Gå til innhold

Jeg har lyst å betale ned gjeld...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å betale ned gjeld på huset mitt. Gjelden er i dag rett i underkant av 500K. Jeg har litt over 200 K på sparekonten. Hvor mye bør jeg ha stående som buffer, etter å ha betalt ned?

Vi er en voksen og ett barn i husholdningen og har en rel, ny bil, rel. nye hvitevarer/tv (ikke noe er eldre enn 5 år).

Takker for innspill :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha sagt 2x husholdningsbudsjett (inkl absolutt alle mnd utgifter) + 10000.

Skrevet

Jeg ville beholdt et sted mellom 75 og 100K i buffer, og lagt resten inn i boliglånet.

Skrevet

Vi er en familie med to voksne og ett barn. Vår buffer et 50 000, for meg er det god nok forsikring. Skulle vi måtte ha behov for mye mer, kan vi heller utvide boliglånet litt.

Skrevet

Hvor mye du behøver i buffer er vel mye avhengig av din jobbsituasjon (inntekter).

Hvis de 200-tusen er resultat av overskudd i hverdagen så vil jeg si at du ikke trenger særlig mye buffer, annet enn en kredittløsning som reserve.

Det er jo alltid mest lønnsomt å kvitte seg med gjeld, og da vil overskuddet ditt bygge seg lettere opp om du nesten halverer gjelda.

500.000,- er jo lite gjeld i dag og om du ønsker kan du altså endre dette til 300.000,-

Det hadde jeg gjort. Synes 50.000,- er mye å ha i buffer og løsningen med å utvide boliglånet er jo den beste hvis man trenger et større beløp. Problemet er at refinansiering normalt tar litt tid.

Buffer på 10-20.000,- bør holde lenge om.

Om det viser seg at du bygger opp overskudd likevel (sparepenger), så la det heller gå månedlig til ytterligere nedbetaling av lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...