AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Jeg lurer på et par ting angående toving. 1: Jeg har strikket et sitteunderlag og tovet det i maskin. Etter anbefalninger tovet jeg det på 40 grader for å bli kjent med maskinen (istedet for å gå rett på 60 grader og risikere at det ble ødelagt). Siden det ikke ble godt nok tovet fikk underlaget en ny runde i maskin på 40 grader. Da ble det perfekt. Så nå lurer jeg på når nå skal strikke neste underlag: Blir det samme resultat hvis jeg går rett på 60 graders vask istedet for to runder på 40? 2: Hva skjer om man prøver å tove garn som er f.eks. 70-80% ull og 20-30% akryl? Blir det da litt tovet, eller blir bare helt ødelagt?
Mayza Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Hei! Rådet jeg først og fremst har til deg er å strikke prøvelapper som du kjører i maskinen. Det må være litt størrelse på de for å se eller bedømme hvordan det blir. Når det gjelder garn finnes det noen garntyper i 100% ull som er beregnet til toving. Ellers kan du også prøve løsull, legge lagvis og tove med grønnsåpe og varmt vann til du har oppnådd ønsket størrelse og tykkelse. Finnes en del info om dette på nettet. Når det gjelder blandingsgarn er jeg usikker på om det funker. Man er avhengig av ullens "mothaker" som er i ullfibrene. Men som sakt, prøv deg frem. Lykke til! Hilsen Mayza :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå