jeg også står som ansatt i min samboers AS og får lønn derfra som en vanlig ansatt (kanskje rundt 100.000pr år). 2. Eller at jeg også legger ned mitt ENK og vi starter AS'et sammen, slik at jeg står som ansatt i alt jeg gjør. Problemet her er at jeg og min samboer driver med forskjellige ting. Jeg driver med administrasjon og konsulenttjenester, mens han driver med bil. Da kan det bli vanskelig ift firmanavn osv. Noen som kan guide meg litt her? Hvor mye må man egentlig tjene som ansatt for å ha rett til de sosiale godene som feks arbeidsledighetstrygd, mulighet for permittering, sykepenger osv? Setter STOR pris på all hjelp!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Jeg kan ikke fatte og begripe at folk driver ENK, enkelt og greit. Har dere ikke tenkt på hva som vil skje ved en konkurs? Nå er det grunn til å tro at kravet til egenkapital vil senkes fra 100.000 til 30.000 tidlig i 2012. Mitt råd er at dere starter hvert deres AS når dette inntrer. http://miniforetak.no/nytt/979-redusert-minstekrav-til-aksjekapital-naermer-seg Noen som kan guide meg litt her? Hvor mye må man egentlig tjene som ansatt for å ha rett til de sosiale godene som feks arbeidsledighetstrygd, mulighet for permittering, sykepenger osv? Reglene om dette finner du i Folketrygdloven, den som alle andre lover ligger gratis tjengelig på Lovdatas sider.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Jeg kan ikke fatte og begripe at folk driver ENK, enkelt og greit. Har dere ikke tenkt på hva som vil skje ved en konkurs? Nå er det grunn til å tro at kravet til egenkapital vil senkes fra 100.000 til 30.000 tidlig i 2012. Mitt råd er at dere starter hvert deres AS når dette inntrer. http://miniforetak.no/nytt/979-redusert-minstekrav-til-aksjekapital-naermer-seg Hvorfor hvert vårt AS? Det blir jo mye ekstra kostnader virker det som. Fremfor at begge er i ett AS, eller at jeg er ansatt i hans AS og har et enkeltmannsforetak jeg fakturerer andre bedrifter fra. Reglene om dette finner du i Folketrygdloven, den som alle andre lover ligger gratis tjengelig på Lovdatas sider. Jeg vet det, men jeg ville også spørre her inne for å få litt mer personlige og lettforklarte svar.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 Du vet hva? At reglene er i Folketrygdloven...
Wonders Skrevet 17. november 2011 #7 Skrevet 17. november 2011 fælt a streng ab som svarer her vart da? Klør meg litt i hue. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå