AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Vi er en familie på 5, som kjøpte barndomshjemmet til min mann for 4 år siden. Vi så at det ville bli dyrt for oss, men valgte å kjøpe det da vi ike ønsket at det skulle bli solgt til noen utenfor familien. Huset er veldig stort og har en fantastisk flott beliggenhet, men trenger fremdeles noe oppussing inne og noe mer opparbeiding ute. Dette får vi jo da nesten ikke råd til å gjøre noe med. Vi leier ut nedenetasjen, som gir gode penger inn hver måned, men det gjør jo at vi har mindre plass oppe. Har mulighet for å fikse til noen flere rom i loftetasjen, men vi ser ikke helt at vi har råd til å fikse det i nærmeste framtid. Sånn som vi bor nå, har vi 2 soverom til oss 5! De som bor i leiligheten nede har 3 soverom, og er kun 2 stk (mor og datter). Men det er ikke mulig og overta et av rommene der. Vi sliter nesten hver måned for å få endene til å gå opp økonomisk, og det tærer på både meg og mannen min. Det jeg nå har begynt å tenke litt på er om det kunne være en ide selv om det er en vanskelig avgjørelse, å selge huset (rekner med at vi kommer til å få et overskudd på ca 1 mill - 1,3 mill dersom vi selger til våren). For så å bo billig i mitt fars(han har 2 hus) lille hus i noen år, mens vi sparer litt penger hver måned og mens jeg får meg en utdannelse, slik at jeg kan være med å dra lasset mer økonomisk, når vi da om noen år kjøper oss et nytt hus, evt. bygger oss hus? Men dette huset er jo veldig mye mindre enn det vi har nå, det har 3 soverom, 1 lite kjøkken, 1 lite bad med toalett, 1 lite gjestetoalett, 1 lite kjøkken og en liten stue. Vaskerommet er nede i kjelleren. Blir dette veldig dumt? 2 av barna er i skolealder 8 år og 6 år, mens minstemann er 4. Huset ligger også veldig øde (på en bondegår), slik at de har lang vei til venner... Men tenker at for 3 - 5 år kunne vi kanskje holdt ut, slik at vi kan få det bedre igjen senere? Hvordan hadde du reagert dersom noen du kjendte hadde gjort dette? Noen som har noen råd her om hva som er lurest?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Kan det være en mulighet at dere bor i leiligheten (som har 3 soverom) og leier ut den delen dere bor i nå? Evt kan dere flytte til din fars hus for en periode mens dere leier ut huset dere bor i nå. Det er jo ikke ideelt å selge huset hvis det er et sted dere virkelig liker og kan tenke dere å bo. Barna er små nok til å dele rom lenge ennå, så 3 soverom burde være nok i massevis. 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Usikker. Vanskelig å gi råd her, jeg vet jo ikke hvor mye dere har utbetalt i mnd, hvor mye lån dere har og hva framtidsutsiktene er. Er det sånn at du ikke kan ta utdannelse hvis dere blir boende i huset, da ville jeg solgt og satset på utdannelse. Hvis du kan ta utdannelse og samtidig bo i huset, ville jeg forsøkt å beholde huset, siden verdistigningen på huset sannsynligvis vil være mye større enn avkastning på penger i banken. Det er også dyrt å kjøpe/selge hus, og dyrt og traumatisk (for barna) å flytte. Nei jeg vet ikke TS, dere må kjenne på hva dere har lyst til her, hvor knyttet dere er til huset og sånt. Jeg håper det ordner seg :-)
Furstina Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 Jag skulle inte sälja huset men däremot sätta upp en stram budget för hur ni lever nu. Titta över mobilavtal, försäkringar, telefoni, el, bil(ar), aktiviteter+SFO för barn etc. Ordna ett bra sovrum för barnen md loftsängar och ordentlig lekhörna/läxhörna i stua och ett föräldrasovrum. Kanske till och med loftsäng till er så ni får mer golvplats til skrivbord etc Dessutom skulle jag göra en längre plan som innehåller möjligheten för dig att utbilda dig. Kan du göra det deltid? Kan du eller mannen ta ett extrajobb? Vad säger er bank? Går det att förhandla kring räntor? Är det någon renovering ni MÅSTE göra inne eller ute nu? Hur är möjligheterna att finansiera det via banken? 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #5 Skrevet 16. november 2011 Kan det være en mulighet at dere bor i leiligheten (som har 3 soverom) og leier ut den delen dere bor i nå? Evt kan dere flytte til din fars hus for en periode mens dere leier ut huset dere bor i nå. Det er jo ikke ideelt å selge huset hvis det er et sted dere virkelig liker og kan tenke dere å bo. Barna er små nok til å dele rom lenge ennå, så 3 soverom burde være nok i massevis. Det kunne jo selvsakt vært en mulighet å bo nede, men har ikke veldig lysst til å bytte med de som bor der nå i og med at de har to hunder, som vi ikke har lysst at de skal ha boende der i og med at vi har pusset opp noen av rommene med nye gulv ++ så er leieboerene uerstattelige, og vi har et veldig godt forhold til dem. Uansett så ville vi jo hatt samme lån og utgifter i og med at vi ikke kunne tatt noe særlig mer i leige dersom vi leigte ut 1. etasje med kun 2 soverom... Alternativet med å leige ut både oppe og nede og bo i pappas hus for en periode, har vi også vurdert, men ikke gått over ordentlig. Så det er jo noe vi kan tenke litt mer på.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Usikker. Vanskelig å gi råd her, jeg vet jo ikke hvor mye dere har utbetalt i mnd, hvor mye lån dere har og hva framtidsutsiktene er. Er det sånn at du ikke kan ta utdannelse hvis dere blir boende i huset, da ville jeg solgt og satset på utdannelse. Hvis du kan ta utdannelse og samtidig bo i huset, ville jeg forsøkt å beholde huset, siden verdistigningen på huset sannsynligvis vil være mye større enn avkastning på penger i banken. Det er også dyrt å kjøpe/selge hus, og dyrt og traumatisk (for barna) å flytte. Nei jeg vet ikke TS, dere må kjenne på hva dere har lyst til her, hvor knyttet dere er til huset og sånt. Jeg håper det ordner seg :-) Takk skal du ha Jeg tror jeg skal kunne klare å ta en utdannelse som privatist uansett, men det vil jo ta en del lengre tid. Men så må jeg gå på skole etter jeg har oppnådd generell studiekompetanse. Nå er jeg faktisk hjemmeværende, da vi gikk over økonomien og så at vi hadde kun 500 kr mer i måneden i overskudd da jeg jobbet i forhold til når jeg går hjemme (og de 500 sparer vi raskt inn i drivstoff, da jeg slipper å kjøre så langt hver dag), pga. utlegg for SFO og barnehage. Så vi har faktisk bedre råd nå enn da jeg jobbet. Planen er jo da at jeg vil få meg en utdannelse nå mens jeg går hjemme, og begynne å jobbe etterpå... Vurderer om jeg kanskje skal prøve meg som dagmamma noen dager i uken bare for å få inn litt ekstra.
Gjest Illiya Skrevet 16. november 2011 #7 Skrevet 16. november 2011 Går det an å ha avdragsfrihet noen år mens du utdanner deg? Har dere huslånet på max antall år nå? Hvordan er renta, og hvilken bank bruker dere? Hvor stort er lånet i forhold til inntekt? Du trenger ikke å svare på alt dette, men tenke over om det er noe utfra dette som kan bedres. Tror ikke jeg ville solgt huset hvis det er mulighet til å beholde det. Å kjøpe/bygge hus senere blir også dyrt.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Jag skulle inte sälja huset men däremot sätta upp en stram budget för hur ni lever nu. Titta över mobilavtal, försäkringar, telefoni, el, bil(ar), aktiviteter+SFO för barn etc. Ordna ett bra sovrum för barnen md loftsängar och ordentlig lekhörna/läxhörna i stua och ett föräldrasovrum. Kanske till och med loftsäng till er så ni får mer golvplats til skrivbord etc Dessutom skulle jag göra en längre plan som innehåller möjligheten för dig att utbilda dig. Kan du göra det deltid? Kan du eller mannen ta ett extrajobb? Vad säger er bank? Går det att förhandla kring räntor? Är det någon renovering ni MÅSTE göra inne eller ute nu? Hur är möjligheterna att finansiera det via banken? Takk for mange gode tips Vi har gått over forsikringene våre og ordnet slik at de ble mye billiggere enn vi hadde, vi har også begynnt å handle mat kun 1 dag i uken, og vi planlegger på forhånd hva vi skal kjøpe og hvor mye vi skal kjøpe. Har en mistanke om at vi har brukt VELDIG mye penger på mat, men har jo ikke hatt oversikt over hvor mye. Har veldig billige mobilabonnement også, begge to, så der tror jeg ikke at vi har så mye å spare, men kan jo alltids se på det også Svarte på det med utdannelsen i innlegget over forresten Du hadde veldig mange gode forslag til løsninger, som vi får se på og forhåpentligvis kan greie å gjennomføre. De tingene som vi føler at vi MÅ få gjort i huset er jo det å få laget til soverommene på loftet, slik at vi får litt bedre plass.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 Huset dere bor i nå vil øke like mye i verdi som huset dere potensielt vil kjøpe senere. Så det lønner seg ikke å selge nå og kjøpe igjen senere (hvis vi da ikke får et vanvittig boligkrakk i mellomtiden). Jeg ville prioritert utdannelse uansett. Og ja, forsøk deg på noe du kan gjøre hjemmefra, som du nevner, dagmamma.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 Går det an å ha avdragsfrihet noen år mens du utdanner deg? Har dere huslånet på max antall år nå? Hvordan er renta, og hvilken bank bruker dere? Hvor stort er lånet i forhold til inntekt? Du trenger ikke å svare på alt dette, men tenke over om det er noe utfra dette som kan bedres. Tror ikke jeg ville solgt huset hvis det er mulighet til å beholde det. Å kjøpe/bygge hus senere blir også dyrt. Vet ikke om det går ann å ha avdaragsfrihet noen år jeg, men bør jo kunne være en mulighet kanskje... Vi har lånet på 20 år, og har snakket om å forlenge, men mannen min liker ikke helt tanken på det, i og med at det til syvende og sist er dyrere å gjøre det. Men det er jo klart at dersom livskvaliteten vår kunne blitt bedre pga. mindre stress rundt penger, så er det nok verdt det likevel. Det er jo klart at det vil være dyrt å bygge eller kjøpe hus senere, men da er vi jo i tilfelle bedre stilt økonomisk i og med at jeg også mest sannsynlig tjener en god del mer enn jeg har gjort + at vi ikke trenger SFO eller barnehage da, så da vil det jo ikke bli like tøfft kanskje...men vi vil jo heldst beholde huset her dersom det lar seg gjøre.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #11 Skrevet 16. november 2011 Huset dere bor i nå vil øke like mye i verdi som huset dere potensielt vil kjøpe senere. Så det lønner seg ikke å selge nå og kjøpe igjen senere (hvis vi da ikke får et vanvittig boligkrakk i mellomtiden). Jeg ville prioritert utdannelse uansett. Og ja, forsøk deg på noe du kan gjøre hjemmefra, som du nevner, dagmamma. Får se om jeg kan prøve meg som dagmamma ja, forhøre meg litt rund om det er noen som trenger litt barnepass og kanskje sette ut en annonse eller noe...
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2011 #12 Skrevet 16. november 2011 Som et motstykke til de andre som har svart så vil jeg bare si at hvis det tærer så veldig på dere, sånn at det går utover samlivet, så er løsningen å selge kanskje ikke dum å tenke på. Dere skal jo ha det bra, og sammen i mindre hus er bedre enn et evt. brudd. Kjenner folk som har gått fra hverandre pga. dette, og det er jo heller ikke noe de ønsket skulle skje, men den vanskelige økonomiske situasjonen drev dem fra hverandre over lang tid. Kjenner også folk som forteller at de var lykkeligst i den tunge situasjonen, og som kom gjennom. Vi har med vilje valgt et hus som er rimeligere, nettopp fordi vi var redd for at dette skulle bli et problem. Ser at sånn økonomisk sett hadde det nok vært lurt å investere i dyrere bolig for på den måten å "tjene" penger på prisøkningen som jo er ekstrem for tiden. Men penger og verdier er ikke alt her på jord... Vanskelige valg er det ihvertfall... Ønsker dere lykke til :-) 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. november 2011 #13 Skrevet 16. november 2011 Det kan kanskje være en mulighet å sjekke avdragsfrihet eller lengre nedbetalingstid nå, og heller få kortere nedbetalingstid igjen når du er ferdig utdannet? I deres situasjon tror jeg nok heller jeg ville valgt å se på alle mulige muligheter for å prøve og finne en løsning uten å selge, siden dere uansett tenker å kjøpe noe nytt igjen om noen få år!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #14 Skrevet 16. november 2011 Du kan da fint ta en jobb på kveldstid og noen helger dersom det skal til for å få det til å gå rundt. Der bør du sjekke ut hvordan det slår ut når mannen din da går fra skatteklasse 2 til 1 pga din inntekt. Skatteklasse 2 gir rundt 900 netto mer utbetalt i måneden. Ikke se på tidsperspektive, men start nå med å få fullført studiekompetansen. Et fag nå og et fag da gjør at du kommer i mål. Når det er unnagjort så kan du studere på fulltid, jobbe litt ved siden av og be banken om avdragsfrihet i studieperioden. I tillegg så tar du sommerjobb osv. Jeg hadde også startet med å klargjøre et soverom ekstra. Dersom du kjøper inn litt materialer hver måned så kommer dere i mål etter hvert der også. Ikke tenk så stort, men start et sted og ta det stykkvis og delt. Bedre med litt enn ingenting. Glem at alt skal skje fort og i løpet av få år. Bruk den tiden dere trenger sånn at det fungerer for dere. 1
Gjest Regine Skrevet 16. november 2011 #15 Skrevet 16. november 2011 Jeg ville rett og slett økt nedbetalingstiden på lånet. Det er NÅ dere trenger litt mer økonomisk slack og det er en måte å gjøre fet på som er fleksibel. Å selge tar tid og koster penger. Det samme gjør det å flytte. Det er garantert mer lønnsomt m lenger nedbetaling på lån på et hus dere vil ha mens du tar utdannelse etc enn salg-flytte-kjøpe-flytte. Da er det jo bare å øke nedbetaling når økonomien er bedre, og man kan alltid betale ned litt ekstra når man har mulighet til det. Dette forutsetter at dere vil bo der dere bor nå! 1
Gjest Imsdal Skrevet 16. november 2011 #16 Skrevet 16. november 2011 Et par jeg kjenner er i nesten samme situasjon, hun jobber og han studerer. Siden han ikke har inntekt mens han studerer (kun studielån og en liten deltidsjobb) står hun som forsørger på han, og de betaler bare renter på lånet mens han studerer. Dere kan jo øke nedbetalingstiden mens du er student, og heller betale mer eller korte den inn igjen når du er ferdig?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #17 Skrevet 16. november 2011 Dere kan jo si opp de som leiger nede, flytte ned selv, og deretter ta inn nye folk oppe uten hund?
Gjest hmrk Skrevet 16. november 2011 #18 Skrevet 16. november 2011 Vi er en familie på 5, som kjøpte barndomshjemmet til min mann for 4 år siden. Vi så at det ville bli dyrt for oss, men valgte å kjøpe det da vi ike ønsket at det skulle bli solgt til noen utenfor familien. Huset er veldig stort og har en fantastisk flott beliggenhet, men trenger fremdeles noe oppussing inne og noe mer opparbeiding ute. Dette får vi jo da nesten ikke råd til å gjøre noe med. Vi leier ut nedenetasjen, som gir gode penger inn hver måned, men det gjør jo at vi har mindre plass oppe. Har mulighet for å fikse til noen flere rom i loftetasjen, men vi ser ikke helt at vi har råd til å fikse det i nærmeste framtid. Sånn som vi bor nå, har vi 2 soverom til oss 5! De som bor i leiligheten nede har 3 soverom, og er kun 2 stk (mor og datter). Men det er ikke mulig og overta et av rommene der. Vi sliter nesten hver måned for å få endene til å gå opp økonomisk, og det tærer på både meg og mannen min. Det jeg nå har begynt å tenke litt på er om det kunne være en ide selv om det er en vanskelig avgjørelse, å selge huset (rekner med at vi kommer til å få et overskudd på ca 1 mill - 1,3 mill dersom vi selger til våren). For så å bo billig i mitt fars(han har 2 hus) lille hus i noen år, mens vi sparer litt penger hver måned og mens jeg får meg en utdannelse, slik at jeg kan være med å dra lasset mer økonomisk, når vi da om noen år kjøper oss et nytt hus, evt. bygger oss hus? Men dette huset er jo veldig mye mindre enn det vi har nå, det har 3 soverom, 1 lite kjøkken, 1 lite bad med toalett, 1 lite gjestetoalett, 1 lite kjøkken og en liten stue. Vaskerommet er nede i kjelleren. Blir dette veldig dumt? 2 av barna er i skolealder 8 år og 6 år, mens minstemann er 4. Huset ligger også veldig øde (på en bondegår), slik at de har lang vei til venner... Men tenker at for 3 - 5 år kunne vi kanskje holdt ut, slik at vi kan få det bedre igjen senere? Hvordan hadde du reagert dersom noen du kjendte hadde gjort dette? Noen som har noen råd her om hva som er lurest? du har et poeng, MEN i deres tilfelle handler det om følelser. Faktisk. Hva med å ta opp med mannen at dere pusser opp for fremtidig salg. Du trenger ikke å si at du ønsker å selge i nær fremtid. Men at du forbereder ham på at du ønsker noe som passer familien bedre på sikt. Og at du fex snakker med ham om at dere har muligheter åpne, siden du jobber med å hjelpe på økonomien...
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #19 Skrevet 17. november 2011 Jeg ville ha hørt med banken ang avdragsfri periode. Mannen min spesialiserte seg i en annen by i 1.5 år, og hele den perioden fikk vi avdragsfritt. I tillegg refinansierte vi huslånet, og fikk noen tusen mindre på lånet i mnd. Likedan økte vi betalingstiden fra 20 år til 25. Dagmamma var heller ingen dum ide, du drar fort inn noen ekstra kroner i mnd på det. Nå vet jeg ikke hva du har jobbet med tidligere, men mange sykehjem skriker etter mere vikarer/bemanning, det er og ei mulighet du kan sjekke ut. Du vil få opplæring, og du kan styre arbeidstida di selv med å være tilkallingsvakt. Noen vakter på kveld eller helg utgjør endel kroner. Jeg ville ha beholdt huset har jeg vært dere, og heller funnet flere løsninger på å få utgifter ned og inntekt opp. Huset stiger i verdi.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #20 Skrevet 17. november 2011 Tusen takk for mange veldig gode svar. Det har hjulpet veldig å få lese andres tanker og idèer for hva vi kan finne på her. Jeg tror vi får sette oss ned i kveld og diskutere hva vi kan gjøre. Det beste ville nok være dersom jeg kunne tatt meg en kveldsjobb noen dager i uken (kan nok kun 3-4 dager, da mannen min kommer seint hjem 3 dager i uken, og jobber en del overtid til tider). Enten på sykehjem, servitør eller i butikk. Det bør jo hjelpe på. I tillegg så vasker jeg hos leieboerene nede 2 dager i uken, noe som de betaler ekstra i husleige for at jeg skal gjøre. Så får jeg prøve å ta utdannelsen litt etter litt. Så kan det hende at jeg er klar til å begynne på skole når minstemann er så stor at vi ikke trenger SFO til ham... Vi får ta oss et møte med banken også og høre om hvilke muligheter vi har der. Vi skal refinansiere huset vårt til våren igjen for å se om vi kan få en bedre rente, og tror at vi vil ha greid å få til en grei verdistigning med det arbeidet vi har gjort ute, og noe av det som er gjort inne. det så ut som en slagmark utenfor da vi tok over, og nå har vi fått grust opp hele tunet og innkjørselen og fått lagd noen fine natursteinsmurer (lagde dem selv av stein fra et steibrudd som min far har på gården sin, så det kostet oss nesten ingenting)og plantet hekk ++. Men det gjenstår fremdeles en del, som vi vil prøve å få gjort til våren. Igjen tusen takk for alle de gode rådene dere har kommet med og deres synspunkter, det har hjulpet meg til å se mer positivt på situasjonen vår 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå