Gå til innhold

Tannregulering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en diskusjon på gang med en 10 åring, vi blir ikke enige i hva en tannregulering koster. Kan noen oppdaterer meg? :blunke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle jeg gjerne vite også - eller, egentlig vil jeg ikke vite det :o men det ser ut som om det går mot reggis for vesla, så da kan man vel like gjerne forberede seg... :roll:

Skrevet

Det kommer helt an på - hvor mye som skal gjøres; om det trengs oppe og nede etc. Selv mener jeg at min mor betalte rundt 7500,- for regulering av mine 4 fortenner i overkjeven. Men jeg fikk da ikke dekket noe av trygdekontoret, for jeg hadde dem ikke nok på tørk :ler:. Mao det er også mulig å få deler av det dekket etter bestemte krav. Kan også tenkes at det har endret seg på de siste 10 årene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ikke bestemt pris på det. Noen slipper billigere unna enn andre. Det er hvor mye arbeid det er.

For over 10 år siden fikk mitt barn det. Regningen totalt var på 21000.

Ble så glad da det sto i skrivet at trygdekontor dekker 50%.

Gikk dit for å snakke med de. Ja 50 %, men ikke over 1250 kr.-

Helt syke og uforståelig forklaring? Ja slik var det. Det var et tek der. Fikk 1250.-

Skrevet

Helt syke og uforståelig forklaring? Ja slik var det. Det var et tek der. Fikk 1250.-

Kødder du?

Må begynne å spare jeg da.....

Jentungen her ser ut som hun har fått tenna pælma inn i munnen....

Skrevet

Jeg har hatt tannregulering ganske nylig. Ettersom jeg var 19 når jeg fikk den på valgte jeg hvite porselensknotter i overkjeven som er dyrere enn sånn "jernbaneskinne" av metall, men det ser mer diskret ut.

For regulering oppe og nede + etterkontroller, bittskinne og "tråd" på baksiden av tennene i underkjeven ble det omkring 18 000.

Hvor mye man får refundert fra trygdekontoret avhenger av grunnlaget for å ha tannregulering. Dersom det er av kosmetiske årsaker tror jeg ikke man får refundert stort. Jeg fikk refundert 75%.

Skrevet

Kødder du?

Må begynne å spare jeg da.....

Jentungen her ser ut som hun har fått tenna pælma inn i munnen....

Hvis det er ille nok, dekker trygdekontoret nesten alt!

Jeg hadde fortenner lik pippi's, og jeg fikk dekket nesten alt.

:)

Skrevet

Hvis det er ille nok, dekker trygdekontoret nesten alt!

Jeg hadde fortenner lik pippi's, og jeg fikk dekket nesten alt.

:)

Da er det kanskje håp her i gården, da - for her er det "tenna på tørk" og "hulter-til-bulter" - har ikke sett maken :o Men søt er hun, uten tvil :hjerter:

Skrevet
Det er ikke bestemt pris på det. Noen slipper billigere unna enn andre. Det er hvor mye arbeid det er.

For over 10 år siden fikk mitt barn det. Regningen totalt var på 21000.

De sier de skal dekke 50%, men maksbesløpet er liksom 1250,-? Hallo?

Hva er det for noe tull da?

Min samboer måtte bruke tannregulering og tror at sjansen er stor for at våre 2 barn ( snart 3 ) må bruke tannregulering. Hvis så, så kommer vi aldri i livet til å ha nok penger til å betale hele beløpet. Også for 3 barn da gitt.

Må vel gå i banken og få et lån som vi må betale ned på resten av livet da tenker jeg. Den blir jo kjekk........Håper vi slipper denne store utgiften jeg og satser heller på at det går bra med barna våre og at de slipper det.

Skrevet

De sier de skal dekke 50%, men maksbesløpet er liksom 1250,-? Hallo?

Hva er det for noe tull da?

Min samboer måtte bruke tannregulering og tror at sjansen er stor for at våre 2 barn ( snart 3 ) må bruke tannregulering. Hvis så, så kommer vi aldri i livet til å ha nok penger til å betale hele beløpet. Også for 3 barn da gitt.

Må vel gå i banken og få et lån som vi må betale ned på resten av livet da tenker jeg. Den blir jo kjekk........Håper vi slipper denne store utgiften jeg og satser heller på at det går bra med barna våre og at de slipper det.

Det der med maksbeløp på 1250 er tull, jeg fikk jo refundert 75% av 18000....

Skrevet
Ettersom jeg var 19 når jeg fikk den på valgte jeg hvite porselensknotter i overkjeven som er dyrere enn sånn "jernbaneskinne" av metall, men det ser mer diskret ut.

Litt utom tråden, kanskje, men hvor lenge måtte du ha på tannreguleringen? Mulig det varierer fra person til person? Noen som vet sånn normalt sett hva som er minimum og maximum?

For tannlegen sa at jeg burde vurdere tannregulering, og jeg er 23 år.... Den forrige tannlegen min sa aldri et kvekk om regulering..

Skrevet
Litt utom tråden, kanskje, men hvor lenge måtte du ha på tannreguleringen? Mulig det varierer fra person til person? Noen som vet sånn normalt sett hva som er minimum og maximum?

Alt fra 6 mnd til flere år. Det vanligste er 1-2 år, tror jeg.

Jeg hadde i ett år.

Skrevet

I utgangspunktet skulle det ta ett år, men det ble nesten to tilslutt. Jeg hadde ikke noe valg pga jeg måtte operere ut en tann som satt fast i kjevebenet etc, men når reguleringen først var på gjorde det ikke så mye at det tok litt lenger, resultatet ble jo bra.

Jeg antar at mellom ett og to år er ganske vanlig, men det avhenger av hvor mye tennene må flyttes, om du må trekke tenner etc.

I dag er det også mulig å få reguleringen på innsiden av tennene så den blir usynlig, men det er vanskeligere å få et pent resultat, dyrt, og mye vondere enn vanlig regulering. Synes det var smertefullt nok å ha den på utsiden, så er glad jeg valgte det.

Du kan jo gå til en spesialist innen kjeveortopedi og høre hvilke muligheter du har. Ofte kan jo små problemer løses ved å slipe til tenner, bittskinne etc.

Skrevet

Hvor mye trygdekontoret dekker avhenger av hvor stort behovet for regulering er.

De som får dekket aller mest (alt) er de med "hareskår" eller andre spesielle tilstander. De med stort behov får dekket 75%, og så følger 50% og 25%, tror jeg.

Tannlegen til sønnen min målte overbittet i milimeter - og plasserte ham i rett kategori ut i fra det. (Får 75% dekket)

Hvor mye det kommer på totalt sett vil nok også avhenge av behovet, vil jeg tro. Dersom noe på streng/plate går i stykker, vil dette også gjøre sluttsummen høyere.

For sønnen min er reguleringen antatt å koste ca 15 000. Jeg betaler regningene som kommer fra tannlegen, og får refundert 75% fra trygdekontoret når jeg sender inn kvittering.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var jeg som skrev om 1250 kr. Det er faktisk tilfelle. Det var et tak sa trygdekontoret. Trodde ikke mine egne ører.

Her om kvelden fant jeg igjen skrivet fra tk, der står det svart på hvitt.

Dette er ti år siden. Mye kan ha endret seg fra den tid.

Så det er nok ikke tull som en skriver.

Har et annet grelt eksempel utenom debatten. En mor med sønn på 8 år. Han ser veldig dårlig så han får dekt briller igjennom tk. Aktiv gutt så det går noen brillepar i knus i lek og aktivitet. Ganske dyrt.

Så hun bestemte seg for at det var bedre å kjøpe noen billige innfatninger for hun regna med skade .....

Kom på tk med regninga ville de ikke betale for de var for billige. Så det var bare å gå til optiker og bytte til dyre.

I utgp. var de like sterke/dårlige.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har et annet grelt eksempel utenom debatten. En mor med sønn på 8 år. Han ser veldig dårlig så han får dekt briller igjennom tk. Aktiv gutt så det går noen brillepar i knus i lek og aktivitet. Ganske dyrt.

Så hun bestemte seg for at det var bedre å kjøpe noen billige innfatninger for hun regna med skade .....

Kom på tk med regninga ville de ikke betale for de var for billige. Så det var bare å gå til optiker og bytte til dyre.

I utgp. var de like sterke/dårlige.

Men trygdekontoret dekker egentlig bare 300 kr for innfatning og det det koster for glassene, så dette er nok ikke helt etter reglementet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...